Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-12-31, 19:10
  #73
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Detta är ju ett reseforum. Här skriver vi, och delger andra fakta och synpunkter på olika länder. Erfarenheter - såväl positiva som negativa. Det är självfallet inget krav att man måste uppskatta landet ifråga.

Jag säger inte att allt är fel i Schweiz, däremot tycker jag landet var betydligt bättre och intressantare att turista i för ett par årtionden sedan. Då var det visserligen dyrt, men inte svindyrt som nu. Schweiz var en 'mönsterstat i strama tyglar' - men förfallet hade börjat redan på 90-talet, då man tog in en hel del asylsökande från Balkan. Idag är landet klart överbefolkat, och det vimlade av "ensamkommande barn" i Basel, när jag var där 2016. Merparten av alla kapitalstarka turister försvann i och med att Schweiz beslutade att slopa banksekretessen, så numera är de finare hotellen oftast halvtomma. Att resa in i landet känns nästan som en inresa i DDR 2.0. Störande gränskontroller med misstänksamma tullare, som ställer frågor på löpande band.

Men visst, det finns ju fin natur där! Det är dock något du kan hitta i de övriga grannländerna - till avsevärt lägre pris. Detsamma gäller skidåkning och allt övrigt.

Visst kan du hitta fin natur i länderna runtom men definitivt inte så koncentrerat som i Schweiz. Att resa med tåg genom Schweiz är som en dröm runt varje krök öppnar sig en ny underbar vy. Väldigt vacker på höstkanten fortfarande sommar i dalgångarna höstfärger på bergssluttningarna och vinter på topparna. Den absolut finaste vyn jag kan tänka mig är om man tar tåget till Lousanne / Geneve är vägen via Fribourg, det är en längre tunnel innan man kommer fram till Genevesjön. När tunneln slutar och slätterna, landskapet, sjön och bergen visar sig är en helt oförglömlig vy.
Citera
2018-01-23, 21:51
  #74
Medlem
Hej ska hälsa på lite bekanta i chur i början av februari, blir inga skidor men tänkte ta lite dagsutflykter. Någon som har lite bra tips?
Citera
2019-05-06, 18:08
  #75
Medlem
Om lite drygt två månader bär det av till Zürich i 8 dagar (+ en tripp till Flims 4 av dom). Inte varit där tidigare
Vad ska man se? Undvika? Några dolda pärlor?
Äta? Beergarden?
Ta en endags/halvdags avstickare till någon stad?
Party och uteliv har jag lagt bakom mig.
Citera
2019-08-28, 06:55
  #76
Medlem
Värt att åka till Schweiz i mitten av oktober? Funderar på Luzern som bas. Eller är det bättre att besöka Schweiz under sommaren? Är inte ute efter skidresa.
Citera
2019-08-28, 16:30
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Värt att åka till Schweiz i mitten av oktober? Funderar på Luzern som bas. Eller är det bättre att besöka Schweiz under sommaren? Är inte ute efter skidresa.

Luzern går med fördel att besöka året om. Alltid relativt välbesökt, men på grund av den extremt höga prisnivån blir det ju inte så extremt mycket folk som i motsvarande historiska städer i exempelvis Italien.
Även om Luzern var riktigt trevligt även under högsommaren så längtade jag personligen emellertid efter kustluft under dessa månader.
Vårvintern är fantastisk, om du vill ha någon årstid som står ut. Då är det snöklätt på bergen runt om samtidigt som du kan sitta utan jacka och ibland till och med i kortärmat på uteseserveringarna. Sedan är det precis som många andra schweiziska städer riktigt trevligt under adventstid.
Citera
  • 6
  • 7
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1181608

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback