Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-26, 06:18
  #1
Medlem
flowzzers avatar
Hade tänkt investera i en nyare Bmw diesel framöver.
Hade först å främst tänkt på en Bmw 730d (E65) med 231 hästars motorn 2006 å framåt.
Nån som vet nåt som är värt å kolla upp extra noga före köp? Jag kan de flesta Bmw modeller utan å innan, men just denna modell har jag noll erfarenhet av.
Typiska fel? Är väl medveten om att man inte möter bilen varje dag precis men ändå. Har fastnat för just den modellen. Skatten rör mig inte i ryggen eftersom jag tankar svart på jobbet
Skillnad mellan 530d- E60 modellen rent kostnads mässigt? Reservdelar osv?

Tack på förhand.
Citera
2010-04-26, 15:24
  #2
Medlem
sirVandalots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowzzer
Hade tänkt investera i en nyare Bmw diesel framöver.
Hade först å främst tänkt på en Bmw 730d (E65) med 231 hästars motorn 2006 å framåt.
Nån som vet nåt som är värt å kolla upp extra noga före köp? Jag kan de flesta Bmw modeller utan å innan, men just denna modell har jag noll erfarenhet av.
Typiska fel? Är väl medveten om att man inte möter bilen varje dag precis men ändå. Har fastnat för just den modellen. Skatten rör mig inte i ryggen eftersom jag tankar svart på jobbet
Skillnad mellan 530d- E60 modellen rent kostnads mässigt? Reservdelar osv?

Tack på förhand.
Den har väl samma motor som 330d/530d och dom har det ju varit lite hallå runt angående motorhaverier. Som jag förstod det så var det nåt jävla spjäll som kunde gå sönder och sugas in i motorn med ras som följd. Vid det här laget så borde ju alla med den motorn antingen ha fått spjället eller hela motorn utbytt så problemet bör väl vara ur världen. Men det kan vara värt att forska om.

Annars så brukar väl 7-serien minska i värde ungefär lika fort som dom accar så en lite äldre E65 är väl att föredra ur den synpunkten då dom inte har så mycket värde kvar att tappa.

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara speciellt dyrt eller svårt att få tag i reservdelar till en sån, den har funnits tillräckligt länge nu för att den ska kunna dyka upp lite här och var på skrotarna, när det inträffar så brukar ju även BMW-delar kunna bli någorlunda humant prissatta.

En liten fråga bara, om du nu kan svarttanka på jobbet, varför inte en 740d? ^^
Citera
2010-04-26, 15:31
  #3
Medlem
SphinxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirVandalot

En liten fråga bara, om du nu kan svarttanka på jobbet, varför inte en 740d? ^^
Finns typ en på blocket.

Det jag tänker på att det kan var värt att kolla upp vad dem går för i Tyskland? Måste ju vara värt att importera en sådan
Citera
2010-04-26, 16:07
  #4
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowzzer
Hade tänkt investera i en nyare Bmw diesel framöver.
Hade först å främst tänkt på en Bmw 730d (E65) med 231 hästars motorn 2006 å framåt.
Nån som vet nåt som är värt å kolla upp extra noga före köp? Jag kan de flesta Bmw modeller utan å innan, men just denna modell har jag noll erfarenhet av.
Typiska fel? Är väl medveten om att man inte möter bilen varje dag precis men ändå. Har fastnat för just den modellen. Skatten rör mig inte i ryggen eftersom jag tankar svart på jobbet
Skillnad mellan 530d- E60 modellen rent kostnads mässigt? Reservdelar osv?

Tack på förhand.
Hur skulle det påverka fordonsskatten menar du?
Citera
2010-04-26, 16:27
  #5
Medlem
JohnMiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hur skulle det påverka fordonsskatten menar du?

Han menar nog att när man tankar gratis får skatten vara hur hög den vill för man går ändå vinst.
EDIT: mindre förlust
Citera
2010-04-26, 17:04
  #6
Medlem
flowzzers avatar
Bränslet har jag gratis genom jobbet så skatten påverkar mig inte så mycket, det var så jag menade.
Har kollat runt på några olika bilar... Den våta drömmen vore ju såklart en Mercedes S-klass nya modellen. men det är lite över min betalförmåga
En Lexus GS skulle oxå funka. Tyvärr finns den inte med dieselmotor än vad jag vet, å det är synd.
Nä det lutar nog åt en Bmw E65 med nya faceliften. Om någon därute äger nån å kan ge ett litet omdöme vore det kanon
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback