Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-16, 20:41
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Det är precis det fallet ja. Vet du mer info? Vilka var offren, hittade man den skyldige?


Jag vet inte speciellt mycket om det. Vi bodde så pass att jag vaknade av skotten och kunde se bron samt en parkerad bil på den, dock var jag inte i nyhetsläsarålder vid tillfället och förlitade mig mest på vad folket på byn sade. Har för mig att det inte var så mycket snack om det, förutom att Johan Ursuts namn florerade i samband med mordet/morden (minns inte om det var ett eller två offer). Han var i rampljuset vid detta tillfälle efter uppmärksammad rymning och mord på två spanare. Det sades att ett hagelgävär använts och att det var någon slags uppgörelse. Har försökt läsa mig till lite info på internet men gått bet. Hade faktiskt helt förträngt detta tills jag såg tråden.

Någon som har mer?
Citera
2014-11-21, 18:31
  #14
Medlem
Den äldre av männen hade iallafall blivit ihjälslagen.

Ett tips polisen fick rörde sig om en person som åkt taxi till området och betalat med en sedel från en bunt som borde ha motsvarat att han hade 100.000 kronor. Chauffören tyckte sig känna igen kunden från den bild som polisen cirkulerade i juli-augusti.
Citera
2014-11-23, 01:43
  #15
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Hade inte den yngre mannen extremt små fötter? Har för mig att han hade stl 36 eller så.
Citera
2016-01-09, 02:53
  #16
Medlem
Pungsnoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Hade inte den yngre mannen extremt små fötter? Har för mig att han hade stl 36 eller så.

Var det en liten kines man?
Stl 36 hade jag när jag gick i början av högstadiet.
Citera
2016-01-09, 22:29
  #17
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsnoppen
Var det en liten kines man?
Stl 36 hade jag när jag gick i början av högstadiet.

Ryssar. Se ämnesrubrik.
Citera
2016-10-26, 08:38
  #18
Medlem
Mannen som hittades i plastsäcken åkte taxi från Operabaren till Expressens redaktion vid 3-tiden på natten. Troligen var det storhelg vårvintern -76. Taxichauffören kände igen mannen som var lite kraftig, spinkigare ben, skägg och händer som inte hade jobbat hårt. Redaktionen var stängd och inget folk fanns där.

Han hade åkt från Operabaren med taxi och bara pekat ut vägen till Expressen. Det stod att läsa om i en av herrtidningarna.

Han talade dialektfri svenska. Klädd i vit tröja och sidenhalsduk, mörka byxor och svarta skor. Flott klädd. Han åkte med en annan taxi till ett ställe där jag någon dag senare hörde att det blev bråk.

Jag kände igen honom på bilden i veckotidningen där han var upplockad ur ryssgraven. En profilbild där hans ansikte var vänt mot vänster i bild. Det var ett svartvitt foto. Jag har inte kvar tidningen.

Jag har några fler detaljer att berätta för den som är intresserad.
Citera
2016-10-26, 09:17
  #19
Medlem
Det vore kul!
Citera
2016-10-27, 02:35
  #20
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrinceKajuku
Mannen som hittades i plastsäcken åkte taxi från Operabaren till Expressens redaktion vid 3-tiden på natten. Troligen var det storhelg vårvintern -76. Taxichauffören kände igen mannen som var lite kraftig, spinkigare ben, skägg och händer som inte hade jobbat hårt. Redaktionen var stängd och inget folk fanns där.

Han hade åkt från Operabaren med taxi och bara pekat ut vägen till Expressen. Det stod att läsa om i en av herrtidningarna.

Han talade dialektfri svenska. Klädd i vit tröja och sidenhalsduk, mörka byxor och svarta skor. Flott klädd. Han åkte med en annan taxi till ett ställe där jag någon dag senare hörde att det blev bråk.

Jag kände igen honom på bilden i veckotidningen där han var upplockad ur ryssgraven. En profilbild där hans ansikte var vänt mot vänster i bild. Det var ett svartvitt foto. Jag har inte kvar tidningen.

Jag har några fler detaljer att berätta för den som är intresserad.

Dagens Nyheter kring 10-13 juli 1980. Din beskrivning av profilbilden är helt riktig.
Citera
2016-10-27, 03:00
  #21
Medlem
Lunkan99s avatar
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ryssgraven

Ryssgraven är gammalt och har inget med morden att göra. Onödig info jag vet men fick för mig att förtydliga.
Citera
2016-10-28, 20:09
  #22
Medlem
Han hade svart hår inte så långt. Det var en trevlig prick. Han var på gott humör men inte full. Vi träffades där utanför ryska ambassaden och Expressens redaktion. Vi snackade en minut eller lite mer. Så sa han lite underfundigt att brorsan bodde i huset där som man ser därifrån. Ett stort hyreshus.

Det är märkligt att mannen inte blivit identifierad. Jag fick för mig att han bodde utomlands och var på besök i Sverige. Det sa han inte jag bara fick det för mig. Kanske han sa något som gjorde att jag fick den uppfattningen.

Han åkte iväg med en annan taxi till Vegagatan där fanns en klubb som var öppen till sex på morgonen. Det var jag som tipsade honom. Där hade det alltså blivit bråk fick jag höra senare.

Ja, han sa också under samtalet vi hade att han kom från Operabaren. Det stämmer med taxichaufförens vittnesmål. Han som körde honom från Operabaren till Expressens redaktion.

Mycket märkligt att denne man inte har blivit identifierad.
Citera
2018-09-19, 19:53
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrinceKajuku
Han hade svart hår inte så långt. Det var en trevlig prick. Han var på gott humör men inte full. Vi träffades där utanför ryska ambassaden och Expressens redaktion. Vi snackade en minut eller lite mer. Så sa han lite underfundigt att brorsan bodde i huset där som man ser därifrån. Ett stort hyreshus.

Det är märkligt att mannen inte blivit identifierad. Jag fick för mig att han bodde utomlands och var på besök i Sverige. Det sa han inte jag bara fick det för mig. Kanske han sa något som gjorde att jag fick den uppfattningen.

Han åkte iväg med en annan taxi till Vegagatan där fanns en klubb som var öppen till sex på morgonen. Det var jag som tipsade honom. Där hade det alltså blivit bråk fick jag höra senare.

Ja, han sa också under samtalet vi hade att han kom från Operabaren. Det stämmer med taxichaufförens vittnesmål. Han som körde honom från Operabaren till Expressens redaktion.

Mycket märkligt att denne man inte har blivit identifierad.

Du vet inte varför han skulle till Expressen?
Citera
2018-12-30, 14:20
  #24
Medlem
Skäggbiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Du vet inte varför han skulle till Expressen?

Wooord.

Bump. Någon?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback