Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-04-29, 07:25
  #1
Medlem
-T-s avatar
Jag har jobbat i australien och tjanat ihop tot 9000 dollar innan skatt, nu ska jag aka hem och vill ha tillbaka den skatt jag kan fa. De flasta foretag jag kollat upp tar 10 %, har hort att det finns de som skammar dig.

nagon som har bra koll?

racker det med den sista skattesedeln fran varje jobb?
Citera
2010-04-29, 08:10
  #2
Medlem
alvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -T-
Jag har jobbat i australien och tjanat ihop tot 9000 dollar innan skatt, nu ska jag aka hem och vill ha tillbaka den skatt jag kan fa. De flasta foretag jag kollat upp tar 10 %, har hort att det finns de som skammar dig.

nagon som har bra koll?

racker det med den sista skattesedeln fran varje jobb?

Du kan gora det sjalv (googla e-tax australia och ladda ner) utan att behova betala nagot. Det ar ganska manga fragor att svara pa dock (nej pa de flesta med WHM visa). Det finansiella aret slutar sista juni, vill du ha tillbaka pengarna tidigare an det far du fylla i
http://ato.gov.au/individuals/conten...tent/14597.htm och skicka in.

Vill du inte gora det sjalv brukar finnas annonser dar revisorer erbjuder sig att gora det for runt 100-120 dollar,10% later ganska saftigt om du har tjanat 9000.
Citera
2010-04-29, 08:42
  #3
Medlem
-T-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alver
Du kan gora det sjalv (googla e-tax australia och ladda ner) utan att behova betala nagot. Det ar ganska manga fragor att svara pa dock (nej pa de flesta med WHM visa). Det finansiella aret slutar sista juni, vill du ha tillbaka pengarna tidigare an det far du fylla i
http://ato.gov.au/individuals/conten...tent/14597.htm och skicka in.

Vill du inte gora det sjalv brukar finnas annonser dar revisorer erbjuder sig att gora det for runt 100-120 dollar,10% later ganska saftigt om du har tjanat 9000.

Har du gjort det?
kanns lite risky om man fyller i nagot fel aker hem och har problem man maste ta hand om pa andra sidan jordklotet. Har fatt "norgevibbar" av australiens taxoffice, de har redan tappat bort mig i systemet en gang.
Citera
2010-04-29, 09:19
  #4
Medlem
alvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -T-
Har du gjort det?
kanns lite risky om man fyller i nagot fel aker hem och har problem man maste ta hand om pa andra sidan jordklotet. Har fatt "norgevibbar" av australiens taxoffice, de har redan tappat bort mig i systemet en gang.

Ja jag gjorde det for tva manader sen, tog runt fyra veckor att fa pengarna.
Citera
2010-05-22, 18:48
  #5
Medlem
Jag skulle aldrig låta någon revios ta hand om det åt mig, tycker det är så onödigt att kasta bort pengar sådär.. Gjorde det i alla fall själv och fick tillbaks pengar - fast sen om det var rätt summa eller inte har jag ingen aning om. Minns att det är en fråga som det är väldigt viktigt att du svarar rätt på men jag kan inte minnas vilken. Ska se om jag kan gräva fram vilken fråga det är om du är intresserad.
Citera
2010-05-23, 10:43
  #6
Medlem
alvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexb
Jag skulle aldrig låta någon revios ta hand om det åt mig, tycker det är så onödigt att kasta bort pengar sådär.. Gjorde det i alla fall själv och fick tillbaks pengar - fast sen om det var rätt summa eller inte har jag ingen aning om. Minns att det är en fråga som det är väldigt viktigt att du svarar rätt på men jag kan inte minnas vilken. Ska se om jag kan gräva fram vilken fråga det är om du är intresserad.

Are you an Australian Resident for Tax Purposes.

Tjanar man pengar pa backpackerniva och svarar No pa den far man inga pengar. Svarar man Yes far man tillbaks det mesta.
Citera
2010-07-05, 19:22
  #7
Medlem
-T-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alver
Are you an Australian Resident for Tax Purposes.

Tjanar man pengar pa backpackerniva och svarar No pa den far man inga pengar. Svarar man Yes far man tillbaks det mesta.

Och om jag jag svarat YES? ska jag gråta I duschen eller starta krig?

dvs går det att lösa?
Citera
2010-07-06, 03:20
  #8
Medlem
alvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -T-
Och om jag jag svarat YES? ska jag gråta I duschen eller starta krig?

dvs går det att lösa?

Jag skrev ju att du skulle svara Yes.
Hursomhelst, innan du skickar in ser du en berakning av hur mycket du kommer att fa tillbaka. Star det 0 kanske du ska grata i duschen heh
Citera
2010-07-06, 14:20
  #9
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Jag rekomenderar starkt att man gör den i Australien. Jag gjorde min Tax Back i Sverige och det blev ett jävla bök med att sitta och ringa deras telefonsupport mitt i natten.

Dock ska man inte oroa sig allt för mycket om man råkar fylla i någon ruta fel här eller där. Det enda som de i juridisk mening kan kräva av dig är att du fyller i den "to the best of your knowledge" eller vad det nu står. Så länge inga siffror är helt åt skogen är det nog lugnt.
__________________
Senast redigerad av Kalasjnikov 2010-07-06 kl. 14:23.
Citera
2010-07-17, 13:32
  #10
Medlem
jag tjanade 11 000 dollar fore skatt nar jag nu fick min tax return. gick igenom ett foretag som tog 9% men jag har svart att se att jag skulle lyckas lika bra sjalv sa i slutandan tjanade jag nog pa det. Fick betala sammanlagt 60 dollar i skatt pa mina intjanade 11 000 dollar (3 100 dollar skattade). man bara maste alska reglerna for backpackers har i australien
Citera
2010-11-03, 00:30
  #11
Medlem
-T-s avatar
när jag gjorde min skatteåterbäring kryssade jag YES på "Are you an Australian Resident for Tax Purposes".

fick lite mer än 5 dollar tillbaka.

Jag blev arg och skickade ett brev till ATO där jag motiverade varför jag skulle få tillbaka mina pengar.

Nu sitter ja med 2700 dollar i handen

Gotta love Australia
Citera
2011-02-22, 08:39
  #12
Medlem
Ska jag svara YES eller NO på frågan "Are you an Australian Resident for Tax Purposes" ?

Verkar vara lite delade meningar om den frågan här. Är det någon annan fråga som är extra viktig?

Ungefär 7-8000 dollar intjänade innan skatt.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1182588

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback