• 1
  • 2
2010-04-30, 17:44
Medlem
s3vens avatar
Hej

För några dagar sedan så slutade min dator att funka, när jag bootade så började skärmen direkt att flimmra på nått konstigt sett. Man kunde fortfarande urskilja vad som hände på skärmen men efter att windowsloggan försvunnit så blev det helt svart (dvs inget flimmer heller) och efter ytterligare en minut så blev det blåskärm.

Jag startade om datorn några ggr den dagen och testade sen dagen efter igen. Men nu händer det ingenting på skärmen istället. Helt svart och det står bara "no input signal".

Jag misstänke att det kan ha med grafikkortet att göra så jag öppnade datorn och "förökte ta bort massa damm och skit som lagt sig där) då upptänkte jag något konstigt också som ni ser på bilderna nedan.

Jag satte iaf i kortet igen och det gjorde ingen nytta. Innan jag överväger att lämna in datorn tänkte jag att ni kunde säga vad ni tror kan vara fel så att jag kan felsöka lite till.

Datorn är några år och jag har aldrig öppnat den förut förutom när jag satte ihop den.

Minns knappt prestandan men det är iaf en:
Tvåkärnig 3ghz AMD processor.
Geforce 8600 GT grafikkort.

Bilder på grafikkortet:
http://yfrog.com/evimg3917uj

Här ser nått lite väl galet ut va?
http://yfrog.com/cbimg3916j
Citera
2010-04-30, 18:51
Medlem
Balle Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s3ven
Här ser nått lite väl galet ut va?
http://yfrog.com/cbimg3916j
Yay!

Det där är inte ofta man ser, smällda kondingar!

Du kan betrakta det där grafikkortet som helt färdigt. Med lite tur så var det bara kortet som gick sönder, och inget som påverkat resten av datorn. Du har inget annat grafikkort du kan slänga i datorn och testa med?
Citera
2010-04-30, 19:09
Medlem
s3vens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balle Anka
Yay!

Det där är inte ofta man ser, smällda kondingar!

Du kan betrakta det där grafikkortet som helt färdigt. Med lite tur så var det bara kortet som gick sönder, och inget som påverkat resten av datorn. Du har inget annat grafikkort du kan slänga i datorn och testa med?

haha, där ser man. Vad kan ha orsakat detta?

Kan jag ha förvärrat det hela genom att försöka få igång datorn ett par ggr? dvs kan något mer ha gått sönder när jag försökt "laga" det?

Har inget annat grafikkort nu men ska försöka ordna fram det. Men finns det inte en risk att det också går sönder då? om jag nu inte vet helt säkert vad som orskade det här från första början.

Tack för svaret
Citera
2010-04-30, 20:16
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
En vild gissning är dålig kvalitet kombinerat med överhettning.
Citera
2010-04-30, 22:14
Medlem
SnyggPelles avatar
felpost
Citera
2010-04-30, 22:22
Medlem
hasenfrasens avatar
En lödkunnig kan byta de där kondingarna på 5 minuter och kortet kommer förmodligen att börja fungera igen.
Citera
2010-04-30, 22:24
Medlem
s3vens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
En vild gissning är dålig kvalitet kombinerat med överhettning.

Vilda gissningar vill vi ju inte ha

Att det är grafikkortet som har överhettats förstår jag. men är det grafikkortets "dåliga kvalite" som har orsakat det eller är det något annat?
Citera
2010-04-30, 22:28
Medlem
Fleptuts avatar
Det har varit en tid med dålig kvalitet på elektrolytkondensatorer. Abit hade väldigt med problem på sina moderkort en period, även Dell led en del av det.

Precis som det postats innan kan man köpa nya och löda dit så kickar kortet sannolikt igång igen.

Jag lödde om mina 2 Abit kort som hade trasiga kondingar. Kostade knappt en hundring.

Fleptut
Citera
2010-05-01, 01:55
Medlem
mickelinds avatar
Förutom kondingarna så tycker jag att det ser ytterst suspekt ut i mitten/nere på första bilden.
Men det kanske "bara" är damm?
Senast redigerad av mickelind 2010-05-01 kl. 01:57.
Citera
2010-05-01, 09:30
Medlem
[EcO]s avatar
Ser ju ut som att fler av kondensatorerna är på väg att ryka på första bilden.
Citera
2010-05-01, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [EcO]
Ser ju ut som att fler av kondensatorerna är på väg att ryka på första bilden.

Vilka menar du då? De enda jag tycker ser suspekta ut på första bilden är ju de 3 i hörnet som redan smällt, som han fotat lite närmare i andra bilden. Däremot ser det konstigt ut vid VRAMet som är mitt på kortet, ser nästan lite bränt ut?
Citera
2010-05-01, 11:34
Medlem
s3vens avatar
Tack för svaren, lite olika svar men det verkar ju som att det ska gå att fixa til det här.

Ska jag lämna in hela datorn eller ska jag bara ta med grafikkortet? (och hur transporterar jag det isåfall?)

Är det kortet som bara gett med sig eller måste jag söka vidare efter orsaken till överhettningen. För är det något annat som orsakar det så har jag väl inget för att bara laga grafikkortet då det kommer gå åt skogen igen?

Vill ni ha bättre bilder?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in