• 1
  • 2
2010-04-25, 05:21
Medlem
rawr-s avatar
Varför ens forsätta med skolan?

Jag menar, om du har fuskat dig igenom de senaste X åren i livet och inte lärt dig något då du helt enkelt valt att titta in i en vägg och skita i vad lärarna säger för att sedan copy/pasta en uppsats för att få G känns det ju som att du kan ta ett jobb som taxiförare, lagerarbetare eller något som inte kräver något ur akademiskt perspektiv?

Du får se din skolgång som ett hus, för att bygga vidare på nästa våning krävs det att du bygger klart den du är på. Du kan inte ta bort de första 30 våningarna för att sedan börja bygga på 31:a, då det i både teori och praktik är omöjligt.
Kanske skulle gå på en planet som saknar gravitation, dock skulle den 31:a våningen aldrig kunna defineras som 31:a våningen utan 30 våningar under som den står på, så hmm... Får leka vidare med detta i hopp om att det tröttar ur mig och får mig att somna.
Citera
2010-04-25, 06:48
Medlem
problemchilds avatar
För att jag vill, för att det tynger mig så in i helvete.. Kanske läsa i tråden innan du kommer med snack om att jag valt att fuska, läs koncentrationssvårigheter. Att jag inte lyckats klura ut det tidare i livet är synd, försöker helt enkelt att göra något åt det.

OT: Varför går du inte till doktorn och ser över dina sömnproblem ?
Citera
2010-04-25, 12:50
Medlem
rawr-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemchild
För att jag vill, för att det tynger mig så in i helvete.. Kanske läsa i tråden innan du kommer med snack om att jag valt att fuska, läs koncentrationssvårigheter. Att jag inte lyckats klura ut det tidare i livet är synd, försöker helt enkelt att göra något åt det.

OT: Varför går du inte till doktorn och ser över dina sömnproblem ?

Ville givetvis inte såra dig på något sätt. Såklart du kan börja plugga igen. Min poäng är bara att du antagligen får ta och läsa om hela gymnasiet och ev lite saker på högstadiet du missade där(?).

Om du verkligen vill är det fullt möjligt, ville bara öppna ögonen för dig så du inser att det inte finns något lätt alternativ om du verkligen vill lära dig allt rätt. Det kommer ta väldigt lång tid.

OT: Mm ska det nu i veckan faktiskt, tycker dock det är väldigt jobbigt med vänta i kö

EDIT: hoppas verkligen att du lyckas!
Senast redigerad av rawr- 2010-04-25 kl. 12:56.
Citera
2010-04-27, 15:12
Medlem
PhoenizXs avatar
Hallå i skutan.

Först, snacka med din kurator och rektor. Bryt ut din valda linje och sattsa på att lägga in ämnen som du tycker är roliga/intressant. Detta resulterar i att du "bygger din egen gymnasie linje" och är helt okej så länge du skrapar ihop alla poäng du behöver. Prata även om att eventuellt läsa ytterligare 1 år på gymnasiet och inte ta studenten (känns överjävligt men det är ett gott val).

Klarar du att lappa ihop ett bra slutbetyg utan IG'n så är det bra, du kan göra högskoleprovet för att ytterligare öka dina chanser att komma in på utbildningar.

Känns detta ovan som ett dåligt allternativ kan du helt enkelt skita i några kurser och ta studenten iaf med ett samlat betygsdokument. Detta innebär att du har ca 8 år på dig att färdigställa detta på komvux eller liknande skola. Detta innefattar att du får en "ny start" och du känner ju själv vad du behöver. Med hjälp av komvux kan du på 1 år läsa till ca 5-600 gymnasie poäng per termin, lyfta bort kurser som gått dåligt, ersätta med nya, bygga på etc. När du väl är klar med ditt slutbetyg på komvux så ta och kirra högskoleprovet som grädde på mosen, sedan är det bara ut och härja bland högskolorna. Att läsa upp ämnen på komvux som du redan har G i kan fortfarande göras, detta skiljer sig dock från kommun till kommun och ges ofta beroende på hur många som sökt till kursen.

Jag kan nog garantera dig att om du verkligen lägger manken till så fixar du detta. Ta ett steg i sänder och tänk mer frammåt, lägg en plan över nått år frammåt och du har mer att blicka över.
När du skall skriva och du känner att inspirationen falnar så börja med att tänka över ämnen.
Börja skriv om det första du finner intressant, roligt, underhållande. Det behöver inte gå "från start->slut" utan du kan börja skriva lite varstans, detta medför att du kommer in i själva skrivandet och "hjärn blockaden" försvinner efterhand.

Ursäktar sluddrig text, är lite stressad i nuläget.
Hoppas allt går bra
Mvh
P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in