Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-05, 00:27
  #1
Medlem
Knaffells avatar
Nolato är en högteknologisk utvecklare och tillverkare av polymera produktsystem. Kunderna är till största delen stora, ofta globala, företag inom bland annat medicinteknik, läkemedel, hygien, telekom, fordon, vitvaror, trädgård/skog, byggsektorn och möbelindustri. Norden är Nolatos största marknad med 42% av omsättningen. Försäljning sker även i övriga Europa, Nordamerika samt Asien.

Jag skulle gärna vilja veta mer om it-bolaget Nolato. Innan börsveckans korta notis om att de väljer att ta in företag i BV-portföljen så hade jag inte hört talas om Nolato särskilt mycket.

Tidigare erfarenheter utav Nolato var endast då jag skummade igenom denna analys utav Gabriel Isskander på placera.nu för cirka 3 månader sedan.

Börsveckan gillar deras starka delårsrapport för det första kvartalet. Nolato hade en hög tillväxt och ett resultat som var högre än förväntningarna. P/e-talet bedöms ligga omkring 10 och den stabila tillväxten tros fortsätta, åtminstone till slutet av 2010.

Det som gör Nolato ännu mer intressant är att Gabriel Isskander åter väljer att lovorda bolaget, och dessutom gör den till ett utav sina innehav, i sin personliga BV-portfölj.

Jag har precis börjat sökandet efter information, och vet fortfarande inte riktigt vad jag själv anser om bolaget, tänkte därför att ni kunde få fylla på lite så länge.

Så vad har ni för tankar, vad har ni hört om bolaget? Någon som kanske redan äger aktier i bolaget eller tänkt i de banorna ?
Citera
2010-05-05, 01:35
  #2
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaffell
Så vad har ni för tankar, vad har ni hört om bolaget? Någon som kanske redan äger aktier i bolaget eller tänkt i de banorna ?

Sneglat snabbt på det och det verkar som att det är en oerhörd exponering mot specifika kunder. Sedan har omsättning och vinstillväxten inte varit stabilt ökande, utan hackig. Det gör det svårt att via exempelvis diskonterade kassaflöden räkna på bolagets värde. P/E speglar denna risk.
Citera
2010-05-10, 01:58
  #3
Medlem
Knaffells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Sneglat snabbt på det och det verkar som att det är en oerhörd exponering mot specifika kunder. Sedan har omsättning och vinstillväxten inte varit stabilt ökande, utan hackig. Det gör det svårt att via exempelvis diskonterade kassaflöden räkna på bolagets värde. P/E speglar denna risk.

Fast det är ju inte vilka kunder som helst, Elcoteq,* Ericsson, Flextronics, Foxconn, GN Netcom, Nokia, Nokia Siemens, RIM, Sony Ericsson, för att nämna några, däribland Sony Ericsson som en utav de större, vilket talar för en viss stabilitet. Precis som du säger har det tydligen inte ökat lika stabilt som de velat då de är ganska så konjunkturkänsliga, men det verkar vara något som ledningen är medveten om. Har tyvärr inte hunnit sätta mig in i bolaget än då jag varit väldigt upptagen den senaste tiden, men snart så.

I dagens Börsveckan har det valt att gå in på djupet och skriva en fullständig analys utav bolaget. Dessutom väljer de att benämna Nolato "som ett utav de hetaste casen i nuläget".

Telekom lyfter Nolato
Nolato klarade det tuffa fjolåret väldigt bra och 2010 har även den börjat riktigt
bra för plastkomponenttillverkaren. Vi kan inte riktigt se varför värderingen
alltjämnt är så låg och ser en aktiekurs runt hundralappen som högst
sannolik på kort sikt.

TEXT: GABRIEL ISSKANDER
Citera
2010-05-10, 23:01
  #4
Medlem
Caparzos avatar
Hur agerar du nu? Äger du Nolato, för i dag gick aktien upp 15 %.
Citera
2014-07-06, 21:12
  #5
Medlem
444Heisenbergs avatar
VD Hans Porat http://www.redeye.se/webcast/smabolagsdagen-2014-5
Citera
2014-07-22, 15:04
  #6
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Vad tros det om Nolatos reviderade utdelningspolitik om 50% av vinst efter skatt? Jag är inte för insatt i bolaget, men bolag som har generös utdelningssyn intresserar alltid.
Citera
2014-07-24, 14:12
  #7
Medlem
927s avatar
vinstmässigt borde dom väl åtmindstone dela ut lika mycket i vår men det är ju lite svårt att spekulera i när dom gör bonusutdelingar
Citera
2017-09-15, 09:30
  #8
Medlem
Fenjal888s avatar
Denna springer duktigt nu. Köpte in för ca 6-9 månader sedan (kommer inte riktigt ihåg) och ligger redan på +50%. Vad tror ni? Kommer den studsa ner från 400-taket? Eller ska man sitta still i båten?
Citera
2022-06-18, 11:56
  #9
Medlem
Denna har störtdykt under året, börjar bli läge nu eller vad säger ni?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback