Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-21, 23:33
  #1
Medlem
gulebolls avatar
Jag är intresserad av egenheter, smarta sociala knep, napoleon hade som person. Här är några saker jag har läst, och jag vill gärna att ni fyller på med liknande "anekdoter".
  • Han brukade äta en tugga varmrätt och sen en tugga desert. Han menade att det var bara mat, och de spelade ingen roll i vilken ordning den åts.
  • Han brukade ena veckan hylla en person i sitt personliga stab, och veckan därpå totaldissa den personen. Det var en manipulativ strategi som hindrade folk från att konspirera mot honom.

Kommer inte på fler just nu, men fyll gärna på.
Citera
2010-04-21, 23:43
  #2
Medlem
ugglapugglas avatar
Napoleon var inte alls kort, det hade snarare att göra med att man i England och Frankrike hade olika mätsystem och det blev då fel i översättningar. Han var av medellängd
Citera
2010-04-22, 20:28
  #3
Medlem
L.A.s avatar
Napoleon brukade ta ett lavanemang varje dag.
Citera
2010-04-22, 22:43
  #4
Medlem
dandifieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglapuggla
Napoleon var inte alls kort, det hade snarare att göra med att man i England och Frankrike hade olika mätsystem och det blev då fel i översättningar. Han var av medellängd
En liten anekdot om hans längd som är rätt finurlig;

När Napoleon travade runt i hans bibliotek en dag så fick han syn på en bok som intresserade honom väldigt mycket.
Boken stod dock långt upp i en av hyllorna och Napoleon(som redan konstaterats inte var kort alls) kunde inte nå den. Just då dyker en väldigt lång Marskalk upp.
Lojal som han är, erbjöd han sig att ta ner boken åt Napoleon. När Napoleon fått boken kläcker Marskalken ut sig: "Det verkar som om jag är högre än Ers majestät." Napoleon svarar: "Nej. Du är längre, men inte högre."

EDIT:
En till anekdot som jag tycker om väldigt mycket är när Napoleon efter Slaget vid Borodino,
där han vann en inte allt för förkrossande seger mot ryssarna, gick runt de skadade soldaterna och visade sin respekt för dem, när han plötsligt hör någon ligga på slagfältet som verkar leva.
"Skicka en bår efter mannen där borta!" Hördes Napoleon säga. En soldat svarade: "Ingen fara. Det är en ryss".
Då kläckte Napoleon ut sig något väldigt vackert, nämligen:
"Efter en seger, så finns där inga fiender. Bara män."
__________________
Senast redigerad av dandified 2010-04-22 kl. 22:50.
Citera
2010-06-11, 20:24
  #5
Medlem
gulebolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandified
En liten anekdot om hans längd som är rätt finurlig;

När Napoleon travade runt i hans bibliotek en dag så fick han syn på en bok som intresserade honom väldigt mycket.
Boken stod dock långt upp i en av hyllorna och Napoleon(som redan konstaterats inte var kort alls) kunde inte nå den. Just då dyker en väldigt lång Marskalk upp.
Lojal som han är, erbjöd han sig att ta ner boken åt Napoleon. När Napoleon fått boken kläcker Marskalken ut sig: "Det verkar som om jag är högre än Ers majestät." Napoleon svarar: "Nej. Du är längre, men inte högre."


Hahahahhahha, underbart. Fler fler fler!
Citera
2010-06-12, 01:35
  #6
Medlem
dandifieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guleboll
Hahahahhahha, underbart. Fler fler fler!
Kan väl slänga in en nu på nattkvisten;
När Napoleon på sitt ryska fälttåg talade med några besegrade ryska generaler konstaterade generalerna att Napoleon skulle misslyckas med sin kampanj; "Vi ryssar krigar för ära! Ni fransmän krigar bara för förmån!" Då blev Napoleon tyst ett tag, men svarade: "Du har helt rätt. Vi båda slåss för det han inte har."

Sen finns där ju den med en döv grevinna som hade övat in svar på Napoleons förutsägbara frågor han alltid frågade. Dessa var "Vart är du född?" och "Hur gammal är du?"
När Napoleon frågade "Hur många barn har du?" istället för hur gammal damen var, svarade grevinnan stolt: 52!

Rekommenderar att ni läser de Napoleon-biografier som möjligtvis finns. Finns ett dussintal roliga anekdoter att lägga på minnet!
Citera
2010-06-12, 02:02
  #7
Medlem
Zwerchstands avatar
Famöst sundt är meddelandet han sände i förväg till sin Joséphine, 'Ne te lave pas, j'arrive' (Tvätta dig inte, jag kommer), något par tre dagsritter bort.
Citera
2010-06-12, 15:33
  #8
Medlem
Ankdammsmans avatar
Ska väl tilläggas att Napoleon tilldrog sig ett enormt intresse redan under sin livstid och att de flesta historierna förmodligen är apokryfiska.

Att framställa fiendens ledare som aggressiva dvärgar är en engelsk specialitet som drabbade både Napoleon och Hitler. Kanske bottnar det i britternas bild av sig själva som långa och ståtliga imperiebyggare. Lite ironiskt med tanke på att landet numera är europamästare i white trash.
Citera
2010-06-12, 22:28
  #9
Medlem
gulebolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandified
Rekommenderar att ni läser de Napoleon-biografier som möjligtvis finns. Finns ett dussintal roliga anekdoter att lägga på minnet!

Vilka har du läst som du kan rekommendera?

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammen
Ska väl tilläggas att Napoleon tilldrog sig ett enormt intresse redan under sin livstid och att de flesta historierna förmodligen är apokryfiska.

Att framställa fiendens ledare som aggressiva dvärgar är en engelsk specialitet som drabbade både Napoleon och Hitler. Kanske bottnar det i britternas bild av sig själva som långa och ståtliga imperiebyggare. Lite ironiskt med tanke på att landet numera är europamästare i white trash.

Apokryfiska, kanske. De är ju lite som Bellmanhistorier. Fast de tas nog på större allvar i Frankrike. Det går ju inte att blunda för att människan och myten Napoleon fortfarande väcker intresse, iallafall för mig.
Citera
2018-04-08, 17:25
  #10
Medlem
Alexander von Humboldt, som levde i Paris många år, sa "Napoleon hatar mig". Båda föde samma år 1769 och det sades at Humboldt var världens kändaste person efter Napoleon. Senare blev Humboldt även kallad den största människan sidan syndafloden!

Humboldts bok Personal Narrative of Travels to the Equinoctial Regions of the New Continent rivaliserade med Napoleon Description de l'Égypte, båda gavs ut kring samma tidpunkt (ca. 1809).

Det har påpekats att Napoleon kan ha varit avundsjuk på Humnoldt då denne var så enormt populär i Parissalongerna.

-"Så ni tycker om växter? Det gör min fru också", Napoleon till Alexander von Humboldt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback