Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-04-27, 18:30
  #1
Medlem
Spritpennas avatar
Citat:
Imorgon onsdag, ska riksdagen rösta om en ny lag om katastrofhjälp. Om den går igenom innebär det att från den 1 augusti i år, kommer [staten] skicka en räkning till dig om du har behövt bli räddad från en naturkatastrof eller terrorattack utomlands.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3655304


Jaha, och vem i helvete i riksdan kom på den här idén? Kul att man inte längre kan lita på att ens eget land kommer hjälpa en när man hamnar i en katastrof man inte själv rår för. Kan ju bara tänka mig hur kul det skulle ha varit för alla svenskar som drabbades av Tsunamin om de fick hem en räkning efter att de fått hjälp att ta sig hem..

Vad tycker ni? Låter detta som en klok idé för att spara in lite extra pengar till statskassan?
(Nog för att jag är åt det moderata hållet, men vafan håller dem på med?)
Citera
2010-04-27, 18:32
  #2
Medlem
noxiouss avatar
Hahah, låter helt sinnes för helvete!

TACK SVERIGE!
Citera
2010-04-27, 18:38
  #3
Medlem
Antar att diskussionen om lagen har kostat oss mer än vad vi någonsin kommer att kunna spara in med hjälp av den.
Jag menar hur ofta kommer den att behöva tillämpas?Besparingarna kommer att bli ytterst marginella i förhållande till BNP.
Men så går det när man till varje pris ska sänka skatterna utan att ha en tanke på hur det ska finansieras,luktar lite desperation.......
Citera
2010-04-27, 18:40
  #4
Medlem
Lämnar man Sverige får man skylla sig själv. Det är aldrig någon som tvingar en att lämna landet.
Citera
2010-04-27, 18:46
  #5
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noxious
Hahah, låter helt sinnes för helvete!

TACK SVERIGE!

Om någon ska till Thailand får att knulla horor eller snabba på hudcancern och råkar illa ut på något sätt, varför ska andra skattebetalare stå för notan?

Skaffa en bra reseförsäkringar. Om detta blir lag kommer det nya försäkringar som täcker inte allt man kan begära. Räddningsförsäkringar finns redan för utövare av alpin sport som omfattar lavin eftersök och helikopterräddning.

Är du för snål för en reseförsäkring, åk inte utomlands.
Citera
2010-04-27, 18:54
  #6
Medlem
Spritpennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GullyFoyle
Antar att diskussionen om lagen har kostat oss mer än vad vi någonsin kommer att kunna spara in med hjälp av den.
Jag menar hur ofta kommer den att behöva tillämpas?Besparingarna kommer att bli ytterst marginella i förhållande till BNP.
Men så går det när man till varje pris ska sänka skatterna utan att ha en tanke på hur det ska finansieras,luktar lite desperation.......

Håller med, det känns inte riktig lämpligt att spara in på en utgift som inte är så frekvent. Hellre att jag betalar den delen av skatten än att känna mig otrygg utomlands.
Citera
2010-04-27, 18:57
  #7
Medlem
perrands avatar
Kanon! Då slipper vi kanske betala för alla invandrare som semestrar i sina oroshärdar till hemländer och måste flygas hem när det börjar skjutas igen.
Citera
2010-04-27, 19:20
  #8
Medlem
Offsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perrand
Kanon! Då slipper vi kanske betala för alla invandrare som semestrar i sina oroshärdar till hemländer och måste flygas hem när det börjar skjutas igen.
Precis. Detta är jag inte emot. Dessutom får det kanske folk att tänka lite själv för att ta sig bort från faran, och inte bara parkera sina bakdelar någonstans och vänta på att staten ska rädda dem.
Citera
2010-04-27, 19:27
  #9
Medlem
Orzions avatar
Varför skall skattebetalarna betala för dig och andras resor vill ni resa får ni självklart själva stå för kostnaderna och det är det enda rätta. Skattepengar slösas redan idag bort på en massa idioti och trams som polarforskning vi behöver inte mer slöseri med folkets pengar.
Citera
2010-04-27, 19:42
  #10
Medlem
LP-skivas avatar
Det var väl ändå på tiden. Lämnar du Sveriges gränser lämnar du även statens trygga famn. Självfallet får du stå för notan själv. Jag har inget intresse att betala för en massa WT som i panik vill hem efter en tsunami till exempel.
Citera
2010-04-27, 19:44
  #11
Medlem
Thoffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritpenna
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3655304


Jaha, och vem i helvete i riksdan kom på den här idén? Kul att man inte längre kan lita på att ens eget land kommer hjälpa en när man hamnar i en katastrof man inte själv rår för. Kan ju bara tänka mig hur kul det skulle ha varit för alla svenskar som drabbades av Tsunamin om de fick hem en räkning efter att de fått hjälp att ta sig hem..

Vad tycker ni? Låter detta som en klok idé för att spara in lite extra pengar till statskassan?
(Nog för att jag är åt det moderata hållet, men vafan håller dem på med?)

Betalar man för sin semester kan man gått stå för 300:- till försäkringen också. Jag vill inte betala för din semester, om kostnaden är för hög kan vi sänka socialbidragen lite så jämnar det ut sig. Eller så återinför vi särskolan så att de socialdemokratiska riksdagsledamöterna har något att göra på dagarna så blir det inte så mycket debatt.
Citera
2010-04-27, 19:48
  #12
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Instämmer med flera, det finns reseförsäkringar som täcker sånt här. Man kan inte förvänta sig att staten skall komma springande utanför sitt eget territorium.

Men när jag läste din rubrik trodde jag först att det gällde katastrofer inom landet. Det hade verkligen varit en bedrövlig skandal
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback