Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-11, 12:20
  #2113
Medlem
http://www.bilddump.se/bilder/201903...3.249.5.48.png
http://www.bilddump.se/bilder/201903...3.249.5.48.png
http://www.bilddump.se/bilder/201903...3.249.5.48.png
http://www.bilddump.se/bilder/201903...3.249.5.48.png här trodde jag man skulle sätta dom lika, men de är hyberbola så d kär ju aldrig varann.

Kan ngn förklara för mig varför de blåmarkerade är de rätta svaren i följande fyra
uppgiter ovan?

Sedan denna har jag inget svar på; http://www.bilddump.se/bilder/201903...3.249.5.48.png
__________________
Senast redigerad av melyhna 2019-03-11 kl. 12:27.
Citera
2019-03-12, 10:01
  #2114
Medlem
Suckpipes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
http://www.bilddump.se/bilder/201903...3.249.5.48.png
http://www.bilddump.se/bilder/201903...3.249.5.48.png
http://www.bilddump.se/bilder/201903...3.249.5.48.png
http://www.bilddump.se/bilder/201903...3.249.5.48.png här trodde jag man skulle sätta dom lika, men de är hyberbola så d kär ju aldrig varann.

Kan ngn förklara för mig varför de blåmarkerade är de rätta svaren i följande fyra
uppgiter ovan?

Sedan denna har jag inget svar på; http://www.bilddump.se/bilder/201903...3.249.5.48.png

1. Scissors är strikt dominerad av både Rock och Paper, så det kommer aldrig spelas av Madison. I det reducerade spelet där Scissors är eliminerat så finns ingen Nashjämvikt i rena strategier; det är bara att stryka under alla bästa svar och se att det inte finns någon cell där båda spelar ett bästa svar. Återstår då bara en jämvikt i mixade strategier. Det är bara rationellt att slumpa strategier om man är indifferent mellan sina val. Det innebär att Alexis måste slumpa sina strategier så att Madison är indifferent och vice versa. Om Alexis spelar Handbag med sannolikhet p så är väntevärdet av Madisons nytta 1-p från att spela Rock och p från att spela Paper. Madison måste vara indifferent, så dessa måste vara lika: p = 1-p, vilket ger p = 1/2. På samma sätt kan man få Madisons mixade strategi.

2. En Nashjämvikt är definierad som strategier där båda spelar ett bästa svar. För varje spelare, stryk under dennes bästa svar för motspelarens varje strategi (ex. om kolumnspelaren spelar W, så är radspelarens bästa svar E, om hen spelar X så är det bästa svaret B, och så vidare...). Den enda cellen där båda spelar ett bästa svar är (E,Z), så det är den enda Nashjämvikten i rena strategier.

3. Du behöver hitta X så att högkvalitetsförsäljare erbjuder en försäkring medan lågkvalitetsförsäljare inte erbjuder någon försäkring. Detta X måste vara så att det är (i) rationellt och (ii) incitamentkompatibelt för båda aktörer att inte avvika och agera annorlunda. (i) innebär att båda måste göra en positiv vinst per såld bil. (ii) innebär att högkvalitetsförsäljarna inte vill avvika och låtsas vara lågkvalitetsförsäljare och vice versa. Om bara högkvalitetsförsäljarna erbjuder försäkring så kan konsumenterna särskilja på biltyperna och vinsten per såld högkvalitetsbil blir då 100,000 - 0.2*X*20,000. Vinsten per såld lågkvalitetsbil är 50,000. Om lågkvalitetsförsäljare låtsas vara högkvalitetsförsäljare är deras vinst 100,000 - 0.5*X*20,000. Om högkvalitetsförsäljare låtsas vara lågkvalitetsförsäljare är deras vinst 50,000. (i) och (ii) ovan ger då fyra olikheter:
1. Individuell rationalitet låg kvalitet: 50,000 > 0
2. Incitamentkompatibilitet låg kvalitet: 50,000 > 100,000 - 0.5*X*20,000
3. Individuell rationalitet hög kvalitet: 100,000 - 0.2*X*20,000 > 0
4. Incitamentkompatibilitet hög kvalitet: 100,000 - 0.2*X*20,000 > 50,000
Notera att (1) alltid håller samt att om (4) håller så håller (3) per automatik, så du behöver bara ta i åtanke (2) och (4). Löser man för X i (2) fås X > 5. Löser man för X i (4) fås X < 12.5.

4. Nej du ska inte sätta nyttofunktionerna lika med varandra. Än en gång, en Nashjämvikt är strategier så att båda spelar bästa svar. För en given strategi y så kommer Xings bästa svar vara det x som optimerar dennes nyttofunktion. Så derivera Xings nyttofunktion med avseende på x och sätt lika med noll: 3 - 2y - 4x = 0, vilket ger x = 0.75 - 0.5y. På samma sätt är Yukis bästa svar för givet x det y som optimerar Yukis nyttofunktion. Så derivera Yukis nyttofunktion med avseende på y och sätt lika med noll: 1 + 2x - 4y = 0, vilket ger y = 0.25 + 0.5x. Båda dessa måste hålla för att det ska vara en Nashjämvikt, så du har ekvationssystemet
x = 0.75 - 0.5y,
y = 0.25 + 0.5x.
Löser du detta får du x = y = 1/2, dvs. alternativ (A) är korrekt.

5. Använd bakåtinduktion, dvs. börja med firma B och hitta dennes optimala kvantitet givet a. Derivera B:s vinstfunktion och sätt lika med noll för att hitta optimum: 12 - a - 2b = 0, vilket ger b = 6 - 0.5a. Firma A vet om att B kommer agera på detta sätt, så de kan ta i åtanke den informationen när de sätter sin kvantitet. Dvs. vi kan stoppa in b = 6 - 0.5a i A:s vinstfunktion: (12-a-b)*a = (6 - 0.5a)*a. Derivera detta och sätt lika med noll så fås a: 6 - a = 0, vilket ger a = 6. Från B:s bästasvarsfunktion får vi då b = 6 - 0.5*6 = 3. Så (a,b) = (6,3) och alternativ (A) är korrekt.
Citera
2019-03-29, 18:16
  #2115
Medlem
Tjenare,

Har lite statistiska bryderier. Det är så att jag jobbar med regressionsanalys och min data består av variabler på ordinalskala. Alltså – både den beroende och oberoende variabeln är ordinal. Vilken regressionsmodell passar bäst för denna typ av modell? OLS går bort om jag har förstått saken rätt, är dock mer osäker på ordinal regression. Ska jag köra på det, eller finns det någon annan teknik som lämpar sig bättre för just min uppgift!

Tusen tack på förhand

mvh
santa
Citera
2019-03-31, 13:33
  #2116
Medlem
Indien ekonomi orsak verkan konsekvens, tack för hjälp

Tjena, behöver lite hjälp med en uppgift som ska avgöra mitt slutbetyg. Vi ska presentera om orsak verkan och konsekvens om Indien"Världens största demokrati, stark ekonomisk tillväxt, men ojämnt fördelat" skulle gärna behöva hjälp med detta, Tack
Citera
2019-03-31, 16:13
  #2117
Moderator
TheLuckys avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2019-04-05, 09:10
  #2118
Medlem
Hej! Jag skriver en uppsats i nationalekonomi (grundkurs, makroekonomi) där jag ska jämföra några länder inom EU med hjälp av makroekonomisk teori. Tidsspannet är 2007-2017 och variablerna jag har tillgängliga är bytesbalansens saldo, budgetsaldo, offentlig sektors bruttoskuld, offentlig sektors utgifter för ränta och bnp-gapet, alla i andel av bnp. Jag vet helt ärligt inte vad makroekonomisk teori innebär, jag läser inte Nationalekonomi normalt sett utan valde det bara för att jag hade en frivillig termin som jag var tvungen att fylla ut. Är det någon som kan peka mig åt någon riktning?
Citera
2019-04-14, 21:42
  #2119
Medlem
Skoluppgift inom nek; Friedrich von Hayek

Frågan är: Would tax incentives or grants be more consistent with catallaxy?

Jag ska då läsa en bok skriven av Hayek; "Law, Legislation, and Liberty: A New Statement of the Liberal Principles of Justice and Political Economy" 1982.

Och jag har hittat:

Citat:
Callaxy (engelska) menar att det ofta görs en klander till ”Det stora samhället” och dess marknadsorganisation som saknar en överenskommen målsättning. Det står att människor kan leva tolerabelt i fred och gynna varandra positivt, som färdigheter och kunskaper - som om de är inriktade på samma sak, men det finns också människor som syftar till olika saker som kallas ”fiender” som kan ”kämpar” emot varandra.

Många betraktar det som uppror som “Det stora samhället” inte har 
gemensamma konkreta ändamål eller, som vi kanske säger, att det bara är medelanslutna och ej ändlösa anslutna. Huvudsyftet med alla dess medlemmar är den rent instrumentala - en av att säkerställa bildandet av en abstrakt ordning som har inga specifika syften men kommer att förbättra för alla möjligheter till uppnå sina respektive syften.

Han säger att människor kan få handla på egen hand och för sig själva endast om belöningen de erhåller delvis är beroende av omständigheter som de inte kan kontrollera eller förutse. Och om de får tillåtas att ledas i sina handlingar genom sin egen moral och tro, det kan inte heller vara moraliskt nödvändigt att de sammanlagda effekterna av deras respektive handlingar på de olika människorna bör motsvara något ideal för distributiv rättvisa. I detta avseende är frihet oskiljaktig från belöningar som ofta inte har någon relation med meriter och är varför de kände sig orättvist(??).Men om tvång är att vara begränsad till verkställigheten av enhetliga regler av just beteende, är det viktigt att regeringen inte borde ha makt att ansluta sig till sådana krav. Det goda samhället är en där de chanser som någon har valt på slumpmässiga kommer sannolikt att vara så stora som möjligt Slutsatsen till vilken våra överväganden leder är att vi bör betraktas som den mest önskvärda orden i samhället en som vi skulle välja om vi visste att vår första position i det skulle vara bestämdes rent av en slump (till exempel att vi föddes i en särskild familj).

Med många kollektiva varor som endast uppfyller behoven hos invånare i en viss region eller ort, kan detta syfte vara mer närmar sig om inte bara administrationen av tjänsterna men också beskattningen placeras i händerna på en lokal snarare än en central myndighet. Graden av intresse för olika individer i de olika tjänsterna tillhandahålls av regeringen skiljer sig mycket sant avtal mellan dem kommer sannolikt att uppnås endast på volymen av sådana tjänster som ska göras, förutsatt att alla kan förvänta sig att han vill få ungefär lika mycket i tjänster som han betalar I skatter. Ändå har hela den offentliga finansprincipen utvecklats I en strävan att överträffa skattebetalaren och att inducera honom att betala mer än han är medveten om, och att få honom att godkänna utgifterna I tro på att någon annan kommer att göras för att betala för det. “But a method of taxation that encourages the belief that 'the other fellow will pay for it” (kap 14) . Förutom i de fall där mottagarna av ett visst utlägg kunde tydligt identifieras (kap 17)

Men jag fattar inte ens frågan.
Citera
2019-04-14, 22:56
  #2120
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Frågan är: Would tax incentives or grants be more consistent with catallaxy?

Jag ska då läsa en bok skriven av Hayek; "Law, Legislation, and Liberty: A New Statement of the Liberal Principles of Justice and Political Economy" 1982.

Och jag har hittat:



Men jag fattar inte ens frågan.
Varför inte läsa boken, istället för en dålig google translate av en sammanfattning?
Vilken skola och viken kurs? Hayek är ju bra, så jag trodde det var tbu på svaneksa lärosäten ...
Citera
2019-04-14, 23:02
  #2121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Varför inte läsa boken, istället för en dålig google translate av en sammanfattning?
Vilken skola och viken kurs? Hayek är ju bra, så jag trodde det var tbu på svaneksa lärosäten ...

vad är tbu? det är väl ingen dålig översättning, frågan däremot - den är dålig. & jag har inget ont mot Hayek. :))))
Citera
2019-04-14, 23:08
  #2122
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
vad är tbu? det är väl ingen dålig översättning, frågan däremot - den är dålig. & jag har inget ont mot Hayek. )))
Sorry, butterfingers, tabu menade jag.
Frågan är ju hyfsat klar, är skatterabatter eller bidrag bäst för ekonomin?
Texten du citerar är ren rappakalja, måste vara google translate eller något ännu sämre.
Citera
2019-04-14, 23:11
  #2123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Sorry, butterfingers, tabu menade jag.
Frågan är ju hyfsat klar, är skatterabatter eller bidrag bäst för ekonomin?
Texten du citerar är ren rappakalja, måste vara google translate eller något ännu sämre.

Varför är det tabu?
Citera
2019-04-14, 23:16
  #2124
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Varför är det tabu?
Hayek är ju libertarian, nyliberal av den österrikiska skolan, den står inte högt i kurs i Sverige.
Han ansåg ju att statlig styrning är dåligt, att marknaden mår bättre ju mindre man reglerar den, och att konjunkturproblem uppstår pga statlig inblandning. Han trodde väl knappast på en centralbank och priskontroll på räntan?
Hur populära är dessa åsikter i Sverige idag?
Vi har ju tom en centralbank som vill ha inflation! Hayek hade roterat i sin grav om han hört det.
Läs Vägen till träldom/The road to serfdom
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback