Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-02, 16:54
  #193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Kan tipsa om ett annat, nu till synes bortsopat spår. För ett antal år sedan minns jag att Tobias Hübinette grävde fram vad han trodde var en insändare från en ung Jan Myrdal till en pro-tysk tidning under andra världskriget. Jag hittar inte inlägget nu och misstänker att Hübinette själv har raderat det. Vad som hände sedan var tydligen att Myrdal började brevväxla med och uppvakta Hübinette. Det enda spår jag nu hittar av uthängningen är ett inlägg där Hübinette skriver om sina kontakter med Myrdal och citerar flera brev från honom, vilket är intressant läsning.
Och jag kan ju då bara uttala mig om min egen relation som började när jag trodde mig ha funnit spår av denne (en viss ”Jan M”) i den gamla vänsternazistiska dagstidningen Folkets Dagblad som det s k Flygpartiet en gång gav ut. Jan dementerade dock detta och jag valde att tro på honom och samtidigt blev jag ner/överbjuden (beroende på var en befinner sig i landet rent geografiskt) till Varberg och till Lasse Didings fars gamla patriciervilla där Jans bibliotek och arkiv förvaras och där han själv huserade under de sista åren i livet.

Om min dialog med Jan Myrdal vad gäller den svenska extremhögern

Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Tack för den nyttiga påminnelsen!
Beträffande att "ställas mot väggen" som Yayoi tjatar om (hen är sannolikt en provokatör städslad av något extremhögerorgan) så finns det ingen, säger ingen, svensk författare som så ofta konfronterats med sina tidigare ställningstaganden som JM. Zaremba om sin tid i Förbundet Kommunist? Ekonomen Klas Eklund om sin trotskistiska period? Knappast! För att ta ett par namn ur högen.
JM s medverkan i högerorgan har en enkel förklaring. Han väljer den kanal där han kan nå ut, när andra dörrar smälldes igen framför honom. Han förutsåg också detta hända då han var i samma sits i början av sin författarbana. Sveriges mest refuserade författare kallade han sig.

Relationen till Diding och priset är intressant. I sista programmet med JM menar han att det var lättare att ha göra med "vanliga" kapitalister.

Det är väl ändå Knausgård och ingen annan som är ämnet för den här tråden.

(FB) Jan Myrdal är död - Minns vi honom?
(FB) Jan Myrdal - är han på riktigt?
(FB) Jan Myrdal och hans anhang
med flera...
Citera
2023-09-02, 17:22
  #194
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Det är väl ändå Knausgård och ingen annan som är ämnet för den här tråden.

(FB) Jan Myrdal är död - Minns vi honom?
(FB) Jan Myrdal - är han på riktigt?
(FB) Jan Myrdal och hans anhang
med flera...

Jo, men när det nu anses kontroversiellt att Knausgård har accepterat Myrdals Leninpris är det väl relevant att diskutera om det är skamligt eller inte att förknippas med Jan Myrdal. Plötsligt blev det ju lite liv i tråden.
Citera
2023-09-03, 04:26
  #195
Medlem
Knausgård är inte precis inom toppskiktet för Nobelpriskandidater.

Men i alla fall, nu, när han fått detta kontroversiella pris, är han nog helt irrelevant i framtida Nobelprisdiskussioner.

Knausgård kanske "skrattar hela vägen till banken". Men det finns vissa oskrivna regler för att få Nobelpriset. Och dessa regler han har nu brutit mot, gissar jag.

För att kvalificera sig till Nobelpriset skadar det inte att ha fått en del andra pris innan. Men då ska det vara "fina", system-accepterade pris såsom Goncourtpriset, Booker price mm. Och inte Myrdals Leninplakett.
Citera
2023-09-03, 07:04
  #196
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
Knausgård är inte precis inom toppskiktet för Nobelpriskandidater.

Men i alla fall, nu, när han fått detta kontroversiella pris, är han nog helt irrelevant i framtida Nobelprisdiskussioner.

Knausgård kanske "skrattar hela vägen till banken". Men det finns vissa oskrivna regler för att få Nobelpriset. Och dessa regler han har nu brutit mot, gissar jag.

För att kvalificera sig till Nobelpriset skadar det inte att ha fått en del andra pris innan. Men då ska det vara "fina", system-accepterade pris såsom Goncourtpriset, Booker price mm. Och inte Myrdals Leninplakett.
Var inte så säker på det. Sjolochov mottog det sovjetiska Leninpriset 1960. Fem år senare Nobelpriset.

Som sagt: synen på revolutionärer svänger med konjunkturen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback