Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-24, 08:36
  #1309
Medlem
Hur lite inredning kan man rimligtvis ha?

Ibland dagdrömmer jag om att leva så spartanskt som möjligt, d.v.s. att enbart ha ett hem med det absolut nödvändigaste för att föra ett normalt och hälsosamt liv. Ett kriterie skulle givetvis vara att man håller sig fysiskt och mentalt frisk i denna livsstil. Man skulle äta samma ett eller möjligtvis två mål mat kontinuerligt som skulle ge en ett fullgott intag av näring och vitaminer.

Trådens frågeställningar blir då följande: Är detta möjligt, och var går i så fall den under gränsen för tillhörigheter/inredning? Har någon här levt på detta vis och i så fall, hur var det?

Jag tänker mig själv att man har följande i sin ägo:
- Ett set med köksatteraljer (1 kastrull, 1 stekpanna, 1 slev, 1 stekpanna osv.)
- Ett set bestick, ett dricksglas
- En säng, ett set sängkläder
Och så vidare tills dess att alla basala behov är uppfyllda. Kläder har man minimalt av, det förutsätts att man har en tvättstuga man kan nyttja minst 2 ggr/vecka. Utöver detta tänker jag mig att man kan ha en flyttkartong med "personliga" saker, för nöje eller sentimentalt värde, för att bibehålla mental stabilitet. Jag skulle nog ta med en laptop, böcker och anteckningsböcker samt pennor.

Kom gärna med era tankar om denna livsstil.
Citera
2023-07-24, 08:47
  #1310
Medlem
slagskotts avatar
Minimalism, jo jag hade nog hålla på med samma i en eller annan fas i mitt liv
Citera
2023-07-24, 08:54
  #1311
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nahu
Ibland dagdrömmer jag om att leva så spartanskt som möjligt, d.v.s. att enbart ha ett hem med det absolut nödvändigaste för att föra ett normalt och hälsosamt liv. Ett kriterie skulle givetvis vara att man håller sig fysiskt och mentalt frisk i denna livsstil. Man skulle äta samma ett eller möjligtvis två mål mat kontinuerligt som skulle ge en ett fullgott intag av näring och vitaminer.

Trådens frågeställningar blir då följande: Är detta möjligt, och var går i så fall den under gränsen för tillhörigheter/inredning? Har någon här levt på detta vis och i så fall, hur var det?

Jag tänker mig själv att man har följande i sin ägo:
- Ett set med köksatteraljer (1 kastrull, 1 stekpanna, 1 slev, 1 stekpanna osv.)
- Ett set bestick, ett dricksglas
- En säng, ett set sängkläder
Och så vidare tills dess att alla basala behov är uppfyllda. Kläder har man minimalt av, det förutsätts att man har en tvättstuga man kan nyttja minst 2 ggr/vecka. Utöver detta tänker jag mig att man kan ha en flyttkartong med "personliga" saker, för nöje eller sentimentalt värde, för att bibehålla mental stabilitet. Jag skulle nog ta med en laptop, böcker och anteckningsböcker samt pennor.

Kom gärna med era tankar om denna livsstil.

Du kan leva det minimalistiska livet, ha max 100 prylar.
Googla på detta och sen är det bara att sätta igång och rensa, The 100 Things Challenge.

Jag skulle gärna leva med lite mindre prylar men min sambo är inte riktigt av den typen så här i vårt hem finns massor av saker som jag gärna skulle vilja rensa ut. Skulle heller aldrig kunna leva enligt The 100 things challenge men att kasta eller sälja onödiga prylar hade jag gärna kunnat göra men samtidigt så tycker jag hem utan prylar ser otroligt tråkigt ut.
Citera
2023-07-24, 08:58
  #1312
Moderator
Popesizes avatar
Tråden "Hur lite inredning kan man rimligtvis ha?" sammanfogad med den stora tråden om "Minimalistisk livsstil"

// MODERATOR
Citera
2023-07-25, 01:36
  #1313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nahu
Ibland dagdrömmer jag om att leva så spartanskt som möjligt, d.v.s. att enbart ha ett hem med det absolut nödvändigaste för att föra ett normalt och hälsosamt liv.
---
Trådens frågeställningar blir då följande: Är detta möjligt, och var går i så fall den under gränsen för tillhörigheter/inredning? Har någon här levt på detta vis och i så fall, hur var det?
Utgå från en packlista för fjällvandring. Sådana packlistor täcker normalt bara det som behövs för att överleva.

Troligen behöver du även en dator/mobil och en portfölj för viktiga papper om du vill leva ett någorlunda normalt och välordnat liv med lön, räkningar, myndighetskontakter och sånt som krävs om man vill fungera i samhället.


Fast jag skulle bytt ut tält, liggunderlag och sovsäck mot ett rum med en säng och sängkläder. Jag skulle även bytt ut campingköket mot en spis med riktiga kastruller och en stekpanna. Då kan du byta ut den frystorkade maten mot billigare husmanskost. Sedan går det ju inte koma ifrån att det är bekvämt med kyl/frys och en mikro. Lägg därtill en stor skärbräda och en skärbräda för rå kyckling samt ett par bra köksknivar så blir det betydligt enklare att laga mat. Har du även några matlådor så kan du spara överbliven mat till ett senare tillfälle. Durkslag, grytlapp, kastrullunderlägg, trägaffel, slev, stekspade är också såna där saker som inte är nödvändiga men som gör vissa saker enklare.

Äta kan man göra direkt ut kastrullen med en sked eller ett par ätpinnar och för att dricka fungerar en 0,5L petflaska. Har man lite större krav så går allt äta ur en djuptallrik och även varma drycker fungerar i en mugg.

Har du sedan tillgång till rinnande vatten, dusch och tvättmaskin så är det bra då du slipper vattenhanteringen och inte börjar lukta så att folk tar omvägar. Lite mer kläder är också trevligt då det innebär att man inte behöver tvätta så ofta.

Om du vill slippa sitta i sängen eller på golvet och äta så lägg till ett matbord med stolar. Och sedan är det skönt med en fåtölj eller soffa så att man kan sitta lite bekvämare. När du lessnar på ekoeffekten i ditt tomma hem så kan du lägga till tjocka gardiner, krukväxter som täcker en stor del av fönstret, mattor på golvet, fler stoppade möbler och en bokhylla.

Sedan är du kanske inte lägre ultraminimalist men du lever ett betydligt bekvämare liv. Det är därför så många lever ett svenssonliv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback