Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-30, 13:56
  #349
Medlem
Pecka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinatown
Hej!

Vad säger ni gott folk? Räknas Uriah Heep IDAG som ett av 1970-talets tio största band? Då var de strax efter Zeppelin, Sabbath och Purple. Idag har många band från decenniet stigit i graderna och popularitet. Vad tror/tycker ni? Står sig Heep?

Knappast idag, men när det begav sig så kanske. Idag är de ett kultband, de flesta har ingen aning om vilka Uriah Heep är.
Citera
2023-03-30, 14:17
  #350
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinatown
Hej!

Vad säger ni gott folk? Räknas Uriah Heep IDAG som ett av 1970-talets tio största band? Då var de strax efter Zeppelin, Sabbath och Purple. Idag har många band från decenniet stigit i graderna och popularitet. Vad tror/tycker ni? Står sig Heep?

Nej, inte idag iaf. Uriah Heep fick väl ingen megahit som jämt spelas på radion. Easy Living eller Lady In Black är väl det närmsta man kommer, men jag tror relativt få av dagens generation har hört dessa låtar.
Citera
2023-03-31, 14:25
  #351
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinatown
Hej!

Vad säger ni gott folk? Räknas Uriah Heep IDAG som ett av 1970-talets tio största band? Då var de strax efter Zeppelin, Sabbath och Purple. Idag har många band från decenniet stigit i graderna och popularitet. Vad tror/tycker ni? Står sig Heep?

Får hålla med gubbsen här. Diggar Uriah Heep mycket, men utöver Black Sabbath, Led Zeppelin, Deep Purple har vi ju AC/DC, Judas Priest, KISS, Scorpions, Aerosmith, Queen, Alice Cooper som garanterat är större idag.

Några av Thin Lizzy, Nazareth, Blue Öyster Cult, Heart och Ted Nugent kan vara större också. Räknar vi senare delen av 1970-talet med Mötorhead och Van Halen är de också större.

Ska man titta med bredare rock-glassögon har vi Fleetwood Mac, Genensis, Pink Floyd, Jethro Tull, Bruce Springsteen, Neil Young m.fl. och de är större även de.

Jag vet inte ens om Uriah Heep är ett topp 30 rock band idag, 1970-tal då
__________________
Senast redigerad av Geomeister 2023-03-31 kl. 14:37.
Citera
2023-03-31, 14:28
  #352
Medlem
bithaxs avatar
Hippie band med några bra låtar. Kul att ha i playlisten.
Citera
2023-04-19, 08:35
  #353
Medlem
Geomeisters avatar
Golden Light: https://www.youtube.com/watch?v=kdDZXLGrzb0

Tredje singeln med tillhörande video från skivan Chaos & Colour. Skulle kunna komma direkt från skivan Sonic Origami, 1998. Inget jag klagar över.

Länge Leve Heep!!
Citera
2023-04-20, 15:12
  #354
Medlem
Chinatowns avatar
Hej!

Lady in Black, Lady In Black. Hur du nu skriver. Den har jag börjat gilla, gilla! Har ni hört den???
Citera
2023-04-20, 17:11
  #355
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinatown
Lady in Black, Lady In Black. Hur du nu skriver. Den har jag börjat gilla, gilla! Har ni hört den???

Nej, den har nog ingen i tråden hört. Vad kan det vara för låt?
Citera
2023-04-20, 20:33
  #356
Medlem
Rebali179s avatar
Vika skivor är bäst av det "senaste UH materialet"?

Look At Yourself, Uriah Heep Live & Demons And Wizards har jag nog snart lyssnat sönder
Demons And Wizards kommer nog alltid vara min första kärleks skiva med Uriah Heep
Citera
2023-04-20, 22:32
  #357
Medlem
Oakenshields avatar
Look at Yourself sparkar igång så stenhårt att det kan vara ett av historiens starkaste öppningsspår.

Clarke hamrar för brinnande livet, Hensleys orgel brusar och vibrerar. Så jävla bra.
Citera
2023-04-22, 02:35
  #358
Medlem
Geomeisters avatar
Tänkte slå till med en recension av tjugofemte (25:e) och senaste skivan Chaos & Colour. Gitarristen Mick Box är idag 75 år gammal så det kan mycket väl blir bandets sista album någonsin.

Albumet klockar in på strax över en timme och det fungerar. Lite väl långt i mina öron även om t.ex. Metallica senaste är bra mycket längre. Hade några låtar kunna kortats ner eller tagits bort totalt? Mja. Möjligtvis.

Skivans styrka är att den växer med framtida lyssningar och har ett bra driv. Det negativa är att låtarna inte riktigt står ut. Skulle du lyssna igenom skivan och pausa för att sedan återgå är det inte alls säkert att du vet var på skivan du var. De riktigt starka låtarna finns inte där. Soundet och drivet finns, men låtskrivarmässigt når det aldrig några högre divisioner. På den punkten tycker jag förra Living The Dream är klart vassare.

Låten som bidrar med minst för mig är den näst kortaste Fly Like an Eagle. Den kunde de skippat i mina öron. Möjligtvis sista Closer to Your Dreams också som mest är en modern och svagare Easy Livin'.

I övrigt tycker jag skivan är stabil. Sällan fantastisk (vissa musikaliska val är riktigt bra), men stabil. Timmen går relativt fort och albumet fungerar bra för t.ex. fysisk träning.

Sångaren Bernie Shaw är idag 66 år gammal. Jag har sett kritik mot att han har typisk gubbröst på denna skiva och ja.. Han är ju en gubbe? Jag kan instämma en del här. Han sjunger bra för sin ålder och riktigt bra under rätt förutsättningar, men rösten imponerar inte längre. Åtminstone inte på denna skiva. Det finns inget wow-moment som hade varit välkommet.

Folk mer positiva till skivan säger att det är deras bästa sedan 1970-talet. Det får man tycka, men jag håller inte med. Det är ett välkommet bidrag till diskografin, men inget måste. Betyg? Stark 3 / 5
Citera
2023-04-28, 14:50
  #359
Medlem
Chinatowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Nej, den har nog ingen i tråden hört. Vad kan det vara för låt?

Hej!



Den är skön. Gillar mest innan det drar igång.

Har du sett Uriah Heep live förut?
Citera
2023-04-28, 14:59
  #360
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Golden Light: https://www.youtube.com/watch?v=kdDZXLGrzb0

Tredje singeln med tillhörande video från skivan Chaos & Colour. Skulle kunna komma direkt från skivan Sonic Origami, 1998. Inget jag klagar över.

Länge Leve Heep!!

Den var ju bra!

Har ett samling med gamla Uriah Heep skivor liggandes i lådan.

Var det Jethro Tull som har animerad video, där dom åker med fiskebåt, möta storvågen?
Glömt bort vad den hette.

Edit: Hittade, The navigators.
__________________
Senast redigerad av EastClintfood 2023-04-28 kl. 15:06.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback