Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-27, 11:38
  #1717
Medlem
Min brors kusins avatar
Hörde om en hög Astra chef som när han flyttade till Göteborg slapp en del avgifter för sitt husbygge. GP tipsades om detta men skrev naturligtvis ingenting...........
Citera
2011-12-27, 12:20
  #1718
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mr.law
Kanske lite offtopic men ändå.


Snyggt grävt, och inte alls off-topic.

Jag är inte det minsta förvånad.

Jag noterade att man även hade en adress i Bryssel, vilket visar hur långt det sträcker sig (jag var inne på det för längesen, med familjen Kolni och just en intresseförening som jobbar mot Benelux-länderna)

En av frågorna på dagordningen 2009-01-20

Citat:
§ 6 Övriga frågor
Diskussion om Globaliseringsfonden inom EU, som kan uppgå till 500 miljoner kronor för Västsverige, och regeringens hantering av denna fråga.

Det här är också anledningen till att Sverige så starkt motsätter sig dom nya momsreglerna som EU vill införa, i Sverige gömmer vi mycket av vår korruption i "ideella föreningar", vilket skulle vara omöjligt med EU´s nya regler.

Jag förstår verkligen inte den här transaktionen:
West Sweden WS Aktiebolag - Myndighetstransaktioner

En transaktion till Kriminalvården på 320kr, det är ganska vanligt med små transaktioner till Kriminalvården, och jag är rätt övertygad om att det döljer sig något bakom dessa.
__________________
Senast redigerad av carina.svendsen 2011-12-27 kl. 12:26.
Citera
2011-12-27, 12:29
  #1719
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Hörde om en hög Astra chef som när han flyttade till Göteborg slapp en del avgifter för sitt husbygge. GP tipsades om detta men skrev naturligtvis ingenting...........

Mmm, GP är ett kapitel i sig.
Hade velat ha mer insyn i kopplingarna staden-GP, för de lär finnas.

Man har ju hört historier om hur Göran Johansson ogenerat styrde rapporteringen.
Vore spännande med mer insyn i hur deras arbete styrs.

Det står i alla fall helt klart att Göteborgs-Posten, trots vissa "avslöjanden" inte är att lita på alls.
Tips osv måste spridas bredare.
Citera
2011-12-27, 12:45
  #1720
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Mmm, GP är ett kapitel i sig.
Hade velat ha mer insyn i kopplingarna staden-GP, för de lär finnas.

Man har ju hört historier om hur Göran Johansson ogenerat styrde rapporteringen.
Vore spännande med mer insyn i hur deras arbete styrs.

Det står i alla fall helt klart att Göteborgs-Posten, trots vissa "avslöjanden" inte är att lita på alls.
Tips osv måste spridas bredare.

Media överlag är ju ett kapitel i sig. Det är intressant att notera att dom hellre väljer att självdö (för det är dom flesta stora mediahus på väg att göra) än att börja granska varandra.
__________________
Senast redigerad av carina.svendsen 2011-12-27 kl. 13:00.
Citera
2011-12-27, 15:19
  #1721
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mr.law
Kanske lite offtopic men ändå.

West Swedens krognotor skickas till Bryssel

Det där verkar kunna bli rätt stort...
Citera
2011-12-27, 16:27
  #1722
Medlem
mr.laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carina.svendsen
West Swedens krognotor skickas till Bryssel

Det där verkar kunna bli rätt stort...

Fotboll förbrödrar även i Uddevalla. Kjell Petersson, extern firmatecknare, är styrelseledamot i Oddevolds Framtid Kommanditbolag.
http://allabolag.se/9697337633/befattningar

Artikel om Oddevold. Inget misstänkt men det kanske finns fler pusselbitar för någon att plocka upp.

http://212.3.11.251/artikel_pm_stand...&avdelning_3=0

Kjell är även ledamot i Kommanditbolaget Vegaverner.
http://www.allabolag.se/9168962729

Dock har komplementären Branschnytt i Borås AB gått i konkurs redan 2002. Verkar ha sysslat med trycktjänster.

Det som gör mig misstänksam mot hela upplägget är självklart Göran Johanssons dominerande roll i bolagen. 150 miljoner kronor har pytsats in. Om Löne/ersättningsuttaget varit likartat under hela perioden har styrelse plus VD(som inte existerar enligt allabolag.se kvitterat ut 2-2,5 miljoner kronor per år. Om Göran får en åttondel i styrelsearvode plus pensionsavsättningar, ca 300 k per år så har han kvitterat ut 6 miljoner kronor enbart från West Sweden de senast 20 åren. Vet dock inte exakt hur länge han har suttit och hur utbetalningsstrukturen sett ut.

Betänk nu att han satt i närmare 30 kommunala bolagsstyrelser på sin topp. Nu har han enbart 13 styrelseuppdrag. Räkna på det den som vill.
Citera
2011-12-28, 10:26
  #1723
Medlem
jag tror att det kan finnas anledning att titta närmare på de revisorer som år ut och år in granskat bolagen. Där finns också en del att förvånas över. Revisorer som är kritiska byts ut! GP har bara skrapat på ytan.
Citera
2011-12-28, 10:35
  #1724
Medlem
Om man vil veta vart fly me pengarna tog vägen kan man ju titta på shoppinggalleria.se. Den är finansierad med FME-pengar...
Citera
2011-12-28, 11:16
  #1725
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mr.law
Betänk nu att han satt i närmare 30 kommunala bolagsstyrelser på sin topp. Nu har han enbart 13 styrelseuppdrag. Räkna på det den som vill.

Jag hittade faktiskt en väldigt intressant sak, men jag mailade det till den som gjort det här på Sveriges Radio, ett jävligt bra jobb btw, men om inte h*n hör av sig eller använder det ska jag dra det.


Vd:n har gett sig själv en 13:e månadslön


Citat:
Totalt handlar det om nästan en och en halv miljon kronor, som Kjell Peterson genom åren, av plockat ut i extra lön på eget initiativ. Helt normalt, menar Kjell Peterson.

– Ja, det är så att hela Europa har en trettonde månadslön, så det är inget konstigt med det. Enligt lagen i Belgien så har man en trettonde månadslön, liksom i Tyskland och på andra håll i Europa, säger han.
Citera
2011-12-28, 13:01
  #1726
Avstängd
Det som är väldigt underligt med West Sweden är att man på något sätt verkar transcendera gränsen mellan kommunalt/privat.

Man har ju en styrelse som består av politiker, men det gör inte på något sätt att man är ett kommunalt/statligt organ. Så frågan är vad man får sina pengar ifrån? Om man tillhandahåller en tjänst till kommunerna, har den upphandlats?

Citat:
Ursprungligen postat av West Sweden
Verksamheten bedrivs utifrån två kontor, ett i Göteborg och ett i Bryssel. Styrelsen, som är organisationens högsta beslutande organ, består av 17 politiskt tillsatta poster som representerar regionens olika delar.

Så frågan är vad "politiskt tillsatta" betyder, för att det ska vara sant så måste kommunerna ha ett ägande, vilket jag tolkar att dom inte har.

Sen slog det mig att det finns ett "Västsvenska Handelskammaren", som är ett privat företag, som ska företräda sina medlemsföretag.

Västsvenska Handelskammaren Service AB

Västsvenska Handelskammaren blir på engelska "West Sweden Chambers of Commerce".

Det här skulle kunna vara en ren slump (även om det verkar väldigt praktiskt) men tittar man på hur Johan Trouvé presenteras på LinkedIn, så står det "Johan Trouvé CEO at West Sweden" och då är han alltså VD på "Västsvenska Handelskammaren". (vilket står längre ner, jag vet)

Som av en ren händelse så jobbar dessutom Johan Odenjung på Västsvenska Handelskammaren. Och vem är han? Jo Helene Odenjungs sambo/man. Helene Odenjung är ju gruppledare och kommunalråd i Göteborg samt 1:e vice partiordförande för Folkpartiet.

Som av en händelse så sitter hon även i styrelsen för "det andra" West Sweden.

Det känns som att det är upplagt för dimridåer, vilket verkar väldigt jobbigt om det inte är...meningen.
Citera
2011-12-28, 13:14
  #1727
Avstängd
Och det är nästan komiskt att på Handelskammarens adress i Stockholm (jag kan inte hjälpa att jag tycker att Handelskammaren låter som något statligt) och med samma telefonnummer, så finns:

Institutet mot mutor
Citera
2011-12-28, 21:30
  #1728
Medlem
De västsvenska skattebetalarna har med Göran Johanssons (S) goda minne fått bl.a. betala för Vd:n Kjell Petterssons medlemsskap i en herrklubb, parkeringsböter och fortkörningsböter.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4880815

West Sweden utgör en svindlande "affär". Stackars rättsväsende och stackars skattebetalare som måste beskattas ännu mer för att få rätt mot de som bestämmer deras skatt i kommunala sammanhang.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback