Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-13, 20:33
  #1117
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
En persons död, oavsett hur obetydlig och oansenlig personen var i livet, kommer att leda till merarbete för andra. Allt från din döda kropp, via dina eventuella ägodelar till de spår du lämnar efter dig i olika register måste någon annan ha hand om.

Det är bara läsas vad som skrivs. Många hyllar ett levnadssätt som går ut på att istället för att äga sina egna saker använder de andras saker. Det vill säga det det handlar mest om att lasta över ansvaret på någon annan. Men för all del om minimalism bara är till för att kokettera inför sin omgivning och inte har något djupare filosofiska bevekelsegrunder så är det väl i sin ordning.

Menar du att de efterlevande skall gå och bära på det, att allt denna människa kunde göra var att gå omkring och kokettera? Då hade de säkert hellre gärna städat ur en våning tre gånger om i visshet om att de städade ut efter ett anständigt liv. Eller?
Citera
2017-03-09, 06:23
  #1118
Medlem
Nu finns filmen om minimalismen att köpa. Har hört talas om den länge men inte sett var man kan köpa den. Nu finns den på Itunes. Läste om den här:

https://www.outsideonline.com/2160106/less-more

En bra artikel, läsvärd. Förutom filmen tar den upp en bok av Marie Kondo. Har inte läst den än dock.

IMDb: http://www.imdb.com/title/tt3810760/
Citera
2017-03-09, 07:59
  #1119
Medlem
Minimalism handlar naturligtvis inte om att frigöra sig från systemet. Tvärtom är minimalism en ide planterad av systemet i syfte att göra dig till ännu större slav. Äger du ingen kokutrustning måste du köpa färdiglagad mat, äger du inga ytterkläder måste du hålla dig i städernas tempererade områden. Äger du ingen bostad måste du hyra den. Äger du inga verktyg kan du inte reparera sånt som gått sönder utan köpa nytt.

Min erfarenhet av s.k. Minimalister ör att de är fullständiga konsutionsgalningar men att de sällan konsumerar något med ett bestående värde. Det är en ideuppfattning som kommer att göra dig urfattig.
Citera
2017-03-09, 10:06
  #1120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Minimalism handlar naturligtvis inte om att frigöra sig från systemet. Tvärtom är minimalism en ide planterad av systemet i syfte att göra dig till ännu större slav. Äger du ingen kokutrustning måste du köpa färdiglagad mat, äger du inga ytterkläder måste du hålla dig i städernas tempererade områden. Äger du ingen bostad måste du hyra den. Äger du inga verktyg kan du inte reparera sånt som gått sönder utan köpa nytt.

Min erfarenhet av s.k. Minimalister ör att de är fullständiga konsutionsgalningar men att de sällan konsumerar något med ett bestående värde. Det är en ideuppfattning som kommer att göra dig urfattig.

Håller inte med. För det första är det inget system som påbjuder minimalismen utan det är ett fritt val. För det andra har många använt denna filosofi till att frigöra sig främst från stora lån. Det är en drivkraft för en del minimalister att leva enkelt för att slippa lån.

Med dina argument kan du ha rätt. Om man gör sig av med allting behöver man snart hjälp av andra med både mat och reparationer. Men minimalism handlar inte om att göra sig av med allt. Bara det man inte använder. I övrigt är det fritt att tolka vad minimalismen står för.
Citera
2017-03-09, 15:34
  #1121
Medlem
lobstoks avatar
Hur skulle det se ut om alla levde minimalistiskt och vilka problem skulle finnas?

Om man antar att det mest idag, speciellt konflikter, är motsatsen till minimalt
Ex: Krig, att luras, kändiskulturen, ytlighet etc

Kanske har helt fel när jag fått för mig att minimalt innebär att vara lugn men effektiv

Hur hade nyhetsrubrikerna sett ut om alla bara var rationella, jobbade eller studerade, inte bråkade osv?
Citera
2017-03-09, 17:07
  #1122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Minimalism handlar naturligtvis inte om att frigöra sig från systemet. Tvärtom är minimalism en ide planterad av systemet i syfte att göra dig till ännu större slav. Äger du ingen kokutrustning måste du köpa färdiglagad mat, äger du inga ytterkläder måste du hålla dig i städernas tempererade områden. Äger du ingen bostad måste du hyra den. Äger du inga verktyg kan du inte reparera sånt som gått sönder utan köpa nytt.

Min erfarenhet av s.k. Minimalister ör att de är fullständiga konsutionsgalningar men att de sällan konsumerar något med ett bestående värde. Det är en ideuppfattning som kommer att göra dig urfattig.

Du verkar ha missförstått vad en minimalistisk livsstil innebär för de flesta. Det går alldeles utmärkt att äga en svindyr lägenhet, en svindyr bil och svindyr inredning, inklusive svindyr "kokutrustning" och verktyg och fortfarande leva minimalistiskt.
Citera
2017-03-11, 23:32
  #1123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Hur skulle det se ut om alla levde minimalistiskt och vilka problem skulle finnas?

Om man antar att det mest idag, speciellt konflikter, är motsatsen till minimalt
Ex: Krig, att luras, kändiskulturen, ytlighet etc

Kanske har helt fel när jag fått för mig att minimalt innebär att vara lugn men effektiv

Hur hade nyhetsrubrikerna sett ut om alla bara var rationella, jobbade eller studerade, inte bråkade osv?

Som med många livsstilar kommer aldrig alla att anamma samma livsstil. Ur den synvinkeln är det inte intressant att diskutera vad som skulle hända om alla blev minimalister. Men för diskussionens skull kan jag säga att ekonomin skulle drabbas. De flesta av oss lever i en ekonomi som drivs av konsumtion. Ju fler som blir minimalister desto mer minskar konsumtionen. Som det redan sagts så köper en del minimalister mindre saker men dyrare så det kommer till viss del leda till cirkulation av pengar men jag tror att det i längden kommer minska konsumtionen.

När du pratar om konflikter undrade jag först om det har med minimalismen att göra. Men jag ser minimalisten som en medveten individ som är ganska insiktsfull. Man funderar nog inte bara på sina egna prylar utan sin hela inverkan på omgivningen. Det i sin tur kan ju leda till mindre konflikter och i så fall skulle det vara bra med fler minimalister.

För min del bryr jag mig inte andra är minimalister eller inte. Jag blir inte upprörd om mina barn vill ha varenda pryl i hela leksaksaffären. Jag var likadan när jag var barn och för lite prylar var nog det som gjorde mig till prylgalning senare. Man ska inte pracka på sina barn för mycket av sina egna idéer. En del vill leva i överflöd av prylar. Jag förstår dem även om det inte ger mig själv något längre.
Citera
2017-03-22, 13:13
  #1124
Medlem
Hur fungerar förhållanden för er minimalister? Jag tänker främst på när det blir lite mer seriöst och man ska flytta ihop.

Jag är inte en person som har som största mål att leva med så lite prylar som möjligt men samtidigt så vill jag undvika onödig konsumtion. Detta är snarare grundat i ett praktiskt perspektiv och grundat i insikten att mer prylar inte gör mig lyckligare i längden. Jag tror även att så är fallet för de flesta även om de inte kommit till den insikten än. Något som pekar på detta är de överfulla garderober och förråd som mina tidigare flickvänner fyllt till gränsen med saker de inte vill använda längre eftersom att de nu är "fula och omoderna" trots att den fula prydnadsapan för 2000 kronor var hur häftig som helst för några månader sedan.

Det känns helt enkelt onödigt att spendera tusentals kronor i månaden på kläder och prylar enbart för att man har tråkigt när man istället skulle kunna lägga pengarna på resor och nöjen t. ex. eller för att investera i något man verkligen vill ha.
Citera
2017-03-23, 08:57
  #1125
Medlem
Sittkissares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Largerthanahouse
Hur fungerar förhållanden för er minimalister? Jag tänker främst på när det blir lite mer seriöst och man ska flytta ihop.

Jag är inte en person som har som största mål att leva med så lite prylar som möjligt men samtidigt så vill jag undvika onödig konsumtion. Detta är snarare grundat i ett praktiskt perspektiv och grundat i insikten att mer prylar inte gör mig lyckligare i längden. Jag tror även att så är fallet för de flesta även om de inte kommit till den insikten än. Något som pekar på detta är de överfulla garderober och förråd som mina tidigare flickvänner fyllt till gränsen med saker de inte vill använda längre eftersom att de nu är "fula och omoderna" trots att den fula prydnadsapan för 2000 kronor var hur häftig som helst för några månader sedan.

Det känns helt enkelt onödigt att spendera tusentals kronor i månaden på kläder och prylar enbart för att man har tråkigt när man istället skulle kunna lägga pengarna på resor och nöjen t. ex. eller för att investera i något man verkligen vill ha.

Fungerar utmärkt för mig. Min sambo har vuxit upp fattigt och vill leva ett enkelt liv. Jag har förklarat att jag inte vill vara löneslav hela livet och därför vill spara pengar varje månad, vilket hon tycker låter bra även om hon låter mig sköta det hela. Hon tycker att allting är dyrt i Sverige och vill därför inte köpa massa onödigt. Hon vet att jag är minimalist och håller med mitt synsätt och har alltid varit sådan, bara att hon inte själv "stämplat" sig som minimalist.

Vardagslyx för henne är att köpa lite lyxigare mat eller snacks i butiken utan att behöva bry sig om kostnaden. Visst tycker hon om kläder och skor, men köper inte massa onödigt. Hon lagar kläder som gått sönder, då hon inte vill slänga. Hon vill hellre uppleva saker som resor och liknande än en överflödig materiell livsstil, och nu väntar vi vårt första barn och fokus kommer ligga på denne.

Sen får man såklart kompromissa. Ibland vill jag köpa någonting onödigt och ibland vill hon det. Jag kanske vill köpa en flaska whiskey eller någonting till cykeln, hon kanske vill köpa ett par skor. Men i överlag kommer vi överens om alla inköp. Mina dagliga 2 glas vin kostar mer i månaden än vad hennes väldigt sparsamma shopping gör.

Jag har hittat den perfekta kvinnan för mig.
Citera
2017-04-02, 01:42
  #1126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Så om man inte begår självmord så dör man aldrig och är således aldrig en belastning för andra?
Vi skall alla den vägen vandra men det finns inget minimalistiskt med döden.
Citera
2017-04-02, 09:13
  #1127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Vi skall alla den vägen vandra men det finns inget minimalistiskt med döden.

Nu försöker du bara snacka bort det hela med vaga, abstrakta ord. Det du skrev var:

Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
En persons död, oavsett hur obetydlig och oansenlig personen var i livet, kommer att leda till merarbete för andra.

Och poängen är då att just eftersom vi alla ska dö så spelar det ingen roll om man gör det idag eller om 40 år, det kommer i vilket fall som helst att innebär "merarbete" för omgivningen. Det enda som skiftas är tidpunkten, inte sant?
Citera
2017-04-03, 22:26
  #1128
Medlem
Roxanas avatar
Amish-folket lever ju minimalistiskt. Bortsett från religiösa aspekter; är det en typ av minimalism som kan locka eller är exempelvis det elektroniska fortfarande ett nödvändigt ont? Verkar som att även den som vill kunna få sitt liv att rymmas i blott en väska vill kunna unna sig iPad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback