2010-04-25, 16:02
Medlem
exerds avatar
Jag har en flaska lager kvar sen helgen. Vågar man skvätta i lite i köttbullssmeten?
Citera
2010-04-25, 16:04
Medlem
smides avatar
Prova, vem vet, det kanske blir gott? Du dör inte av att testa, bara gör det!
Citera
2010-04-25, 16:05
Medlem
Owers avatar
Oja absolut, inget du kommer ångra!
Citera
2010-04-25, 16:09
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exerd
Jag har en flaska lager kvar sen helgen. Vågar man skvätta i lite i köttbullssmeten?
Visst kan du göra det. Frågan är bara varför? En skvätt lageröl gör nog varken till eller ifrån på smaken. Varför inte dricka den till köttbullarna i stället?
Citera
2010-04-25, 20:14
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Jag skulle förslå en halv kopp kaffe i smeten, blir utsökta bullar.
Citera
2010-04-25, 21:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exerd
Skvätter du i "lite" så kan ölet bidra till en något fylligare smak eftersom det det bryggs på humle/malt som i samband med framställning resulterar i sackarider vilka ger ungefär samma effekt som när våra mormödrar strilade ner lite sirap i smeten. Smaken blir därför fylligare på den färdiga köttbullen.

Observera dock att det finns ett viktigt samspel mellan sockret i ölet och saltet som man tillför. För lite salt medför en mycket knepig smak. Köttbullen smakar liksom intetsägande och i vissa fall nästan tangerar dessertsmak (i samband med kryddpeppar i smeten).

En liten varning. Om man tillsätter för mycket öl så riskerar man att köttbullen får en mycket oangenäm bitter eftersmak. Detta beror på den beskan som öl besitter (framför allt humleöl, typ tjeckisk pilsner), men också blandöl (malt + humle).

~Paul~
Citera
2010-04-25, 21:15
Bannlyst
öl på grillköttet eller coca cola är också gött.. prova dra i lite cola annars???
Citera
2010-04-25, 22:27
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Skvätter du i "lite" så kan ölet bidra till en något fylligare smak eftersom det det bryggs på humle/malt som i samband med framställning resulterar i sackarider vilka ger ungefär samma effekt som när våra mormödrar strilade ner lite sirap i smeten. Smaken blir därför fylligare på den färdiga köttbullen.

Observera dock att det finns ett viktigt samspel mellan sockret i ölet och saltet som man tillför. För lite salt medför en mycket knepig smak. Köttbullen smakar liksom intetsägande och i vissa fall nästan tangerar dessertsmak (i samband med kryddpeppar i smeten).

En liten varning. Om man tillsätter för mycket öl så riskerar man att köttbullen får en mycket oangenäm bitter eftersmak. Detta beror på den beskan som öl besitter (framför allt humleöl, typ tjeckisk pilsner), men också blandöl (malt + humle).

~Paul~
Det är malt i all öl, även i tjeckisk pilsner. Malten är stärkelsen som man jäser på och humlen är smaksättare. Som jag sa tidigare så tror jag inte att en "skvätt" (en halv dl?) av en internationell ljus lager gör något större avtryck i smaken. En välhumlad porter, som också har en helt annan sötma än pilsner, skulle kunna bidra med något smakmässigt.
Citera
2010-04-25, 22:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det är malt i all öl, även i tjeckisk pilsner. Malten är stärkelsen som man jäser på och humlen är smaksättare. Som jag sa tidigare så tror jag inte att en "skvätt" (en halv dl?) av en internationell ljus lager gör något större avtryck i smaken. En välhumlad porter, som också har en helt annan sötma än pilsner, skulle kunna bidra med något smakmässigt.
Alltså när jag särskiljer på dessa så gör jag det med vetskap om att den tjeckiska ölen innehåller avsevärt mer humle än andra ljusa lageröl.

Visst skulle en välhumlad porter kunna bidra, inget snack om det. Men nu var det så att trådskaparen hade endast lager hemma . Den beska undertonen i en ljus lager "förandlas" i samband med uppvärmning till en något sötare smak. Framför allt om vätskan reduceras kraftigt, som i samband med köttbullar och stekning på någorlunda bra värme. Men som sagt risken är att det kan bli för mycket av det goda om färsen är stabbig och man jämnar ut konsistensen endast med öl.

~Paul~
Citera
2010-05-02, 13:38
Bannlyst
När jag gör köttbullar så brukar jag bryna dem tills de har fin färg och sen lägga dem i en form och skvätta lite god öl över och låta dem bli klara i ugnen.
Sist blev det en Anchor Steam beer som de fick puttra i, blev mycket bra.
Citera
2010-05-02, 14:31
Medlem
Brukar ha i en flaska porter när jag väl gör köttbullar.

http://www.systembolaget.se/Applikat...kottbullar.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in