Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-22, 20:16
  #1
Medlem
xintrons avatar
Det är dags att byta ut IRC daemon för mitt nätverk och nu är frågan, vilken IRCd är det man bör satsa på?

Nu har jag kört på unrealircd, har fungerat stabilt (enbart en server då dock) men fattade inget tycke för konfigurationen och det känns som att deras source är lite "messy" och inte så optimerad som den skulle kunna va (mest en känsla jag har).

Om nätet

Väldigt litet nät där det befinner sig runt 20 anslutna klienter samtidigt. Självklart kan man ju hoppas att det ökar men det är ganska irrelevant då alla IRCd's lär klara av "trycket" på servern.

Inga services kommer användas och det är inget jag vill ha heller. Normala modes och inte som unreal som har halfop, owner och resten av deras udda "statusar".


Något mer finns det väl inte att säga. Har kollat på inspircd och ircd-seven (samt hybrid och ircd-ratbox) men inte kunna bestämma mig för någon än. Vad anser ni vara fördelar med var och en och varför skulle ni rekommendera just er favorit IRCd?
Citera
2010-04-22, 21:28
  #2
Medlem
VonKnorrhanes avatar
UnrealIRCd är väl den enklaste? Men annars kan du ju kolla om det finns någon i din pakethanterare.
Citera
2010-04-22, 21:41
  #3
Medlem
HoMohammeds avatar
silcd på en härdad FreeBSD eller allra helst OpenBSD server.
www.silcnet.org
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback