En annan slags muta: Theo Papaioannou, politiker för Vägvalet och motståndare till trängselskatten i Göteborg, erbjöds en tjänst med månadslön på 57 000 om han ville rösta igenom en s-budget:
Citat:
Vem ringde?
– Det var Johan Nyhus (kommunalråd, S). Jag ville diskutera politik och sa det att om vi skulle rösta med deras budget så skulle Vägvalets politik faktiskt genomslag och inte bara att vi skulle få någon slags plats som man får ett stort arvode för. Jag sa till Nyhus att vi i Vägvalet är öppna för förhandlingar, men när de säger "jag undrar om du kan ta en sådan här plats för att säkra budgeten" så...
Theo Papaioannou beslutade sig sedan att tacka nej.
Så de erbjöd dig en post där du får lön under mandatperioden – om du röstade på den rödgröna budgeten?
– Ja. Så kan man se det. Det är det som är problemet. Och det var därför jag tackade nej. Det är under all kritik, jag blir helt mållös av det här politiska myglet där ingen lyssnar på de politiska frågorna och vad Göteborgarna vill, utan bara ska tysta ner alla protester. Jag kan förstå att man har politiska förhandlingar men just nu är det unket, när det är på det här sättet.
http://www.expressen.se/gt/erbjods-l...t-rosta-med-s/