Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-27, 00:10
  #49
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanexa
Vet precis vad du menar:

https://i.ibb.co/z76VxXB/huset.png

Det måste fan sett ut sådär i snart 30 år??
Wow! Vindsurfing Center, sport och friskvård. Otroligt spännande, hur tiden bara stannat. Varför? Det är ju ett stort o fint hus, något borde det väl vara värt.
Citera
2021-07-27, 13:31
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Fick höra om huset häromdagen och det triggade genast min nyfikenhet så jag cyklade dit och tog några bilder idag. Delar med mig av några för den som är intresserad.

https://imgur.com/a/UVKx0Mr

Jag är dock förvånad över att jag inte lagt märke till huset tidigare då jag gått förbi där 3-4ggr tidigare.
ser ut som tjernobyl
Citera
2021-08-13, 20:53
  #51
Medlem
Sillberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noshoerning
Kanske off topic men på samma tema: någon som varit förbi sportbutiken på Gamla Uppsalagatan 35? Jag brukade ta den vägen hem från skolan på 90-talet och ingenting har förändrats sen dess: samma tennisbollar och racketar i fönstret tillsammans med massa damm. Verkar aldrig ha varit öppet och alltid helt mörkt därinne.

Det här huset har alltid fascinerat mig och väckt min fantasi. Ett av Uppsalas mysterier. Någon som vet nåt mer om butiken?

Tillägg: tydligen finns det två företag registrerade på adressen, det ena registrerat så sent som 2011. Men företaget verkar inte ha någon omsättning utan har gått förlust med 27 000
Det finns väl också ett hus bredvid som har igenvuxen trädgård och några skrotbilar? Ett hus där borde vara värt en del.
Citera
2021-09-13, 18:45
  #52
Medlem
Putintins avatar
Nu är den på Seminariegatan till salu.

http://www.riksmaklaren.se/objekt/CM...7KQGGTAOEF06AN
Citera
2021-09-14, 16:11
  #53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putintin
Nu är den på Seminariegatan till salu.

http://www.riksmaklaren.se/objekt/CM...7KQGGTAOEF06AN

Jäpp!
Checkade in i tråden för att skriva det!
Kåken är helt tömd och det framgår att det är någon form av förmyndar/förvaltar försäljning.

Skitigt och trasigt och tragiskt!
Det är illa när inte ens mäklaren orkar ljuga ihop några positiva saker utan är ärlig om det totala ruckel det är frågan om!

De stora vinnarna är grannarna vars hus nu stiger kraftigt i värde!

Har gått förbi många gånger och stirrat!
Citera
2021-09-14, 20:11
  #54
Medlem
Mäklaren uppskattar att en renovering kommer gå på 1,5 - 2 miljoner.
Det blir inga öppna visningar för att undvika nyfikna. Skulle annars bli årets happening i Luthagen.
Citera
2021-09-14, 23:13
  #55
Medlem
Noterade att besiktningen gjordes 2021-09-10 (på eftermiddagen) och i den framgår att huset var möblerat vid tillfället. De har alltså lyckats tömma hela kåken + rivit köket (om det nu fanns något vid besiktningen) fotat eländet och lagt upp en annons på 3-4 dagar (varav 2 var helg)

Raskt jobbat.

Sen att jag skulle rekommendera den som lägger begärt pris för kåken att åka in och få skallen undersökt är ju en annan sak.

Över 3 mille för något som kommer kosta MINST 2 mille att få i skick så man kan bo i det utan risk för hälsan.

Det är inte bara lite tillsnyggning av ytskikt och snickerier här. Vi snackar total invändig rivning och återuppbyggnad av allt invändigt. Med tanke på att det varit vattenskador tidigare (som antagligen inte åtgärdats ordentligt) så lär det finnas röta i precis allt.

Lägg sen till helt nytt elsystem, och VVS. Ny dränering, Nytt tak osv osv.
Gissningvis är förrådet på baksidan i lika bedrövligt skick som huset och det kollade de inte ens på


Besiktningsmannen noterar ju exempelvis (vad jag tolkar det som) mögel/röta på vinden
Citera
2021-09-15, 09:13
  #56
Medlem
swebarbs avatar
men alltså var tog han vägen då nån som vet ?
Citera
2021-09-15, 16:46
  #57
Medlem
Om jag inte minns helt fel så fick han en förvaltare/god man som såg till att få in honom på hem.

Dock borde man väl gjort något åt huset i samma veva, om inte annat sett till att stoppa vidare förfall.
Citera
2021-09-17, 14:20
  #58
Medlem
Jag kan meddela att jag och min sambo anmälde oss till visningen som seriösa spekulanter då det geografiska läget på kåken är svårslaget. Det var mycket folk för att vara en bokad visning, alltså otroligt mycket folk. Även barnfamiljer, företag, äldre, unga par osv. Även om jag mentalt förberett mig på en ny nivå av äckel så var det ändå jobbigt där inne. Visserligen var alla fönster och dörrar öppna men huset var till exempel inte städat, men med tanke på skicket så hade det vart lönlöst att försöka sanera. Allt måste rivas, inklusive hela ytterväggen mot gatan vilken har släppt från innerväggar och buktar ut, det var ca 1 decimeter mellan ytter- och innervägg. Gissar att det är samma skick på allt, hade det inte vart ett radhus hade man lika gärna kunnat riva ner hela huset till grunden nästan.

Utöver detta så var det samtidigt sorgligt att gå där inne och förställa sig vilken misär den här mannen levt i under så många år. All ingrodd smuts och den vidriga lukten av instängt, otvättat, smutsigt, urin... var ganska talande.

För övrigt är det redan budgivning och budgivare 3 lade nyligen 3,6 miljoner. Jag gissar att det kommer bli dyrare, men folk är som hyenor.
Citera
2021-09-17, 15:35
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannamittback
Jag kan meddela att jag och min sambo anmälde oss till visningen som seriösa spekulanter då det geografiska läget på kåken är svårslaget.

Rent geografiskt ligger det helt OK. Sen att man har järnvägen lite för nära på ena sidan och en skolgård på andra sidan gatan är ju en annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av johannamittback
Allt måste rivas, inklusive hela ytterväggen mot gatan vilken har släppt från innerväggar och buktar ut, det var ca 1 decimeter mellan ytter- och innervägg. Gissar att det är samma skick på allt, hade det inte vart ett radhus hade man lika gärna kunnat riva ner hela huset till grunden nästan.

Som jag påpekade i tidigare inlägg. Bara genom att läsa besiktningsprotokollet så misstänker man ju att skicket är ett par snäpp sämre än vad som framgår i de punkterna där. Att huset dessutom drabbades av en vattenskada för flera år sedan missades att nämnas i protokollet. Antagligen är en hel del saker orsakade av den, eller i vart fall att skadorna inte fixades ordentligt. Att huset sedan haft fönster förtäckta och varit uppvärmt av tveksamt installerade luftvärmepumpar kan ytterligare förvärrat saker.

Man kan ju lätt misstänka att varenda träbit i väggar har fukt/mögel/svampangrepp i någon utsträckning. Hittar besiktningsmannen "påväxt" på vinden kan man bara ana hur det ser ut under trappen och inne i väggarna

Lösningen för att få det i beboeligt skick är mer eller mindre att riva kåken. och när man kommit halvvägs lär man inse att kåken håller på att rasa.



Citat:
Ursprungligen postat av johannamittback
För övrigt är det redan budgivning och budgivare 3 lade nyligen 3,6 miljoner. Jag gissar att det kommer bli dyrare, men folk är som hyenor.

Galet. 3,6 mille plus MINST 2 till för att ens få det till ett hus igen och sen någon mille till för nytt kök, vitvaror mm mm

Innan man ens funderar på att betala en spänn för det där så skulle jag ta dit en egen besiktningsman + en för el/vvs
Citera
2021-09-18, 20:04
  #60
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jäpp!
Checkade in i tråden för att skriva det!
Kåken är helt tömd och det framgår att det är någon form av förmyndar/förvaltar försäljning.

Skitigt och trasigt och tragiskt!
Det är illa när inte ens mäklaren orkar ljuga ihop några positiva saker utan är ärlig om det totala ruckel det är frågan om!

De stora vinnarna är grannarna vars hus nu stiger kraftigt i värde!

Har gått förbi många gånger och stirrat!

Citat:
Ursprungligen postat av Argusbrillor
Mäklaren uppskattar att en renovering kommer gå på 1,5 - 2 miljoner.
Det blir inga öppna visningar för att undvika nyfikna. Skulle annars bli årets happening i Luthagen.

Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Noterade att besiktningen gjordes 2021-09-10 (på eftermiddagen) och i den framgår att huset var möblerat vid tillfället. De har alltså lyckats tömma hela kåken + rivit köket (om det nu fanns något vid besiktningen) fotat eländet och lagt upp en annons på 3-4 dagar (varav 2 var helg)

Raskt jobbat.

Sen att jag skulle rekommendera den som lägger begärt pris för kåken att åka in och få skallen undersökt är ju en annan sak.

Över 3 mille för något som kommer kosta MINST 2 mille att få i skick så man kan bo i det utan risk för hälsan.

Det är inte bara lite tillsnyggning av ytskikt och snickerier här. Vi snackar total invändig rivning och återuppbyggnad av allt invändigt. Med tanke på att det varit vattenskador tidigare (som antagligen inte åtgärdats ordentligt) så lär det finnas röta i precis allt.

Lägg sen till helt nytt elsystem, och VVS. Ny dränering, Nytt tak osv osv.
Gissningvis är förrådet på baksidan i lika bedrövligt skick som huset och det kollade de inte ens på


Besiktningsmannen noterar ju exempelvis (vad jag tolkar det som) mögel/röta på vinden

Citat:
Ursprungligen postat av johannamittback
Jag kan meddela att jag och min sambo anmälde oss till visningen som seriösa spekulanter då det geografiska läget på kåken är svårslaget. Det var mycket folk för att vara en bokad visning, alltså otroligt mycket folk. Även barnfamiljer, företag, äldre, unga par osv. Även om jag mentalt förberett mig på en ny nivå av äckel så var det ändå jobbigt där inne. Visserligen var alla fönster och dörrar öppna men huset var till exempel inte städat, men med tanke på skicket så hade det vart lönlöst att försöka sanera. Allt måste rivas, inklusive hela ytterväggen mot gatan vilken har släppt från innerväggar och buktar ut, det var ca 1 decimeter mellan ytter- och innervägg. Gissar att det är samma skick på allt, hade det inte vart ett radhus hade man lika gärna kunnat riva ner hela huset till grunden nästan.

Utöver detta så var det samtidigt sorgligt att gå där inne och förställa sig vilken misär den här mannen levt i under så många år. All ingrodd smuts och den vidriga lukten av instängt, otvättat, smutsigt, urin... var ganska talande.

För övrigt är det redan budgivning och budgivare 3 lade nyligen 3,6 miljoner. Jag gissar att det kommer bli dyrare, men folk är som hyenor.
Huset i fråga
Har ingen aning om vad ett normalt radhus i området går för, men tycker det låter mycket för detta med de enorma renoveringsbehov som föreligger. Sen ska man nog ha klart för sig att en renovering av ett sådant objekt kan bli riktigt besvärligt då det just är ett radhus. I o f är det i ena änden, men det kan säkert bli så att man behöver involvera grannar i vissa arbeten vilket kan krångla till det avsevärt, särskilt om grannen i fråga kommer konstra.

Här är det inte frågan om att byta några ytskikt eller hänga på nya köksluckor, utan hela kåken kommer säkert behöva blåsas ut fullständigt. Det har ju historiskt skrivits i tråden att vattenåtgången har varit extrem i huset över mycket lång tid vilket talar för synnerligen omfattande vatten/fuktskador. Dessa kan säkert sträcka sig in i grannens hus vilket kan komplicera det ordentligt.

Mannen i fråga (Foliemannen)
Han har ju garanterat haft något gravt psykiatriskt problem. Vidare är det ju stor skam att vårt lands lagar är så tandlösa att det inte går att sätta någon som missköter sig så gravt och ställer till det för grannar i förvar. Han skulle behövt tvångsomhändertagits för många år sen, för allas bästa. Om nu någon inte tycker på det viset så kan ju dessa bo intill psykfall och upptäcka hur kul det är. Det här fallet har ju tagit mer än 20 år att få ordning på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback