Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-10, 16:15
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har i a f inte sett filmen. Någon som vet om den kommer att visas på biograferna i hela landet?


Än så länge har den nog bara visats i trakterna runt Hökensås. Tidaholm, Hjo och Jönköping vet jag. Även Skövde är på gång. Finns en grupp på facebook, "Filmen Falks grav" där det läggs ut visningsplatser och tider.
Citera
2014-03-10, 22:41
  #98
Medlem
Skaraborg2s avatar
Filmen om "Falks grav".

Citat:
Ursprungligen postat av Vadsbo
Än så länge har den nog bara visats i trakterna runt Hökensås. Tidaholm, Hjo och Jönköping vet jag. Även Skövde är på gång. Finns en grupp på facebook, "Filmen Falks grav" där det läggs ut visningsplatser och tider.

Jag misstänkte att filmen "Falks grav" ännu bara visats mera lokalt. Naturligtvis är intresset större i de trakter där rånet skedde och där graven finns. Antar även att Falköping kommer att visa intresse för att visa filmen.
Citera
2014-03-30, 11:34
  #99
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel i Turist 2014 i Skaraborg.

I bilagan Turist 2014 i Skaraborg finns Falks grav medtaget på sidan 20.

Det stora fotot längst upp visar graven i skogen och det lilla fotot till höger visar en stillbild från filmen.

Rubrik: "Vem sätter blommorna på mördarens grav".

"Mitt i Hökensåsskogen finns en välbesökt, spännande och intressant plats, nämligen Falks grav. En enkel grav som alltid står smyckad med blommor, vare sig det är sommar eller vinter".

Historien är att de första blommorna som placerades på graven var det Falks syster Lotta som gjorde det. Därefter tog Falks släktingar från Sandhem över. Därefter är det ingen som vet vem som har fört traditionen vidare.

Korset vid graven har ett antal gånger stulits och har då bl.a. hittats i Lidköping, Småland och Göteborg. Åtgärder har gjorts för att göra det betydligt svårare att stjäla korset. En duktig smed anlitades. Korset sitter nu fast med en härdad stålkärna och plattor på sin riktiga plats.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-03-30 kl. 11:36.
Citera
2014-04-17, 23:15
  #100
Medlem
Skaraborg2s avatar
Falks grav på Wikipedia.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Falks_grav
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-04-17 kl. 23:25.
Citera
2014-12-17, 20:47
  #101
Medlem
Inte en enda länk i tråden fungerar...skitkul
Citera
2014-12-18, 13:22
  #102
Medlem
Skaraborg2s avatar
Några länkar fungerade i a f för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Saltl
Inte en enda länk i tråden fungerar...skitkul

Det var ju tråkigt. När jag gick in på en del länkar så fungerade åtminstone flera som handlade om Falks grav som film samt till Wikipedia.
Citera
2015-07-12, 20:35
  #103
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SluggoSkogsmus
Jag kan bara instämma .....

Jag kan inflika med en story av en gammal kamrat, d v s en andrahandsuppgift.
Förmodligen utspelade sig denna story i slutet på 60 talet. Platsen är på en kyrkogård i Dalarna.
Min kamrat var en ung tjej, och hon och hennes glada vänner var ute på upptåg.
Förmodligen fyllda med lite öl, kom de på att åka till en kyrkogård och se vad som hände. Väl där var det ett ljushuvud, som kom på den kanske inte helt igenomtänkta idén att kissa på en grav. Inte speciellt smart - olagligt om inte annat ...

Det visade sig var ovanligt dumt gjort. En mjölkvit, halvt igenomskinlig dimma steg ur graven, och såg ut att röra sig mot gruppen på fem/sex personer. Gruppen nyktrade till snabbt, och flydde mot den parkerade bilen. En av killarna han inte in i bilen, när den rivstartade ... men stannade och så blev även han insläppt.

Efter denna incident, så skötte sig ynglingarna exemplariskt på olika andra kyrkogårdar ....

Förmodligen är detta en helt vanlig skröna, men väl värd att berätta ...

Såååå ha respekt på kyrkogårdarna .... även de som är begravda i ovig jord.

Dimman var nog snarare ånga, svalt ute och kroppsvarm urin... ...men osvuret är bäst.

Det är kanske flera personer som spontant lägger blommor vid graven, och kanske mest för att hålla en tradition vid liv. Går det inget snack om att nåt händer om traditionen bryts, om JF inte får blommor blir hans ande osalig?
Sen så behöver inte blommorna komma dit på natten, det kan ju vars nån som varit där sent dagen innan utan nån baktanke, nån som inte bor där och inte kan ge sig till känna?
Citera
2015-07-14, 15:41
  #104
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hålla liv i en gammal tradition.

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Dimman var nog snarare ånga, svalt ute och kroppsvarm urin... ...men osvuret är bäst.

Det är kanske flera personer som spontant lägger blommor vid graven, och kanske mest för att hålla en tradition vid liv. Går det inget snack om att nåt händer om traditionen bryts, om JF inte får blommor blir hans ande osalig?
Sen så behöver inte blommorna komma dit på natten, det kan ju vars nån som varit där sent dagen innan utan nån baktanke, nån som inte bor där och inte kan ge sig till känna?

Jag tror att det är ett flertal personer som numera lägger blommor vid graven för att just hålla liv i en gammal traditon. Tror att dessa också vill att det skall vara "mystiskt" med dessa blommor och vill därför inte bli sedda när de gör det.

En gång i tiden var det med stor sannolikhet t. ex. hans syster som la blommor där. Vet inte om det numera finns någon släkt kvar i denna bygd till Jonas Falk?
Citera
2015-07-24, 06:26
  #105
Medlem
Var där igår och kikade lite, då fanns det blommor som hade vissnat och även nya blommor + pengar som folk lagt där och även en biljet till nån fotbolls match på Ullevi samt ett brev som verkar vara skrivet av ett barn!
Läste dom raderna jag lyckades tyda och det verkade stå om att brevskrivaren tyckte synd om falk och önskade att han hade det bra där han var..
Citera
2015-07-29, 23:55
  #106
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ny artikel.

Såg att månadstidsskriften Svenska öden och äventyr hade en artikel om Falks grav i februarinumret.
Citera
2015-08-01, 10:46
  #107
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke67
Jag var där i min ungdom på 80 talet, då var det jämt nya blommor där. Läst nånstans att det är lokalbefolkningen, som lägger blommorna på graven.

Ungefär som korset i röjden, någon är där och krattar från lokalbygden. Dessutom om det är turistintensivt är det lätt att smyga dit lite blommor.
Citera
2015-08-19, 16:16
  #108
Medlem
Svithjods avatar
Varför lägga blommor på en mördares grav? Han fick huvudet skiljt från kroppen helt välförtjänt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback