2010-04-20, 19:45
Medlem
EddieShredders avatar
Har en schysst rörstärkare med en dock inte lika schysst overdrive-kanal, som jag tycker låter skit på ren svenska, investerade därför i en bra od-pedal,

dock behöver jag ju komma upp i volym när jag lirar solon och lead, kan tillägga att jag vill behålla samma sound som kommer från pedalen, men vill alltså komma upp i volym. Undrar därför om ni har några bra tips på ngn pedal som gör jobbet och mina solon skär igenom detta fem-mannaband
Citera
2010-04-20, 19:51
Medlem
miloudots avatar
Jag kör MXR Boost/linedriver, den funkar skitbra!

http://www.youtube.com/watch?v=tq5qjFARZuU
Citera
2010-04-20, 22:19
Medlem
risters avatar
MXR Micro-Amp är en rätt schysst clean boost som inte färgar ljudet nämnvärt, bara boostar volymen. Kostar väl kring 1000kr blankt. Linedrivern (som nämndes ovan) är i princip i samma prisklass. Den är lite mer fokuserad på briljansen, "top end & clarity", vilket hörs ganska tydligt ibland. Men prova dig fram. Det går sällan att få en rättvis bild av något genom att bara läsa sig fram till produkten.

Min personliga favoritboost är Z-Vex Super Hard-On. Den färgar lagom mycket, samtidigt som den klöser skiten ur förstegen i mina förstärkare. Wunderbar. Kostar kring 1500kr. Typ.
Senast redigerad av rister 2010-04-20 kl. 22:24.
Citera
2010-04-20, 22:20
Medlem
EddieShredders avatar
Ok, tackar för tipset. Brukar du boosta förstärkarljudet eller har du andra pedaler också?
Citera
2010-04-20, 22:23
Medlem
EddieShredders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Jag kör MXR Boost/linedriver, den funkar skitbra!

http://www.youtube.com/watch?v=tq5qjFARZuU

den verkar trevlig som 17, schysst även att kunna skrämma upp det cleana stärkarljudet vid behov
Citera
2010-04-20, 22:25
Medlem
EddieShredders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rister
MXR Micro-Amp är en rätt schysst clean boost som inte färgar ljudet nämnvärt, bara boostar volymen. Kostar väl kring 1000kr blankt. Linedrivern (som nämndes ovan) är i princip i samma prisklass. Den är lite mer fokuserad på briljansen, "top end & clarity", vilket hörs ganska tydligt ibland. Men prova dig fram. Det går sällan att få en rättvis bild av något genom att bara läsa sig fram till produkten.

Min personliga favoritboost är Z-Vex Super Hard-On. Den färgar lagom mycket, samtidigt som den klöser skiten ur förstegen i mina förstärkare. Wunderbar. Kostar kring 1500kr. Typ.

bra info, hard-on pedalen har ju dock det coolaste namnet
Citera
2010-04-20, 22:27
Medlem
risters avatar
Jag har den senaste tiden gått mer och mer över till att pressa förstegen i mina förstärkare hellre än sjutton distpedaler framför. Fuzz kör jag fortfarande via pedal, men overdrive och dist har jag plockat ur min pedalkedja till förmån för rena boostpedaler.

Boost brukar jag vanligtvis ha just innan förstärkaren, men ibland framför wah och andra effekter. Ett hårt pressat fjäderreverb låter intressant - jag lovar
Citera
2010-04-22, 01:05
Medlem
Nisques avatar
Danelectro CoolCat Transperent Overdrive mk2
rekomenderas varmhjärtat. Kan andvändas som cleanboost eller lite extra OD..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in