Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-02, 13:57
  #2245
Medlem
svensson1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Förslag:

1 På kort sikt nej, på lång sikt ja.
2 Tillväxt.
3 Då måste man låna upp kapital.
4 Andra företag tvingas betala mer.
5 Köpkraften sjunker ungefär 30%.
6 Halverad nationalinkomst.
7 Utomlands eller in i privatekonomin.
8 Delvis ja... särskilt om exporten inte stiger.

Angående fråga 6, hörde jag en ekonom för länge sedan som påstod att regeringen i landet (tror det var Argentina) har en budget som lurar folket! ty landet har även en hög inflation vilket betyder att om de säger landets budget är xxxx miljarder kronor så kommer de inte investerar som de säger att de ska göra efter landets inflation äter upp 50% av budgeten. men stämmer allt detta?
Citera
2023-12-02, 14:52
  #2246
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2024-02-13, 23:16
  #2247
Medlem
Behöver hjälp på vägen, enbart sista uppgiften jag behöver vägledning med (dvs 4).

Banan = b (eller y)
Wienerbröd = W (eller x)
Nyttofunktion 𝑈 = √𝐵 ⋅ 𝑊 = √𝐵 ⋅ √𝑊… där 𝐵 är konsumtion av banan och 𝑊 konsumtion av wienerbröd .

1. Vilken nytta blir det om 16 enheter var konsumeras och vad blir MRS.

2. Priset för en banan är 2 och priser för ett wienerbröd är 4. Det finns en budget på 96, så man har råd att köpa 16 av varje. Vad blir budgetvillkoret. Är detta nyttomaximerande konsumtionen av respektive varor?

3. Vad måste MRS vara lika med för att man ska konsumera nyttomaximerande kvantitet av respektive varor.

4. Vad är den nyttomaximerande kvantiteten av banan och wienerbröd givet budgeten?
Citera
2024-02-16, 18:36
  #2248
Medlem
Unit elastic

Ja vet hur man räknar ut elasticit normalt.

Men just denna uppgift fattar jag ej...

The demand function of a commodity is give by : P=100e^-01Q

Show that demand is unit elastic when Q=10

Skulle uppskatta snabbt svar då jag har tenta imorgon hehe
Citera
2024-02-24, 10:54
  #2249
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback