Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-05, 02:34
  #1
Medlem
Är i stort behov av en ny dator just nu. Då bärbar är det ända alternativet så funderar jag på en ipad eller macbook. Hade köpt en macbook air om jag hade haft pengarna till det, men så är inte fallet.

Har kollar runt på de båda, och såg att apple store säljer macbook för 899$ vilket är ett acceptabelt pris men ändå mycket mer än vad ipad ligger på ny, 499$. Det jag funderar på är dock om jag kommer ångra mig rejält om jag köper en macbook när ipad fått grund här i sverige?
Är den verkerligen så bergränsad som folk säger? Kommer den bli lika dyr som macbooken med alla apps (som man inte kan motstå att köpa).

Har aldrig haft någon mac eller "i" innan så är helt ny på denna marknaden. Vad vore bästa valet, och såklart varför?
Citera
2010-05-05, 03:07
  #2
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower
Är i stort behov av en ny dator just nu. Då bärbar är det ända alternativet så funderar jag på en ipad eller macbook. Hade köpt en macbook air om jag hade haft pengarna till det, men så är inte fallet.

Har kollar runt på de båda, och såg att apple store säljer macbook för 899$ vilket är ett acceptabelt pris men ändå mycket mer än vad ipad ligger på ny, 499$. Det jag funderar på är dock om jag kommer ångra mig rejält om jag köper en macbook när ipad fått grund här i sverige?
Är den verkerligen så bergränsad som folk säger? Kommer den bli lika dyr som macbooken med alla apps (som man inte kan motstå att köpa).

Har aldrig haft någon mac eller "i" innan så är helt ny på denna marknaden. Vad vore bästa valet, och såklart varför?

Ipaden är inte en bärbar dator, snarare ett komplement till en isf, då du är beroende av itunes för att få musik och film in i ipaden så ser jag inte hur du skall kunna göra varken eller utan så det ryker.

Du kan inte nyttja webbsidor som är flashberoende med ipaden, med en macbook går det - även om det drar upp processoranvändningen något jävulskt. (det är anledningen till att flash inte finns på ipod/iphone/ipad f.ö).

Du kan inte ansluta usb enheter till ipaden (ingen usb port) så extern hårddisk/usb minnen går bort.

Du kan ordbehandla på den och surfa på nätet, that's about it. När os4 kommer så kommer du att kunna multitaska med den, typ chatta, spela musik och surfa/ordbehandla "samtidigt", det kommer bli en härrans massa homeknapp-växlande dock.

Den är inte en värdig ersättare till en laptop, men kan agera ett värdefullt komplement om du är på resande fot ofta.
Citera
2010-05-05, 05:08
  #3
Medlem
iPad är ju absolut inget du ska köpa om det är en dator du är i behov utav.. Varför ska du köpa Appleskit? Du får mer för pengarna om du köper en vanlig jävla bärbar, i värsta fall kan du ju även installera OS X på en vanlig.
Citera
2010-05-05, 11:45
  #4
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
iPad är ju absolut inget du ska köpa om det är en dator du är i behov utav.. Varför ska du köpa Appleskit? Du får mer för pengarna om du köper en vanlig jävla bärbar, i värsta fall kan du ju även installera OS X på en vanlig.

Man slipper underhålla osx på apple hårdvara, en hackintosh saknar alltid nått. Är det inte hibernate så är det ljudet, är det inte grafiken så är det kontroll över vad som är monterat i usb portarna, gambling med andra ord. En peze med windows måste man ha antivirusprogram och antispywareprogram till och defragmentera och ha sig med, i många fall även formatera och installera om någon gång om året och jävlas med drivrutiner till höger och vänster. Hänvisar till den här tråden ( https://www.flashback.org/t952925p165 )

Jag har jobbat med att underhålla windowsmaskiner, vill aldrig mer använda en privat.
Citera
2010-05-05, 13:08
  #5
Medlem
Gungdungkungs avatar
Varför ska du köpa ett äpple när du är i behov av en dator?
Citera
2010-05-05, 19:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Man slipper underhålla osx på apple hårdvara, en hackintosh saknar alltid nått. Är det inte hibernate så är det ljudet, är det inte grafiken så är det kontroll över vad som är monterat i usb portarna, gambling med andra ord. En peze med windows måste man ha antivirusprogram och antispywareprogram till och defragmentera och ha sig med, i många fall även formatera och installera om någon gång om året och jävlas med drivrutiner till höger och vänster. Hänvisar till den här tråden ( https://www.flashback.org/t952925p165 )

Jag har jobbat med att underhålla windowsmaskiner, vill aldrig mer använda en privat.
Kan lika gärna köra någon Linux dist vilket kostar gratis och är i stort sett samma sak som OS X, förutom dom flashiga mediaprogrammen.
Citera
2010-05-08, 00:45
  #7
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Kan lika gärna köra någon Linux dist vilket kostar gratis och är i stort sett samma sak som OS X, förutom dom flashiga mediaprogrammen.

Givetvis, det finns dock ingen linux oem - vilket är synd. Att köpa en random dator utan att kolla upp att komponenterna i den verkligen rullar i linux är lite som att spela på lotto, ibland funkar det kanon men för det mesta så blir det strul tyvärr, speciellt när det gäller wlan.
Citera
2010-05-08, 01:26
  #8
Medlem
BenAsslicks avatar
Sålänge du INTE köper ipaden så spelar det egentligen ingen roll vad du köper för laptop, hitta en som du tycker ser trevlig ut och som inte får din plånbok att kräkas.

Förstår verkligen inte varför folk köper iPaden överhuvudtaget egentligen..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback