Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-30, 17:17
  #1
Medlem
Forumistens avatar
Hejsan

Jag börjar bli galen snart, mitt problem är att de mappar som inte ligger i /home eller samma hårddisk som /home inte går att dela ut.

När jag delar ut en map från samma disk som ubuntu ligger på, då kan de andra datorerna i nätverket (dessa kör W7) komma åt och lägga till filer etc.

Lägger jag däremot ut en mapp från en annan disk så blir det genast problem.

Windows klagar på att man inte kan komma åt mappen trots att jag kör med samma rättigheter etc som mapparna i /home.

Någon som vet vad jag gör för fel ?

Det kan ju inte vara så här komplicerat att dela ut en mapp...

Felet jag får är: "The Network name cannot be found".
Citera
2010-04-30, 17:31
  #2
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forumisten
Någon som vet vad jag gör för fel ?

Det kan ju inte vara så här komplicerat att dela ut en mapp...

Felet jag får är: "The Network name cannot be found".

Ubuntu 10.04 kom igår och kan därmed ännu innehålla en hel del bugar, du bör därför anmäla det launchpad och hoppas på det bästa. Probleet är nog fixat inom en vecka ska du se, om inte så återkom.
Citera
2010-04-30, 17:40
  #3
Medlem
Forumistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokori
Ubuntu 10.04 kom igår och kan därmed ännu innehålla en hel del bugar, du bör därför anmäla det launchpad och hoppas på det bästa. Probleet är nog fixat inom en vecka ska du se, om inte så återkom.

Visst men jag förstår inte varför det inte fungerar att dela ut en mapp på en annan disk...

Det är ju helt sjukt, jag har ju följt guider på youtube och diverse olika howto's och det fungerar ju fortfarande inte.

EDIT: Ex: utdelningsalternativ på valfri mapp i /home, dela ut samt skriv/läs och gäst = fungerar hur bra som helst.

Ex2: Samma som ovan fast en annan disk = no go.
__________________
Senast redigerad av Forumisten 2010-04-30 kl. 17:44.
Citera
2010-04-30, 20:12
  #4
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Säkert en bugg, du vill nog rapportera den, om det inte redan är gjort. Jag kommer att bli hatat för detta, men Ubuntu är inte stabilt, och ibland inkonsekvent. 78886 öppna buggar för tillfället.

Eller tolkar jag en siffran fel?
Citera
2010-04-30, 20:39
  #5
Medlem
Forumistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
Säkert en bugg, du vill nog rapportera den, om det inte redan är gjort. Jag kommer att bli hatat för detta, men Ubuntu är inte stabilt, och ibland inkonsekvent. 78886 öppna buggar för tillfället.

Eller tolkar jag en siffran fel?

Allright, det må vara en bugg. Hoppas att de fixar det snart då.
Citera
2010-05-01, 15:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forumisten
Allright, det må vara en bugg. Hoppas att de fixar det snart då.
det beror inte på att mappen har en annan användare och att du därför inte har tillåtelse att med din användare dela ut mappen?
ändra mappens ägare och grupp: sudo chown användare:grupp /mapp och testa igen (bör dock inte göras på mappar under /home, som ska ha root som ägare, såvida du inte har 100% koll på vad du gör).
Citera
2010-05-02, 11:29
  #7
Medlem
Forumistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
det beror inte på att mappen har en annan användare och att du därför inte har tillåtelse att med din användare dela ut mappen?
ändra mappens ägare och grupp: sudo chown användare:grupp /mapp och testa igen (bör dock inte göras på mappar under /home, som ska ha root som ägare, såvida du inte har 100% koll på vad du gör).

Jag har löst det, det var sökvägarna som ställde till. Jag blir tvungen att dela ut hela disken för att det ska fungera, kan man slippa detta ?
Citera
2010-07-16, 08:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forumisten
Jag har löst det, det var sökvägarna som ställde till. Jag blir tvungen att dela ut hela disken för att det ska fungera, kan man slippa detta ?

Samba är väldigt lurigt. Antingen så konfigurerar man själv i smb.conf eller så högerklickar man på mappen i fråga och delar ut den. Jag anser att det är bäst att konfigurera manuellt. Finns en bra guide här på länken som fungera för mig.

http://www.lathund.nu/2008/08/24/komma-igang-med-samba/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback