Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-04-22, 21:09
Medlem
dirnas avatar
Har bränt en kastrull och behöver tips på hur jag kan ta bort det brända. Det är inget som är fastbränt, alltså. Det brändes utan något i (vattnet kokade bort), och är liksom jättemörkt inuti och utanpå är det liksom brännt nedtill. Och är det farligt att laga mat i den trots att den bränts?
Citera
2010-04-22, 21:11
Medlem
Sightnesss avatar
släng skiten, allt kommer fastna i den annars. svinto kanske?
Citera
2010-04-22, 21:11
Medlem
Svinto är min första tanke, för såväl fastbrända matrester som bränd kastrull. Om det inte är en teflon kastrull, då skulle jag inte använda svinto
Citera
2010-04-22, 21:12
Medlem
Gridirons avatar
Försök med typ stålull, om det inte går bort med det så är det nog lugnt. annars koka upp vatten och kolla om något lossnar.
Citera
2010-04-22, 21:17
Medlem
mitbacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirna
Har bränt en kastrull och behöver tips på hur jag kan ta bort det brända. Det är inget som är fastbränt, alltså. Det brändes utan något i (vattnet kokade bort), och är liksom jättemörkt inuti och utanpå är det liksom brännt nedtill. Och är det farligt att laga mat i den trots att den bränts?

Lägg i en ordentlig klick såpa och koka upp. Då brukar det lossna.

Fungerar även utmärkt i ugn. Gnid in såpan i ugnen, sätt ugnen på 75 grader. När det bubblar stäng av. När det svalnat är det bara att torka bort med ljummet vatten.
Citera
2010-04-22, 22:02
Medlem
Nivarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitbac

Fungerar även utmärkt i ugn. Gnid in såpan i ugnen, sätt ugnen på 75 grader. När det bubblar stäng av. När det svalnat är det bara att torka bort med ljummet vatten.

Fan vad härligt, skall testas
Citera
2010-04-22, 22:51
Medlem
dirnas avatar
Alltså som sagt, det är inget som fastnat eller så, det är bara en kastrull som den är men den är svartbränd. Inget extra lager av något alltså, bara att kastrullen är bränd...
Citera
2010-04-22, 23:03
Medlem
Avva66s avatar
Vad är det för kastrull då, rostfri, teflon
eller vadå?
Citera
2010-04-22, 23:10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Svinto, skurborste eller lite blästring fungerar, beroende på hur illa det är.
Har blästrat både grytor och stekpannor, och tycker att dom blir som nya efter lite blästring.
Främst stekpannor som blir bättre efter blästring om de är gamla, är min uppfattning i alla fall.
Citera
2010-04-22, 23:12
Medlem
dirnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Vad är det för kastrull då, rostfri, teflon
eller vadå?
rostfri tror jag väl...
Citera
2010-04-23, 11:11
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
rostfri tror jag väl...
Kör på svinto då, det funkar perfekt.
Citera
2010-04-23, 11:14
Medlem
Zezzys avatar
Citat:

Funkar inte de andras tips så ta sockerbitar och lite vatten i kastrullen och skrapa bort det brända med. Funkar fin fint! Snabbt o lätt! Men helst inte snabb bitsocker då de löses upp så fort.

lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in