Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-05-05, 21:11
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompuTerror
Varför ska han meka med en massa certifikat-skit? Han har ju en licens!

Därför att en vanlig licens blir knuten till hårdvaran i maskin och när man gör lite hw-förändringar lär man återaktivera Windows. Med SLIC 2.1 i BIOS och certifikat så slipper man den typen av påfund - även om man köpt en äkta licens.
Citera
2010-05-05, 21:19
Medlem
R0ses avatar
Citat:
Varför ska han meka med en massa certifikat-skit? Han har ju en licens!

Men sproll om han har licens, är ju 100 gånger snabbare / lättare / säkrare att bara tanka en version från tpb!
Citera
2010-05-06, 01:56
Medlem
CompuTerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Därför att en vanlig licens blir knuten till hårdvaran i maskin och när man gör lite hw-förändringar lär man återaktivera Windows. Med SLIC 2.1 i BIOS och certifikat så slipper man den typen av påfund - även om man köpt en äkta licens.
det är ju betydligt struligare om man har en äkta licens att meka med detta än att klicka på på en knapp där det står "Aktivera Windows".
Dessutom är Sony VAIO en bärbar dator, så några hårdvaruförändringar lär inte ske. Har för mig förresten att SLIC 2.1 BIOS är ett krav för att få kränga en dator med Win7
Citera
2010-05-07, 01:53
Medlem
CompuTerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R0se
Men sproll om han har licens, är ju 100 gånger snabbare / lättare / säkrare att bara tanka en version från tpb!
Ja, han har ju sabbat återställningsfilerna, så det måste han ju göra. Men varför mickla med licensieringen? Han behöver ju inte det om han installerar den version av Windows 7 han har licens på.
Citera
2010-05-07, 15:18
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Ja, han har ju sabbat återställningsfilerna, så det måste han ju göra. Men varför mickla med licensieringen? Han behöver ju inte det om han installerar den version av Windows 7 han har licens på.

Visst visst, man vad är det för krångligt med att tanka hem en Retail, ladda hem en liten certifikatfil och en OEM SLP produktnyckel och sedan installera dem med hjälp av två slmgr-kommandon? Dessutom slipper man aktivera via Internet gentemot Microsofts servrar.

Du överdriver krånglet, och resultatet blir detsamma, en äkta Windows-installation. Dessutom, glöm inte att supporten från tillverkaren redan är körd eftersom hans originalinstallation är putz weck.
Citera
2010-05-08, 03:59
Medlem
CompuTerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macka-pär
Visst visst, man vad är det för krångligt med att tanka hem en Retail, ladda hem en liten certifikatfil och en OEM SLP produktnyckel och sedan installera dem med hjälp av två slmgr-kommandon? Dessutom slipper man aktivera via Internet gentemot Microsofts servrar.

Du överdriver krånglet, och resultatet blir detsamma, en äkta Windows-installation. Dessutom, glöm inte att supporten från tillverkaren redan är körd eftersom hans originalinstallation är putz weck.
Men förstår du inte vad jag skriver?
Jag har aldrig motsatt mig att han ska ladda hem en retail disc
Saken är ju den att han inte behöver pilla med ett certifikat och OEM nyckel, eftersom han har en legal.
Citera
2010-05-08, 07:50
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Men förstår du inte vad jag skriver?
Jag har aldrig motsatt mig att han ska ladda hem en retail disc
Saken är ju den att han inte behöver pilla med ett certifikat och OEM nyckel, eftersom han har en legal.
Installationen blir "legal" i båda fallen, och som nämnts, det är nästan lättare att "pilla" med cert/SLP än att använda den påklistrade OEM-nyckeln. Dessutom kan man man då installera valfri version, vilket iofs inte är så "legalt".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in