2021-11-10, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Åter en spännande tråd startad av Skaraborg2! Det är fascinerande hur människor kan försvinna så spårlöst.

Låg Schéles på samma adress 1973 som idag? Behövde han åka med bilen för att ta sig till de fartyg som han jobbade med? Var det någon som såg att det var Robert som for iväg med bilen från parkeringsplatsen?

Omnämns det tomma bankfacket i polisutredningen, hustrun hade ju sällskap av både advokat och polis när det öppnades?
Hur var det att besöka sitt bankfack 1973? Jag har aldrig haft behov att hyra något bankfack men jag minns att min mamma hyrde ett under mitten av 70-talet men vet inte hur det var att besöka sitt bankfack. Jag minns att det var en gallerdörr in till valvet som innehöll bankfack och jag tror att det krävdes två nycklar för att öppna luckan på facket. Den ena nyckeln hade man själv och den andra var det någon person på banken som hade.
Det fördes säker någon form av loggbok på besöken. Undra hur ofta Fangohr besökte sitt? När gjorde han sitt sista besök där?

Har det framkommit hur stort aktieinnehav han hade?
Var innehavet rimligt i förhållande till de medel han förfogade över?

Som vanligt när man läser så här gamla trådar så slutar många länkar att fungera vilket är tråkigt.

Att hans försvinnande skulle ha något att göra med sin familj i Sverige ställer jag mig mycket frågande till (oavsett hur många sidor med diskussion om att hustrun och övriga familjen inte varit nog engagerade), jag tror mer på att det var något i hans yrkesliv som gjorde att han försvann.

Intressant infallsvinkel där med "behövde han ta bilen för att ta sig till de fartyg han jobbade med?". Vore intressant att veta. För det kan ju mycket väl ha varit så att det är någon från ett fartyg som ringt om något brådskande, och att han bara snabbt skulle sticka dit och göra något. Skulle förklara varför han inte tog med sig överrock etc. Och så har det hänt något på vägen dit/tillbaka alternativt att han spontant greppat tillfället och dragit iväg. Eller blivit iväglurad med hjälp av ett fejkat jobbärende. Den varianten finns ju såklart.

Men är svårt att spekulera i dessa detaljer, då vittnen helt verkar saknas i det här fallet. Precis allt bygger på hustruns historier, som vi/jag redan konstaterat inte alltid är att lita på. Att få ett uttalande från en arbetskamrat skulle föra fallet framåt enormt.
Citera
2021-11-10, 21:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände med Robert Fangohr?

Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Åter en spännande tråd startad av Skaraborg2! Det är fascinerande hur människor kan försvinna så spårlöst.

Låg Schéles på samma adress 1973 som idag? Behövde han åka med bilen för att ta sig till de fartyg som han jobbade med? Var det någon som såg att det var Robert som for iväg med bilen från parkeringsplatsen?

Omnämns det tomma bankfacket i polisutredningen, hustrun hade ju sällskap av både advokat och polis när det öppnades?
Hur var det att besöka sitt bankfack 1973? Jag har aldrig haft behov att hyra något bankfack men jag minns att min mamma hyrde ett under mitten av 70-talet men vet inte hur det var att besöka sitt bankfack. Jag minns att det var en gallerdörr in till valvet som innehöll bankfack och jag tror att det krävdes två nycklar för att öppna luckan på facket. Den ena nyckeln hade man själv och den andra var det någon person på banken som hade.
Det fördes säker någon form av loggbok på besöken. Undra hur ofta Fangohr besökte sitt? När gjorde han sitt sista besök där?

Har det framkommit hur stort aktieinnehav han hade?
Var innehavet rimligt i förhållande till de medel han förfogade över?

Som vanligt när man läser så här gamla trådar så slutar många länkar att fungera vilket är tråkigt.

Att hans försvinnande skulle ha något att göra med sin familj i Sverige ställer jag mig mycket frågande till (oavsett hur många sidor med diskussion om att hustrun och övriga familjen inte varit nog engagerade), jag tror mer på att det var något i hans yrkesliv som gjorde att han försvann.

Ja, det är verkligen fascinerande hur en person kan försvinna i tomma intet utan att någonsin hittas.

Vet inte om Schéles låg 1973 på samma ställe som idag. Vet inte heller om han behövde ta till de fartyg som han arbetade med. Om Fangohr ev. gjorde det så lär hans arbetsgivare ha haft en eller flera bilar till dessa arbetsuppgifter antar jag. Han lär knappast ha tagit sin privata bil. Efter telefonsamtalet som han erhöll på morgonen den dag han försvann angav han att han hade fått huvudvärk och behövde få en nypa frisk lyft. Han lämnade då bl. a. sin rock men tog med sin portfölj. När han inte kom tillbaka tittade arbetskamraterna efter honom och såg då att hans bil var borta.

Det måste ha funnits en loggbok där alla infördes som besökte olika skepp samt skeppets namn. När och till vilket fartyg han gjorde sitt sista besök har aldrig framkommit. Det vi vet är att han befann sig på Schéles kontor på morgonen 1973-02-15. Samtalet kom vid 10.00-tiden.

Hur stort hans ev. aktieinnehav har aldrig framkommit. Hans aktier skall hela tiden hade skötts av en firma i Göteborg. Jag tror att Fangohrs försvinnande hade att göra med hans yrkesliv och/eller hans bakgrund.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-11-10 kl. 21:23.
Citera
2021-11-12, 19:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två fall med ett flertal likheter.

Även om det finns skillnader mellan det här försvinnandet och Peter Tonges försvinnanden 1976 och 1981, så finns det också ett flertal likheter.

Vem var egentligen Robert Fangohr? Vem var egentligen Peter Tonge?
Citera
2022-10-16, 14:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
1973.

Avsnitt # 114 av Olösta fall publicerat den 13 oktober 2022:

https://play.acast.com/s/olostafall/...a-forsvinnande

Citat:

"Robert Fangohrs mystiska försvinnande

I veckans avsnitt berättar vi om 32 årige Robert Fangohr som den 14 februari 1974, gick ut från sin arbetsplats i Halmstad, efter ett telefonsamtal, för att “ta lite luft”. Detta för att sedan försvinna och aldrig mer synas till. Roberts försvinnande är än idag ett mysterium, även om hans hustru har sina funderingar kring vad som kan ha hänt honom. Kan han ha varit en tysk spion?"

Här har Olösta fall angivet årtalet 1974 vilket är felaktigt. Rätt årtal skall vara 1973.
Citera
2022-12-06, 09:35
Medlem
Hej igen, jag gjorde ett inlägg i början av tråden och hänger på igen då jag såklart har svårt att släppa detta.
Jag har träffat både Robert och Inga-Britt samt Roberts föräldrar och lillasyster hemma hos Inga-Britts föräldrar i Slöinge. Och ska man vara misstänksam så har jag väl träffat personer som presenterades som Roberts familj ;-)
DNA forskning är spännande, om Helena gjort det kan man hitta intressanta kopplingar, och jag såg att någon tipsat om ett släktträd Fangohr på Ancestry med en möjlig pappa till Robert vid namn Karl Heintz Fangohr. Det namnet minns jag inte på den person jag träffat, men jag kan ha fel, det är ju längesedan.
Min privata teori? Tror att det kan ha handlat om smuggling eller spioneri, han hade ju alla skäl att vistas i hamnen och på båtar
Citera
2022-12-06, 10:10
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spikSko
Hej igen, jag gjorde ett inlägg i början av tråden och hänger på igen då jag såklart har svårt att släppa detta.
Jag har träffat både Robert och Inga-Britt samt Roberts föräldrar och lillasyster hemma hos Inga-Britts föräldrar i Slöinge. Och ska man vara misstänksam så har jag väl träffat personer som presenterades som Roberts familj ;-)
DNA forskning är spännande, om Helena gjort det kan man hitta intressanta kopplingar, och jag såg att någon tipsat om ett släktträd Fangohr på Ancestry med en möjlig pappa till Robert vid namn Karl Heintz Fangohr. Det namnet minns jag inte på den person jag träffat, men jag kan ha fel, det är ju längesedan.
Min privata teori? Tror att det kan ha handlat om smuggling eller spioneri, han hade ju alla skäl att vistas i hamnen och på båtar

Vänta, va? Har du träffat Roberts föräldrar?! Och suset?? Det betyder att de hade god kontakt med sitt barnbarn och borde ha fortsatt ha det? Berätta mer! Hur var Robert? Pratade han bra svenska? Hur var föräldrarna?

Jag tänker på fallet ibland och tror ju att han höll på med smuggling och att han dumpades i bilen som var stulen. Ligger nog på botten någonstans. Tror att han tabbade sig och det var därför han fick huvudvärk och panik, och sedan blev han tagen av daga.
Citera
2022-12-06, 22:59
Medlem
Jag har väl inte så himla mycket mer att betätta...vet att det fanns foton från besöket av Roberts familj i mina föräldrars fotoalbum, eftersom mina föräldrar umgicks med Inga-Britts föräldrar. Min mamma var duktig på språk och gillade att träna på sin tyska. De gifte sej 1964 och vi flyttade från Slöinge 1966 och sedan blev ju kontakten sporadisk. Som jag minns det busade Robert gärna med oss barn, och pratade nog såpass svenska att vi hängde med. Jag träffade Inga-Britt (och hennes mamma Astrid) ibland under åttio-och nittiotalet i lanthandelsmuseet men frågade aldrig om Roberts försvinnande.
Citera
2022-12-07, 09:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tror också att hans försvinnande handlade om spioneri/smuggling.

Citat:
Ursprungligen postat av spikSko

Tack för det du har berättat.

Alltid intressant att läsa inlägg från personer som själva har träffat en tråds huvudperson och dennes anhöriga. Ja jag tror också att RFs försvinnande handlade om spioneri/smuggling.
Citera
2023-01-05, 00:58
Medlem
Barack.Obolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Nej, jag har kollat telefonbuch.de - en rikstäckande internetbaserad telefonkatalog. Jag söker på Mannheim: där finns två abonnenter med detta efternamn- ingen Robert Fangohr, däremot ett gift par och en ensam kvinna - huruvida dessa är släkt med Robert är omöjligt att säga.

Jag tycker hela historien framstår som egendomlig, inte bara försvinnandet, utan även avsaknaden av tidningsartiklar med bild på den försvunne kort efter försvinnandet. Vad var egentligen vitsen med notisen i HP, kan man undra? Den artikeln framstår som närmast meningslös, då kanske hundratals personer skulle kunna stämma in på det relativt vagt angivna signalementet.

Detta är också mycket konstigt (citat från artikeln i HJ):

"Inga-Britt började dra sig till minnes olika episoder som hade förbryllat henne men ändå inte hade varit så viktiga när de hände.
- Som den gången vi var på hemväg från arbetet. Bilen lät så konstigt, och jag ville att vi skulle åka till bilverkstan och kontrollera vad det var för fel. Robert menade att vi inte hade tid eftersom vi skulle ha gäster samma kväll. Men jag gav mig inte. På verkstan upptäckte man att alla fyra hjulen var lösa! Inga-Britt ryser åt minnet".

Alltså, bilens alla hjul var lösa - och denna händelse beskriver frun som "inte så viktig när den hände" (!) Hur kan en människa inte reagera starkt på en sådan händelse? Vilken vuxen person som helst borde väl begripa, att fyra bilhjul knappast lossnar av sig själva! Att det är fråga om ett sabotage av någon i syfte att skada eller mörda är väl en närmast självklar slutsats. Hur kunde Robert låtsas som om det regnade, och att frun inte slog larm i det skedet.....?
Detta med hjulen kan ha en förklaring, det kan ha varit så att endast ett av hjulen var riktigt löst och lät. Men att de andra inte heller var riktigt åtdragna och att verkstadspersonalen då meddelade att "alla 4 hjul var lösa" . Fru Fangohr har knappast kontrollerat om hjulen var riktigt lösa eller inte.
Och att ett hjul var löst och de andra inte riktigt åtdragna behöver inte bero på sabotage, det kan ha varit så att den som monterade hjulen gjorde fel, hade fel moment eller drog åt för löst helt enkelt.
Jag är mycket skeptisk till att de skulle ha kört med alla fyra hjul skramlandes , det hade inte gått , bilen hade blivit mycket instabil och det hade låtit nåt fruktansvärt. Jag vet hur det låter när ett hjul är löst.
Citera
2023-01-05, 01:06
Medlem
Barack.Obolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SentOmsider
Ursäkta, men slå larm var? Om man varit på verkstad och de glömt bulta hjulen så är det illa, men det behöver kanske inte vara sabotage. Eftersom det låter mycket av lösa hjul (har själv råkat ut för det) så måste det vara en ganska skral metod om någon skulle vilja skada personen ifråga.

Nu förstår jag att du ifrågasätter hustruns senkomna minnesbilder, men det är väl så att hon börjat grubbla och då påmint sig allt underligt som hänt. Själv tycker jag nog det märkligaste var att han berömde en tandläkare som han aldrig varit hos... Och jag har svårt att förstå varför, det ska erkännas. Som någon påpekade så kan det knappast ingå i "spionundervisning" att göra sådana påhitt!
Jag tror att han levde ett dubbelliv, tandläkarbesöken (hur många och hur ofta) kanske bara var ett täckmantel för andra ärenden, som en älskarina. Jag tror den här snubben levde ett dubbelliv och hade en älskarinna, kanske var sista telefonsamtalet när han försvann ett samtal från älskarinnan, nånting hade hänt, kanske ett ex till henne var våldsam och hon behövde hjälp? Kanske åkte han till henne, det blev bråk och han blev mördad, kanske var de utlänningar, balter t.ex.? Försvann med med hans bil och allt och dumpade kroppen i havet?
Jag drar iväg lite här nu men anser det vara en fullt möjlig hypotes. Det skulle förklara varför varken bil eller kropp aldrig påträffats och varför han aldrig hört av sig till dottern?
Citera
2023-01-05, 01:17
Medlem
Barack.Obolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Då vet vi nu att Fangohr kom från Mannheim och att han folkbokfördes i Sverige först i slutet av 1964.

Så här står det på ett ställe i artikeln: "- Robert hade alltid så bråttom, säger Inga-Britt leende. Och han var en språkmänniska, på bara ett halvår talade han svenska flytande. Första jobbet fick han i Södertälje och flyttade dit men längtade tillbaka till västkusten. Tre år senare fick han arbete i Halmstad och vi flyttade till en vacker lägenhet mitt i Falkenberg."

På ett annat ställe står det så här: "Robert var mycket ambitiös, läste affärsjuridik i Halmstad på kvällarna och reste då och då till Lund för att tentera."

Låter möjligt att denne Karl Robert Fangohr född i Manheim 1910, skulle ha kunnat vara den försvunnes far. I s f skulle han mycket väl ha kunnat vara i livet.
Min feting, även detta med kvällskurserna och tentorna kan ha varit en täckmantel för en älskarinna.
Citera
2023-01-05, 10:34
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Jag tror att han levde ett dubbelliv, tandläkarbesöken (hur många och hur ofta) kanske bara var ett täckmantel för andra ärenden, som en älskarina. Jag tror den här snubben levde ett dubbelliv och hade en älskarinna, kanske var sista telefonsamtalet när han försvann ett samtal från älskarinnan, nånting hade hänt, kanske ett ex till henne var våldsam och hon behövde hjälp? Kanske åkte han till henne, det blev bråk och han blev mördad, kanske var de utlänningar, balter t.ex.? Försvann med med hans bil och allt och dumpade kroppen i havet?
Jag drar iväg lite här nu men anser det vara en fullt möjlig hypotes. Det skulle förklara varför varken bil eller kropp aldrig påträffats och varför han aldrig hört av sig till dottern?

Detta är väl egentligen den enklaste och rimligaste teorin. Han behöver inte ens ha blivit mördad.

Jag tänker så här: Älskarinnan ringer honom på jobbet "Helvete, jag är med barn. Vad ska vi göra!? Du måste komma hit. NU!" Robert får panik, tar bilen och åker iväg. I sitt upprörda tillstånd kör han av vägen vid sämsta tänkbara tillfälle ner i en sjö eller å. Älskarinnan, som också är gift, undrar förstås vad som har hänt men tiger och gör abort i hemlighet alternativt föder barnet och låter maken tro att det är hans.

Det finns dock andra märkliga omständigheter som t.ex. att han ljög om att ha ansökt om att bli svensk medborgare och bankfacket som visade sig vara tomt. Hur förklarar man detta? Tja... Människor är inte hundra procent rationella och vita lögner är inga ovanligheter. Det här med medborgarskapet kanske var något som Inga-Britt tyckte var viktigt men som Robert tvekade inför. Bara för att slippa (det eventuella) tjatet så drog han en vit lögn och sa att ansökan var inlämnad.

Och bankfacket? Ja varför skaffar folk saker de inte använder? Jo för att man tror att man kommer använda det i framtiden eller för att det passar in i ens självbild. "Jag är (eller vill se mig som) en vuxen och framgångsrik man, det är klart att jag måste ha ett bankfack". Jämför gymkort och träningskläder som aldrig används.

Den mystiska mannen med blommorna? Inte orimligt att älskarinnan skickar sin bror eller någon annan hon litar på att leverera dessa. Det behöver inte finnas någon strikt logisk förklaring mer än att "Jag har tänkt på dig hela veckan och ville att du skulle få något fint, du blir inte arg nu väl?".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback