Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-08, 16:21
  #217
Medlem
dentrognes avatar
Du kan inte beställa från apple.com om du inte har en adress i USA.
Citera
2015-03-08, 16:23
  #218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .H2O
Tja!

Tänkte ge mig själv en present i form utav en macbook.
Det blir en MacBook Pro 13'' som jag tänkte uppgradera. Den ska få en i7 och kostar då ca 14.600 kr.
Beställer jag den ifrån apple.com istället för apple.se landar den istället på $ 1599 = 13.350 kr.

Tillkommer det tullavgift etc eller ska jag slå till via den amerikanska sidan?

Den amerikanska sidan skickar inte till Sverige, och man måste ha ett amerikansk kontokort, eller adress i USA för att handla där. Det skulle dessutom tillkomma lokala skatter om man köper den till en amerikansk adress, eller tull + moms om den skulle skickas till Sverige.

Notera också att om det är en Retina-modell så tror jag inte RAM-minnen kan uppgraderas senare utan man väljer det vid köp sen är det klart så att säga, så vill man uppgradera RAM så görs det vid beställningen.
Citera
2015-03-08, 21:45
  #219
Medlem
tzjs avatar
Trådar sammanfogade.
/moderator
Citera
2015-03-24, 05:15
  #220
Medlem
deadhead.s avatar
Jag bor och lever här i USA och tänkte för första gången köpa mig en MBP. Åker hem i slutet utav året. Är det någon skillnad förutom tangentbordet och strömsladden som kan skilja ifrån om jag köper den i Sverige? Kan jag använda den som vanligt i Sverige sen om jag köper en vanlig strömsladd?
Citera
2015-03-24, 07:42
  #221
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Jag bor och lever här i USA och tänkte för första gången köpa mig en MBP. Åker hem i slutet utav året. Är det någon skillnad förutom tangentbordet och strömsladden som kan skilja ifrån om jag köper den i Sverige? Kan jag använda den som vanligt i Sverige sen om jag köper en vanlig strömsladd?


Japp, det är inga problem alls och det är som du skriver. Enbart strömsladd och tangentbord skiljer sig åt.

Men ett tips är att gå in i en Apple Store och beställa en Mac med svenskt tangentbord, det är inga problem att göra så.
Citera
2015-03-24, 10:32
  #222
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Japp, det är inga problem alls och det är som du skriver. Enbart strömsladd och tangentbord skiljer sig åt.

Men ett tips är att gå in i en Apple Store och beställa en Mac med svenskt tangentbord, det är inga problem att göra så.
Det skiljer 2000 SEK från att köpa en refurbished utan svenskt tangentbord eller en helt ny med. Är det värt att investera i för andrahansvärdet eller är det bara ovärt?
Citera
2015-03-24, 10:35
  #223
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Det skiljer 2000 SEK från att köpa en refurbished utan svenskt tangentbord eller en helt ny med. Är det värt att investera i för andrahansvärdet eller är det bara ovärt?


Skiljer det bara 2000 så skulle jag köpa en ny alla dagar i veckan. Har haft en med amerikans layout och det är lite småjobbigt med avsaknaden av ÅÄÖ.
Citera
2015-03-26, 02:29
  #224
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Skiljer det bara 2000 så skulle jag köpa en ny alla dagar i veckan. Har haft en med amerikans layout och det är lite småjobbigt med avsaknaden av ÅÄÖ.
Tror dock att det blir så. Kommer tjäna i längden gällande andrahandsvärdet när jag väl kommer hem till Sverige igen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback