• 2
  • 3
2010-05-03, 22:58
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Nej, det tycker jag inte. Vad är det för skillnad i uttrycksfullhet mellan "Om jag finge bestämma" och "Om jag fick bestämma"?

Finge jag bestämma [...]. "Om jag finge ..." är en modern konstruktion i samma anda som: "Om det vore sommar". Jämfört med: "vore det sommar" - "om det var sommar".
Citera
2010-05-03, 23:01
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Fick jag bestämma, skulle även detta fungera.

Man kan tolka skulle i ditt exempel som konjunktiv.

Enbart "Fick jag bestämma", tolkar jag i förstone som en fråga enär satsen inleds av ett verb.
Citera
2010-05-03, 23:02
Medlem
Herr Hårstorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Castel
’jag kommer att göra det’

"Ja' gört!"

Det tar visserligen fortfarande längre tid att skriva ut, men om det var babblet du ville korta ner...
Citera
2010-05-03, 23:13
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Man kan tolka skulle i ditt exempel som konjunktiv.
Det har samma betydelse, men det är ju inte konjunktiv i någon morfologisk mening.

Citat:
Enbart "Fick jag bestämma", tolkar jag i förstone som en fråga enär satsen inleds av ett verb.
Till skillnad från resten av Sverige, som inte har några problem med "Fick jag bestämma, skulle TV4 förbjudas".

Alla konjunktiver utom "vore" är döda och begravda, deal with it.
Citera
2010-05-04, 08:22
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foderbeta
Nej, det kan man inte. Det finns inte en enda svensk med svenska som modersmål som inte kan dela upp meningen "Det skall jag göra" i fyra ord, oavsett hur snabbt och avhugget de sedan säger det i löpande tal.
Jo, det tror jag nog alla håller med om fast nu var väl egentligen inte mitt resonemang avsett att tolkas bokstavligt. Vad jag undrade var mer om TS direkt kopplade "smidighet" och "ekonomi" till antalet ord eller till antalet språkljud?

Alternativ (och kanske bättre) formulering: Är finskans "talossa" smidigare och mer ekonomiskt än svenskans "i huset"?
Citera
2010-05-04, 09:40
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Till skillnad från resten av Sverige, som inte har några problem med "Fick jag bestämma, skulle TV4 förbjudas".

Slå upp "i förstone".

Citat:
Alla konjunktiver utom "vore" är döda och begravda, deal with it.

Inte alls. Bland annat lever konjunktiv i all välmåga i flera dialekter.
Citera
2010-05-04, 09:44
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Slå upp "i förstone".
Jag valde att ignorera den biten och hoppades att ingen skulle hoppa på det.

Citat:
Inte alls. Bland annat lever konjunktiv i all välmåga i flera dialekter.
Okej, visst. Ändå onödigt att hålla på och klaga på att folk undviker att säga "funnes" till vardags, som man ser här och var.
Citera
2010-05-04, 10:05
Medlem
Foderbetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Jo, det tror jag nog alla håller med om fast nu var väl egentligen inte mitt resonemang avsett att tolkas bokstavligt. Vad jag undrade var mer om TS direkt kopplade "smidighet" och "ekonomi" till antalet ord eller till antalet språkljud?
Själv kopplar jag det till antalet ord. Vore förstås intressant att höra om någon kopplar det till ljud istället.

Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Alternativ (och kanske bättre) formulering: Är finskans "talossa" smidigare och mer ekonomiskt än svenskans "i huset"?
Det tycker jag, förstås. Ju fler ord desto fler lösa bitar för hjärnan att hålla reda på. Det är i alla fall så jag brukar resonera. Men det är klart, talar vi om superlånga navajoharanger kanske det är litet ansträngande för de små grå det också, även om det bara är ett ord kontra 17 eller vad det kan bli.
Citera
2010-05-04, 10:11
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Det tycker jag, förstås. Ju fler ord desto fler lösa bitar för hjärnan att hålla reda på. Det är i alla fall så jag brukar resonera. Men det är klart, talar vi om superlånga navajoharanger kanske det är litet ansträngande för de små grå det också, även om det bara är ett ord kontra 17 eller vad det kan bli.
Oavsett om förhållandet markeras med preposition eller affix, så är det ju lika många morfem. Varför skulle det vara lättare att hålla reda på affixet "-ssa" än prepositionen "i"?
Citera
2010-05-04, 14:29
Medlem
jumpcuts avatar
Jag har fortfarande inte riktigt förstått poängen, och tycker t ex att sättet svenskan, engelskan och nederländskan använder ett separat ord för "skulle" framför verbet i stället för att som i franskan böja verbet är mycket smidigare.

Jag lär mig hellre böja zouden på tre sätt och sedan använda infinitivformen av verbet än att behöva lära mig sex suffix per verbkategori, tre verbkategorier och sedan de mängder av oregelbundna verb som finns. Inte blir det otydligare heller...
Citera
2010-05-04, 16:23
Medlem
Foderbetas avatar
Citat:
Oavsett om förhållandet markeras med preposition eller affix, så är det ju lika många morfem. Varför skulle det vara lättare att hålla reda på affixet "-ssa" än prepositionen "i"?
Hjärnan behandlar ett ord som en enhet i högre grad, vill jag minnas, och längre meningar, alltså meningar med fler ord, kräver mer av läsaren/lyssnaren, då det är mer att hålla reda på. LIX och allt det där, antar jag.

Relativt långa och bökiga meningar (på svenska av svenskar för svenskar), fantisera ihop något skräckexempel, är ofta inte alls lika snåriga på säg något baltiskt eller slaviskt språk, där ändelserna säger vad som hör ihop med vad i större utsträckning. Och om ändelserna motsvarar vad vi behöver några extra ord för att säga så är det både tydligare och mer ekonomiskt, vilket inte är så konstigt.

Men som jag tror att jag nämnde i förbifarten är det väl inte otänkbart att det finns någon gräns där med. Undrar om någon undersökt den saken närmare?
Citera
2010-05-04, 19:18
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Fast samtidigt finns det ju helt uppenbara fall där ett system med "lösa bitar" är mer ekonomiskt och smidigare än ett system med ändelser som inte kan existera fristående.

1. En preposition kan användas fristående utan att huvudordet (eller en meningslös platshållare för det) behöver upprepas.

Står han utanför bilen? Nej, han sitter i.

2. En preposition kan syfta på mer än ett huvudord utan att behöva upprepas.

Han står bredvid bilen och cykeln.

Citat:
Hjärnan behandlar ett ord som en enhet i högre grad, vill jag minnas, och längre meningar, alltså meningar med fler ord, kräver mer av läsaren/lyssnaren, då det är mer att hålla reda på. LIX och allt det där, antar jag.
Det låter ju extremt kontraintuitivt? Har då kineser som läser/hör kinesiska konstant högre hjärnaktivitet än finnar som läser/hör finska?

Borde inte darwinismens lagar då se till att alla språk blev mer och mer agglutinerande hela tiden för att frigöra energi till annat?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in