Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-11, 19:40
  #121
Medlem
Skorpan91s avatar
Tråkig upplevelse många verkar ha av Göta.
Jobbade åt dom 2014-2016.
Sålde deras elavtal (el till inköpspris) med fast månadsavgift.
Det ni nämner ni att dom använder hyresvärd medmera som "målvakt" hörde jag aldrig något om.
Det vi sa var att vi ringde till alla i "xxx" och erbjöd el till inköpspris.
Har även själv varit kund där 1 år o hade aldrig strul.
Dock är jag en sån där "elsklings-hora" haha som byter hela tiden
Citera
2019-07-23, 09:15
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Enda företagskundtjänst som jag riktigt bråkat med, och det bara för att jag sa upp mitt avtal. Vi hade inga tvistigheter utan enda orsaken var att jag som kund sa upp abonnemanget. De ringde flera gånger och var rent oförskämda och jag slängde på luren. Riktigt rutten organisation.
Jag har samma erfarenhet. Jag tröttnade på Göta Energi när deras "el till inköpspris" höjde elcertifikatet till 8,90 vilket nog är svenskt rekord. De tar även ut 4,43 i inköpspåslag för "el till inköpspris". Inklusive moms blir det alltså 16,66 öre/kWh i påslag. Och så den fasta avgiften på det. När jag bytte leverantör ringde de två gånger och var duktigt påstridiga. Och på slutfakturan kom givetvis 950:- i kostnad för "avtalsbrott". Definitivt ett oseriöst företag, söker man efter lägsta elpris på Prisjakt/Compriser så dyker det inte ens upp i sökresultatet. Undvik.
Citera
2019-07-31, 14:05
  #123
Medlem
Dom är sjuka och riktiga rufflare, be dom dra åt helvete om dom ringer, och säg samtidigt att jag spelar in detta samtal.
Citera
2019-08-22, 14:42
  #124
Medlem
Stivalis avatar
Vilket fruktansvärt banditföretag. Efter gårdagen är jag faktiskt ganska chockad över hur det kan gå till. Det är ju rena skurkar som knackar dörr för Göta Energi. Beteendet måste gränsa till kriminalitet. Nu ska jag kanske inte klaga då jag inte nappade på deras påträngande erbjudande som nästan hamnar i kategorin hot. Så jag är alltså, som väl är, inte kund hos Göta Energi.

Det lade sig ändå något dystert över mig efter mötet med deras avlönade trakasserare. Jag mår fortfarande dåligt över det på något underligt sätt. Någon märklig deprimerande känsla har satt sig i min själ. Ledsen över att rena fifflare tillåts stryka runt & trakassera folk & göra det helt lagligt.

Egentligen har jag inget att vara ledsen över eftersom jag till slut lyckades bli av med dem så jag är inte kund hos detta skurkföretag. Men varför ska man behöva bli idiotförklarad av främmande människor som tycker att man har fel elleverantör? Jag känner mig ändå som en hyfsat bildad person, så kommer det hit främlingar & berättar hur blåst jag är för att jag råkar köpa min el från fel bolag. De får en att känna sig som en handikappad person som inte kan sköta sitt liv utan de måste hjälpa mig att ordna upp min ekonomi så att jag inte ska kasta bort mina pengar på svindyr el.

När han till slut ger upp så är han oerhört arrogant & nästan arg. Jag känner mig kränkt på något sätt. Satt & hade en skön stund & mådde riktigt bra, bara för att en stund senare bli idiotförklarad & plötsligt behöva konfrontera någon som verkar vara arg på mig för att han inte kunde tvinga mig till att byta elbolag.

Tanken slog mig faktiskt att slå till honom. Den försvarsmekanismen smög sig faktiskt på. Jag upplevde situationen som hotfull. Blev liksom bara mer & mer pressad & tankarna bara snurrade i huvudet kring hur i helvete jag skulle ta mig ur situationen. Från att man sitter & har det lugnt & skönt till att i nästa stund uppleva att man befinner sig i ett pressat läge där försvarsmekanismer börjar cirkulera i tankarna. Ska man behöva vara rädd för att öppna dörren om någon ringer på?
Citera
2019-11-19, 15:45
  #125
Medlem
Giftpennans avatar
Min kontakt med Götaenergi är under all kritik, vet inte hur många gånger jag har tackat nej eller slängt luren i örat på asen.

Götaenergi påstod att jag var kund, men jag envisades med att det var jag inte, men jag hade ett kundnummer och skrev upp detta för att slippa säga mitt personnummer hela tiden vid kontakt. Jag ringde till Götaenergi och valde avtal, när jag pratade med personen i telefonen sa jag att de (Götaenergi) aldrig gick in och bröt avtal som redan var aktiva för det stod i deras egna papper och efter detta tog han bort mitt avtal och jag frågade om han tog bort uppsägningsmarkeringen och det skulle han göra. Jag sa flera gånger att jag inte hade ett signerat avtal med Götaenergi, för det hade inte jag i min mail, vid avtal har båda parter samma avtal inte bara den ena parten (Götaenergi). De har aldrig tagit en kreditupplysning på mig, för det vill gärna företag ha för de vill veta om du kan betala deras räkningar. Jag ringde en vecka efter och kollade med mitt elnätsbolag och uppsägningsmarkeringen var borta och de hade det företag som jag har tecknat ett 3-årigt avtal med.

Skicka gärna ett mail till deras GDPR att de tar bort ALLA era personuppgifter från deras register så ska ni slippa att de ringer till er igen. Sedan får de bara spara era personuppgifter i 1,5 år, detta svar fick jag från mitt nya bolag när jag frågade om hur länge de får spara personuppgifter.

Det gäller att ligga på och inte ge upp, det är ett tips jag kan ge er. Det finns bra tips från andra i tråden före mig.
Citera
2020-02-18, 12:09
  #126
Medlem
Blev uppringd i april förra året av Göta energi och blev lovad el för ett fast pris av 39 kr månaden sen sa de att de som skulle tillkomma vara priskollen (39 kr) och rent vatten (29 kr) men dessa tillägg kunde jag plocka bort. De var snälla och sa att det skulle bjuda på detta.

Jag blev inte upplyst om någon bindningstid på 24 månader heller. Dock dumt av mig att inte läsa igenom avtalet!

Förra månaden i slutet av januari så gick bytet från Vattenfall till Göta Energi och reagerade inte på att fakturan av på att första fakturan som kom nu var på 13 kr.

Idag fick jag samtal från ett göteborgsnummer och ren slump att jag svara. Då ringen en säljare som säger att han ringer från göta energi och erbjuder mig att betala en fast summa på elen varje månad på 100 kr/månaden och någon ID-skydd.

Jag tackar nej till detta men han är väldigt påstridig och otrevlig. Jag ringer efter detta upp kundtjänsten på Göta Energi för att säga upp avtalet då jag kommer betala mycket mer för elen än vad jag har betalat med vattenfall men det är då det kommer fram att jag är bunden i 2 år.

Vet att man ska kolla upp avtal och sånt (slarv av mig) men fullt av den som ringde upp mig från början att inte informera om bindningstid.

Sen att de ringer när man väl är kund och försöker sälja på mer grejer dvs detta med id-skydd.
Citera
2020-02-27, 14:01
  #127
Medlem
Jag tecknade elavtal med dem i förrgår. Killen i luren var mycket trevlig.
Citera
2021-10-25, 12:16
  #128
Medlem
123....s avatar
Jag surfade runt med intentionen att jämföra elpriser och det slutade med att jag fick informationen om att 3 elbolag skulle kontakta mig för att informera mig om vad de hade att erbjuda..
Snart nog ringde en försäljare upp vilken i det närmaste lät som en ”brorsa från förorten”, min första tanke var att snabbt avsluta samtalet vilket det även var innan någon ringde ens då jag själv vill undersöka marknaden utan trugande försäljare i örat..
Hursom så fortsatte vi samtalet ändå men jag förklarade för honom att jag under inga omständigheter skulle binda mig på något abonnemang där med honom i luren..

Det var ok och han ville informera om deras fantastiskt billiga alternativ till det jag har i dag.. Jag har rörligt avtal vilket senaste tiden straffat sig då elpriset senaste tiden legat på rekordnivåer..
Jag förklarade hur jag bodde och hur mycket el jag ungefär förbrukade under ett år och hur mycket senaste kvartalsräkningen låg på..
Jag är inte superintresserad av el och olika elbolag men anser mig ha rätt bra koll vad som är rimligt och inte rimligt till vilket pris man kan köpa el för..
Senaste räkningen jag fick snittade ca 550kr/månad vilket är det högsta jag någonsin haft men brukar ha drygt 400 iaf..
Försäljaren i andra änden förklarade nu för mig att jag hos dom skulle minska mina elkostnader ner till 150kr/mån INKLUSIVE ALLT.. Jag sa att det lät helt otroligt billigt och frågade igen om det verkligen inkluderade allt och om jag hädanefter då skulle få kvartalsräkningar på 450 kr i stället för de ca 1300 jag brukar ha, jag gav honom alltså chansen att berätta om avgifter som eventuellt skulle tillkomma med det fanns inga alls vad det verkade då han stod fast vid vad min månadskostnad fortsättningsvis skulle bli om jag bytte till deras bolag, 150 kr i månaden alltså..
Det beslöts att han skulle skicka avtal på både mail och via SMS som det för mig bara ska vara att svara JA på så ordnar de bytet och hela skiten..

Jag har aldrig i hela mitt liv känt ett lägre förtroende gentemot en säljare jag pratat med över telefon som efter detta samtalet, förtroendet var inte ens noll utan låg på minus..
Som lök på laxen fick jag snart ett meddelande om att de ville ha mina synpunkter på hur jag tyckte ”Elköpet” per telefon hade fungerat.. Dom har skickat kontrakt till mig som jag inte ens klickat på och gått igenom då förtroende för dem efter samtalet och en snabb Googling var helt obefintligt.. Och nu vill de ha en recension på hur ELKÖPET fungerade..

Jag vet inte om de planerar att köra en fuling och försöka binda mig till något som jag inte gått med på eller om formuleringen på feedbacken de ville ha är lika bristfällig som all övrig kontakt jag hade med säljaren..

Jag letar vidare bland elbolagen kan jag säga….
Citera
2022-05-22, 22:13
  #129
Medlem
Är så förbannande på dessa lurendrejare.
Lura min gamla mor på detta, hennes boende är bara 20 kvm mer och hon betalar ca 1000kr i månaden med alla avgifter.
Inte heller fick hon sin 500kr check.

Jag har ett annat bolag och ligger på 150 i månaden och 300kr vart 3 månad. Kan ni fatta vilka enorma skillnader i kostnader. Min mor är fattig pensionär. Det är så jävla fult det dom håller på med att vifta 500kr för att hon ska joina när hon är fattig, så i slutändan så får hon betala 10-20x mer i slutändan.

Fick reda på att hemligt konto som dom har som man endast kan se på deras sida som kallas E-konto.
Hur ska en gammal tant som aldrig kollar på nätet veta om detta. Hon har ingen aning om att sådana sidor finns. Hon har bankid och en bank, det är allt hon har. Hon fick en chock nu när jag berätta detta för henne. Hon trodde att hon betalade av sin elräkning varje månad.
Citera
2022-05-23, 08:46
  #130
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Är så förbannande på dessa lurendrejare.
Lura min gamla mor på detta, hennes boende är bara 20 kvm mer och hon betalar ca 1000kr i månaden med alla avgifter.
Inte heller fick hon sin 500kr check.

Jag har ett annat bolag och ligger på 150 i månaden och 300kr vart 3 månad. Kan ni fatta vilka enorma skillnader i kostnader. Min mor är fattig pensionär. Det är så jävla fult det dom håller på med att vifta 500kr för att hon ska joina när hon är fattig, så i slutändan så får hon betala 10-20x mer i slutändan.

Fick reda på att hemligt konto som dom har som man endast kan se på deras sida som kallas E-konto.
Hur ska en gammal tant som aldrig kollar på nätet veta om detta. Hon har ingen aning om att sådana sidor finns. Hon har bankid och en bank, det är allt hon har. Hon fick en chock nu när jag berätta detta för henne. Hon trodde att hon betalade av sin elräkning varje månad.

Men vaad betalar hon för då?????
Citera
2022-05-23, 09:48
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men vaad betalar hon för då?????


Bra fråga.

Jag fattar ingenting av deras uträkningar.

Tydligen så handlar detta Ekonto att man ska betala en viss summa varje månad och i detta fall 250 kr all el som går över detta läggs på en kredit pott på 5000 kr som man får betala när denna har uppnåtts.

Dessutom betalar hon vart 3 månad fasta avgifter på ca 750kr.

Men kollar man på månadsbetalningen som är rörlig el så är avgift även inbakad där också så avgift på avgift samt energiskatt på ca 250 kr
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback