Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 01:22
  #61
Medlem
mjukmjukares avatar
Hörde av en kock som jobbade i Borgholm Öland hos Karin Fransson (1 * stjärna) att i Norge äter dom ;
-Brunost
-Mackor mackor mackor..... mackor
-Viss fisk

Och i övrigt... Nej. Nä.
Ingen mattradition åt något håll.
Detta hade han lärt sig efter 4 år i Norge.

Piggt.


´
Citera
2020-08-22, 18:52
  #62
Medlem
Generalanderssons avatar
Norsk mat är verkligen skit. Jobbade ett tag i Norge då och då, och utan att överdriva så antar att 80 procent av norrmännen äter bröd eller fryspizzor. En sämre matkultur än vad har Norge har finns inte.

Alla norrmän hade sin sk nistepakke med torrt bröd till lunch, men det var en bagge som skämde bort sig lite då och då när han köpte en baguette med ost o skinka till lunchen, som han hellde en mängd med grillkrydda och ketchup på innan han slängde in den i mikrovågsugnen. Usch

Norrmännen äter sällant middag, och när de väl gör det så är det urtråkiga rätter. Som tex kjöttkaker, svinstek, får i kål, eller fiskrätter, och alltid med potatis till förstås.

Svensk matkultur är inget att prata högt om, men den är fanmig 10x bättre än vad norsk matkultur är.
Citera
2022-12-24, 17:22
  #63
Medlem
I motsetning til Sverige, så har Norge en mattradisjon. Den enda svenske mattradisjonen er den ekligste retten verden har sett, surströmning. Og den eter dere faen meg alle dager i veckan. Når jeg nodde i Sverige var det surströmninh 24/7. Fy faen hva vidrig. Nei takke seg til norsk husmannskost. Kjøttpølser i brun saus, lappskaus, kjøttkaker, raspeballer, pinnekjøtt, ribbe, flesk i duppe etc. Fy faen, Sverige har vel faens inte ens en enda tre stjerners michelin restaurant?
Citera
2022-12-24, 17:43
  #64
Medlem
Pinnekjött är gott iallafall
Citera
2022-12-24, 17:43
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalldirV2
I motsetning til Sverige, så har Norge en mattradisjon. Den enda svenske mattradisjonen er den ekligste retten verden har sett, surströmning. Og den eter dere faen meg alle dager i veckan. Når jeg nodde i Sverige var det surströmninh 24/7. Fy faen hva vidrig. Nei takke seg til norsk husmannskost. Kjøttpølser i brun saus, lappskaus, kjøttkaker, raspeballer, pinnekjøtt, ribbe, flesk i duppe etc. Fy faen, Sverige har vel faens inte ens en enda tre stjerners michelin restaurant?

Frantzén i Stockholm har tre stjärnor och ganska få svenskar äter surströmming 24/7 lika lite som ni norrmän lever på kadavermos och lusekoftor.
Citera
2022-12-24, 18:30
  #66
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HalldirV2
I motsetning til Sverige, så har Norge en mattradisjon. Den enda svenske mattradisjonen er den ekligste retten verden har sett, surströmning. Og den eter dere faen meg alle dager i veckan. Når jeg nodde i Sverige var det surströmninh 24/7. Fy faen hva vidrig. Nei takke seg til norsk husmannskost. Kjøttpølser i brun saus, lappskaus, kjøttkaker, raspeballer, pinnekjøtt, ribbe, flesk i duppe etc. Fy faen, Sverige har vel faens inte ens en enda tre stjerners michelin restaurant?


Sverige har lika många trestjärniga krogar som Norge.
Och fler tvåstjärniga.
Citera
2022-12-24, 19:13
  #67
Avstängd
Norsk mat är väl smörgås från morra till kväll ??
Citera
2022-12-24, 21:10
  #68
Medlem
Går bra för det norska köket nu. *NOT*

https://www.expressen.se/nyheter/nor...ok-rangordnas/
Citera
2022-12-24, 21:13
  #69
Medlem
dreadpirate420s avatar
Gör några smörgåsar med brunost på.
Citera
2024-02-23, 09:51
  #70
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Skapade nyss en tråd som det blev ett jäkla surr i, där jag svingade mot svenskars matvanor på jobbet med matlådor etc (den tråden blev låst på oklara grunder) men det den lärde mig allra mest var att många bad mig kolla upp norsk lunchkultur och det har jag gjort och jag är chockad, bortom alla rimliga gränser.

Barn och vuxna som äter brödskiva till lunch med deppigt pålägg och springer sedan hem och äter Grandiosa pizza till middag framför tvn.

https://www.bbc.com/worklife/article...e-packed-lunch

När jag läste att det är "tabu" att lägga till sallad etc på sin macka, att den ska vara så tråkig som möjligt, började blodet koka. Jäkla stolpskott hela bunten, haverikommissionen måste utreda detta obegripliga land. Om hela landet äter bröd och pizza hela dagen måste detta leda till folksjukdomar som diabetes och de får definitivt inte i sig vitaminer och mineraler. De har en hel kustremsa med havets finaste cuisine men väljer alltså fryspizza och unket bröd istället. Avgå alla.
Citera
2024-02-23, 10:29
  #71
Medlem
Sladdarens avatar
felpost
Citera
2024-02-23, 10:30
  #72
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Skapade nyss en tråd som det blev ett jäkla surr i, där jag svingade mot svenskars matvanor på jobbet med matlådor etc (den tråden blev låst på oklara grunder) men det den lärde mig allra mest var att många bad mig kolla upp norsk lunchkultur och det har jag gjort och jag är chockad, bortom alla rimliga gränser.

Barn och vuxna som äter brödskiva till lunch med deppigt pålägg och springer sedan hem och äter Grandiosa pizza till middag framför tvn.

https://www.bbc.com/worklife/article...e-packed-lunch

När jag läste att det är "tabu" att lägga till sallad etc på sin macka, att den ska vara så tråkig som möjligt, började blodet koka. Jäkla stolpskott hela bunten, haverikommissionen måste utreda detta obegripliga land. Om hela landet äter bröd och pizza hela dagen måste detta leda till folksjukdomar som diabetes och de får definitivt inte i sig vitaminer och mineraler. De har en hel kustremsa med havets finaste cuisine men väljer alltså fryspizza och unket bröd istället. Avgå alla.

Vill inte va taskig, nedgradera eller förtala Norskar men...

Är det norska köket verkligen så dåligt?

https://www.forbes.com/sites/davidni...h=7a4adc3c9a23

Jag påstår inte att ovan text är nån tillförlitlig källa heller ..kan vara falska påståenden
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback