2010-04-19, 23:27
Medlem
Bla älgar och andra djuren med horn tappar sina horn under vintern och sen växer det ut nya.
Men jag har aldrig sett ett enda horn ute i skogen, det borde ju finnas tusentals,
Vad händer??
Citera
2010-04-19, 23:40
Medlem
mr.chongs avatar
Dom ligger där.. själv har jag hittat massor.. dom försvinner inte i första taget..
Citera
2010-04-20, 00:08
Medlem
sommarlovs avatar
Skogsmössen gnager på dem (sant!).
Citera
2010-04-20, 08:08
Medlem
Jaha okej, har aldrig hittat något faktiskt
Citera
2010-04-21, 08:58
Medlem
slugs-Ps avatar
Det gäller att leta på rätt ställen där älgarna har sitt vinterbete. Att planlöst gå och leta är inte att rekomendera skogen är stor, hornen relativt små.
Citera
2010-04-21, 09:39
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
Det gäller att leta på rätt ställen där älgarna har sitt vinterbete. Att planlöst gå och leta är inte att rekomendera skogen är stor, hornen relativt små.

Jag vet en som hittade ett älghorn i en gammal hög med löv och annat som naturen tappat.

I övrigt så läste någonstans jag att älgar ibland blir skrämda av att sina horn ramlar av och dimper i marken. Ganska dumma djur faktiskt.
Citera
2010-04-21, 11:11
Medlem
slugs-Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse

Jag vet en som hittade ett älghorn i en gammal hög med löv och annat som naturen tappat.

I övrigt så läste någonstans jag att älgar ibland blir skrämda av att sina horn ramlar av och dimper i marken. Ganska dumma djur faktiskt.

hehe oki, annars är nog största chansen att hitta fällhorn från älg kring tallplanteringar i lagom beteshöjd. Nyhuggen asp, eller kring kraftledningsgator med mycket enebuskar. Det beror lite på var i landet man ska leta.
Citera
2010-04-21, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P

haha inte direkt så att jag ska gå ut och leta. Bara tänkte på att efter antalet djur och år som tappar s borde man iaf ha sett något. fast klart, de gömmer sig väl bland pinnar på ställen man inte går kanske.
Citera
2010-04-21, 11:38
Medlem
slugs-Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somegirlsdo
haha inte direkt så att jag ska gå ut och leta. Bara tänkte på att efter antalet djur och år som tappar s borde man iaf ha sett något. fast klart, de gömmer sig väl bland pinnar på ställen man inte går kanske.

Jo men hornen ligger inte heller kvar i evighet, dom bryts ner och försvinner ofta delvis under mossa och annat.
Citera
2010-04-21, 20:07
Medlem
L.A.s avatar
Under vinterhalvåret finns det 150 000- 200 000 älgar i Sverige. Om man räknar att 80 000 av dem har horn, och man sprider ut hornen jämt över hela Sverige blir det ungefär ett horn (alltså bara ena sidan) per 3 kvadratkilometer. Även om det säkert tar något år för hornen att brytas ner så är det ändå inte så konstigt att man inte hittar älghorn alltför ofta.
Citera
2010-04-21, 23:09
Medlem
Här uppe tar Tyskarna både ren och älghornen. Man kan se dem på biltaket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in