Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-04-25, 18:35
  #13
Medlem
Drullknulls avatar
Läsvärt eller ej, men sidan Syndikalism är läsvärd för att förstå varför vissa fascister är så enträget intresserade av syndikalismen.
Citera
2010-04-25, 19:37
  #14
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Nej. Det är meningslöst, eftersom det enda som spelar roll just nu är det som är gemensamt för alla, eller i princip alla, syndikalister.

Som du mycket väl vet betraktar jag heretikerna Rocker, Nettlau mfl som den ryska sekt vilket vägrade äta potatis med motiveringen att den inte fanns nämnd i Bibeln. Visst, det har funnits kristna som inte äter potatis av nämnda skäl, visst det gör inte potatisätare mindre kristna, men det är bara löjligt att påstå att denna sekt skulle vara lika representativ för kristendomen som exv katolicism eller baptism. Du bara slösar tid.

Jag kan ju iofs bara tala för mig själv, men under min tid i SUF fanns det bara anarkistiska syndikalister i vår lokalorganisation. De är ju däremot tämligen öppna med att "inom SUF har vi en så kallade tendensfrihet, vilket innebär att olika idéer kan förespråkas parallellt inom federationen så länge de inte strider mot principförklaringen". Men att anarkisterna i den syndikaliska rörelsen skulle vara jämförbara med en rysk sekt som inte äter potatis är ju störtlöjligt; speciellt inom SUF finns en hel del anarkosyndikalister (och traditionellt har det även funnits bland de "ledande" i SAC; Rüdiger, Fridell, Jensen, osv).
Citera
2010-04-25, 22:02
  #15
Medlem
Chaindudes avatar
Är Syndikalismen reformistisk?
Citera
2010-04-26, 22:13
  #16
Medlem
urverksapelsins avatar
nej
Citera
2010-05-28, 13:51
  #17
Medlem
bananjuices avatar
Man ska inte riktigt lyssna på urverksapelsin (Torbjörn Holmgren (har själv gått ut med namn här på flashback tidigare)) eftersom han bara vill hajpa sin bok Det rödsvarta spöknippet. Det är en bok som är fantastiskt lustig på enormt många sätt, och den sågas en del i den här tråden: länk. Den är förresten helt okej om än rätt gammal och SAC är ju ganska mycket uppe i en facklig reorganisering som jag förstått det, men ja. Bör kunna hjälpa till mycket!
Citera
2010-06-03, 11:31
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chaindude
Är Syndikalismen reformistisk?
Nej.
Citera
2010-06-08, 17:45
  #19
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Man ska inte riktigt lyssna på urverksapelsin
Läser just nu Liken i garderoben. Lustigt hur ni syndikalister /syndsyp) låter precis som kommunister när ni snörvlar att det skall man inte läsa, den skall man inte lyssna på...

Men såklart, när ni gör det anser ni det rätt, när någon annan gör samma sak så är det fel. (Lennart Markebo lär hålla med mig eller hur, bananjuice? )
Citat:
... och SAC är ju ganska mycket uppe i en facklig reorganisering som jag förstått det
Det är namnet på vad som händer ja. I själva verket liknar det mest bunkern -45: Slå ihop och omgruppera spökdivisioner för att vinna i det stora hela. Ungefär samma status har er "reorganisering".

Återkommer en vacker dag med en total genomgång av hur SAC a) minskat i 40 år, sedan 1968; b) inte har mer pengar; c) sparkat sina anställda då de inte har råd att ha dem kvar; d) skriver spaltmetar med bortförklaringar och undanflykter för att förklara att det inte är som i a-c, utan att allt är jättebra och en "facklig reoganisering".

PS:
5000 kvar?
Citera
2023-06-12, 15:31
  #20
Medlem
Atamons avatar
Snabb sumering:

Syndikalisterna är en opolitisk organisation på yttersta vänsterkanten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback