Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-04-21, 01:13
  #1
Medlem
Hej, minns att min mamma sa till mig precis när vi flyttade till kallhäll i mitten på 80-talet att det hade skjutits (mördats) några ryssar i närheten av skjutbanan i kallhäll. Jag vet absolut inget mer om detta än hennes påstående, men jag har hela tiden uppfattat det som att det skulle ha ägt rum på 80-talet. Vore kul om någon känner till något mer om detta
__________________
Senast redigerad av salta_killen 2010-04-21 kl. 01:16.
Citera
2010-04-21, 11:47
  #2
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Ryssgraven".

Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Hej, minns att min mamma sa till mig precis när vi flyttade till kallhäll i mitten på 80-talet att det hade skjutits (mördats) några ryssar i närheten av skjutbanan i kallhäll. Jag vet absolut inget mer om detta än hennes påstående, men jag har hela tiden uppfattat det som att det skulle ha ägt rum på 80-talet. Vore kul om någon känner till något mer om detta

Antar att du tänker på det som sedan kom att kallas för "Ryssgraven"? Har skrivits väldigt mycket om detta i media.

Om jag minns rätt hittades en kropp efter en okänd man ca 1977 och ytterligare en ca 1981. Polisen misstänkte att det ev. kunde ha varit far och son. Båda männen blev begravda som okända.

Kanske någon annan som har mer utförlig information?
Citera
2010-04-21, 15:51
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ryssgraven 1976 och 1980.

Hittade en artikel om "ryssliken" i tidskriften Polisrapport, 1991, nr. 6-7, sidorna 58-59. Artikeln ingick i serien "De olösta mordfallen, skriven av Jan Nordh.

"De okända liken i Ryssgraven."

"1976 hittade några pojkar en sopsäck som guppade på Mälaren vid Kungsängen utanför Stockholm. I säcken låg liket av en okänd man. Fyra år senare görs ett nytt fynd. En kvinna och hennes dotter hittar en ny säck. Ett nytt människolik. Två lik på samma plats i Ryssgraven. Båda morden är fortfarande en gåta!"

Den 14 juni 1976 gjordes den första upptäckten. Den 8 juli 1980 gjordes den andra upptäckten.

De båda okända männen begravdes på Kungsängens kyrkogård. Ett enkelt vitt träkors med en liten platta som säger "Okänd man. Jordfäst 1977."

Ser man på de rekonstruerade fotona på männen så liknade de varandra. Den äldre mannen var mellan 50-60 år och den yngre mellan 33-38 år.
Citera
2010-04-22, 13:47
  #4
Avstängd
Vet du om liken var i ett stycke?
Eller fann dom dem i delar i säcken?
Citera
2010-04-22, 14:54
  #5
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skall ej ha varit styckade.

Citat:
Ursprungligen postat av mx-kungen
Vet du om liken var i ett stycke?
Eller fann dom dem i delar i säcken?

De skall inte ha varit styckade men förruttnelsen hadepågått ett bra tag. T.ex. gick det inte att ta fingeravtryck men däremot avtryck av handflatan.

De skall också ha blivit begravda nakna och den äldre mannen skall när han avled ha haft en elakartad infektion i ena käken. Den äldre mannen hade inte varit någon arbetare för han hade haft välvårdade händer. Åtminstone en av männen hade varit rökare. Den äldre mannen hade delvis svenska tandlagningar.
Citera
2010-04-23, 16:29
  #6
Medlem
Lill-Einars avatar
Hur vet man/ varför tror man att det är ryssar?
Citera
2010-04-23, 16:34
  #7
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Vill minnas att dessa män hade lagningar i tänderna som ansågs ryska eller åtminstone från öststaterna.
Citera
2010-04-23, 16:47
  #8
Medlem
Troians avatar
Men finns det någon koppling mellan Ryssgraven och skjutbanan i Kallhäll? Verkar konstigt att man ska veta var de båda männen sköts någonstans.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Antar att du tänker på det som sedan kom att kallas för "Ryssgraven"? Har skrivits väldigt mycket om detta i media.

Så vitt jag förstått så kallades platsen för Ryssgraven även innan.
__________________
Senast redigerad av Troian 2010-04-23 kl. 16:53.
Citera
2010-04-28, 11:09
  #9
Medlem
Ryssgraven ligger i kungsängen och jag känner till de morden också. Morden vid skjutbanan i Kallhäll är något helt annat som jag har uppfattat det. Ska kolla med mamsen var hon hade fått uppgifterna ifrån.
Citera
2010-11-14, 18:31
  #10
Medlem
Har ett vagt minne av att det sköts en eller två personer till döds med hagelgevär i Kallhäll i slutet på 80-talet. Platsen för denna händelse var bron över tågspåret, allmänt kallad Arla-bron, alldeles i närheten av skyttebanan. Veckor efter skjutningen hittades mängder av hagelgevärshylsor av olika sort och kulör i buskar och skog. Barnen samlade dessa och bytte med varandra på dagis/fritids/skola innan farbror konstapel kom och samlade in alla.. Villospår månne?
Citera
2010-11-15, 17:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hittade en artikel om "ryssliken" i tidskriften Polisrapport, 1991, nr. 6-7, sidorna 58-59. Artikeln ingick i serien "De olösta mordfallen, skriven av Jan Nordh.

"De okända liken i Ryssgraven."

"1976 hittade några pojkar en sopsäck som guppade på Mälaren vid Kungsängen utanför Stockholm. I säcken låg liket av en okänd man. Fyra år senare görs ett nytt fynd. En kvinna och hennes dotter hittar en ny säck. Ett nytt människolik. Två lik på samma plats i Ryssgraven. Båda morden är fortfarande en gåta!"

Den 14 juni 1976 gjordes den första upptäckten. Den 8 juli 1980 gjordes den andra upptäckten.

De båda okända männen begravdes på Kungsängens kyrkogård. Ett enkelt vitt träkors med en liten platta som säger "Okänd man. Jordfäst 1977."

Ser man på de rekonstruerade fotona på männen så liknade de varandra. Den äldre mannen var mellan 50-60 år och den yngre mellan 33-38 år.
Fast ryssgraven ligger ju i kungsängen och den historian har man hört flera gånger sen man va liten :P
Citera
2010-11-16, 18:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av memphisrodeo
Har ett vagt minne av att det sköts en eller två personer till döds med hagelgevär i Kallhäll i slutet på 80-talet. Platsen för denna händelse var bron över tågspåret, allmänt kallad Arla-bron, alldeles i närheten av skyttebanan. Veckor efter skjutningen hittades mängder av hagelgevärshylsor av olika sort och kulör i buskar och skog. Barnen samlade dessa och bytte med varandra på dagis/fritids/skola innan farbror konstapel kom och samlade in alla.. Villospår månne?

Det är precis det fallet ja. Vet du mer info? Vilka var offren, hittade man den skyldige?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback