Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-03-31, 21:36
  #1
Avstängd
mr_evils avatar
Nån som kan sweeping? Vad bör man lära sig efter grundläggande moll- och durarps (5 strängar)?

En annan sak, nån som har några tips om hur man lär sig improvisera i alla tonarter (räcker med alla joniska just nu)? Jag klarar att göra det i Gm och Cdur (alltså E aoelisk respektive E frygisk, som jag ser dem). Jag vet att det bara är att flytta upp/ner alla boxar x antal snäpp men det är fan svårt när man verkligen övat in att en viss box sitter på ett visst ställe. Dumt av mig att bara shredda i samma skala Men en grej kunde kanske vara att försöka hitta grundtonen i skalan och sedan orientera mig utifrån den? Hur gör ni när ni skall improvisera i en viss tonart (över hela halsen vill säga, räknas inte om ni gör det i n00b-boxen )
Citera
2004-04-01, 02:05
  #2
Medlem
Tja

Du kan ju alltid använda lite grundläggande ackordsteori och mecka runt med arpeggiona. Göra 7-, dim, sus2/4 osv osv för att liva upp det hela lite.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback