Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-20, 19:57
  #925
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Jag har tidigare presenterat mig har pa flashback men eftersom det dyker upp nya anvandare ar det kanske inte helt fel att gora det en gang till i denna trad. ( jag var namligen avstangd ett halvt ar )

Det ar nu ar 2015. Jag har nu i tre ar i strack sovit i talt utomhus. Fore det nagra ar utan talt. I Berlin sov jag tva vintrar faktiskt i en park ( jag ar inte boog ), medan jag spelade gitarr for mitt leverne i tunnelbaneuppgangar. Min pappa dog for tre ar sedan och lamnade ett litet arv sa jag har levt pa dom pengarna. Jag har inte rest mycket. Ett ar i Zurich och nu tva ar pa kreta.

Har pa kreta har jag definitivt funnit mig sjalv och vunnit mer kunskap an under hela mitt tidigare liv kanns det som. Jag har mycket svart att lamna den frihet jag kanner att jag har har. Inga snutar som kranglar, inga smaaktigheter, hundar springer omkring losa pa gatorna och jag blir ofta kompis med dom. Solen skiner nasta varje dag och man stors inte sardeles mycket ( nan homofil ibland, inget allvarligt ), maten ar god och narande. Det forsta aret sysslade jag intensivt med filosofi men nu har jag breddat mig och for nan manad sedan kopte jag en dell 3147 laptop som jag har hallit pa och grejat med, vilket ar kul. Sen sysslar jag med yoga varje morgon och givetvis studerar jag musik och gitarren; tanken ar nar pengarna tar slut skall jag borja jobba pa nytt som gatumusiker.

Jag ar javligt tend pa att borja jobba och onskar nastan att pengarna skall ta slut....men nar det gar sa lite anda...ja menar. Vad spenderar jag? 10-20 euro om dagen och da ater jag bara harliga frukter bar och gronsaker, notter och basta mjolken. Men skor sliter man ut och jag blev faktiskt tvungen att aka over till Italien i min jakt efter ordentliga kvalitetsskor som inte finns i hela Grekland - tro mig, jag var aven i Athen och letade - bara skit allt dom saljer dar och bra skor ar viktigt nar man lever sa har.

Det har ar inget latt liv men alternativet ar fasanfullt - sitta i en lagenhet och betala hyra at nan idiot varje manad, springa till soc och leva dar uppe i morkret....nej hellre doden....sa ar det bara...men da ar jag musiker ocksa. Det har livet passar inte alla.

Jag ar ganska saker pa att just klimatet eller platsen har ner pa Kreta har varit avgorande for den sjalvinsikt jag tycker mig ha funnit - tidvis ar jag t o m lycklig. Dock, har kan jag och vill jag inte stanna for alltid. Men europa forskracker mig. Nar man kommer till Italien ar det som att komma till ett koncentrationslager. Det ar en mycket dalig feeling i hela europa, saker och ting star inte ratt till. Och det blir bara varre ju hogre upp man ror sig. Tyskland ar verkligen fasanfullt, i synnerhet sodra Tyskland. Norra tyskland ar snappet battre.

Om ni kollar pa googlemap pa vilken breddgrad Kreta ligger sa fattar ni att det ar ganska langt soderut - anda ar det vintrar har ocksa och jag har blivit sa pass kanslig att jag tycker att det ar kallt har ( nastan aldrig under plus 10, inte ens i januari, februari, mars )...jag maste upp och besoka vissa slaktingar snart men det blir forst i juli for jag pallar inte for kolden ( och morkret ) dar uppe langre. Vet inte riktigt vad jag skall ta mig till i langden - vet bara att jag maste sooooodddderrruuuuuut.
Mycket intressant inlägg. Har du lust att utveckla det där om dålig feeling i Europa och koncentrationslägerkänsla i Italien och så vidare?
Citera
2015-06-04, 11:17
  #926
Medlem
Är det någon här som läser e-böcker på sin smartphone istället för att ha fysiska böcker? Och i så fall, hur tycker ni att det fungerar?
Citera
2015-06-04, 12:58
  #927
Medlem
JazzMassaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Är det någon här som läser e-böcker på sin smartphone istället för att ha fysiska böcker? Och i så fall, hur tycker ni att det fungerar?
Det kanske är jag som är gammal och konservativ, men trotts mitt annars magra liv kommer jag inte ifrån den underbara känsla av att kunna bläddra i en bok.
Mitt minimalistiska levene är förvisso också till stor del grundat på att använda så lite teknologi som möjligt, så det går på sätt och vis ändå ihop.
Citera
2015-06-04, 13:05
  #928
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzMassak
Det kanske är jag som är gammal och konservativ, men trotts mitt annars magra liv kommer jag inte ifrån den underbara känsla av att kunna bläddra i en bok.
Mitt minimalistiska levene är förvisso också till stor del grundat på att använda så lite teknologi som möjligt, så det går på sätt och vis ändå ihop.
Håller med. Sedan lånar jag i princip alla mina böcker för jag skulle aldrig ha råd att köpa alla böcker jag läser. Och det sparar mycket utrymme också.
Citera
2015-06-04, 13:28
  #929
Medlem
JazzMassaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Håller med. Sedan lånar jag i princip alla mina böcker för jag skulle aldrig ha råd att köpa alla böcker jag läser. Och det sparar mycket utrymme också.
All litteratur jag läser köps begagnad på myrornas eller Emaus för en femma/per bok. Råkar boken eller tidsskriften vara tråkig är det bara till att ge bort eller slänga.
Lånetider gör mig stressad och tar bort läslusten mer eller mindre helt från mig. Men det tar plats...
Citera
2015-06-05, 08:03
  #930
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzMassak
All litteratur jag läser köps begagnad på myrornas eller Emaus för en femma/per bok. Råkar boken eller tidsskriften vara tråkig är det bara till att ge bort eller slänga.
Lånetider gör mig stressad och tar bort läslusten mer eller mindre helt från mig. Men det tar plats...
Klokt att undvika teknologins baksidor. Och klokt att köpa begagnat!
Citera
2015-06-05, 08:04
  #931
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Håller med. Sedan lånar jag i princip alla mina böcker för jag skulle aldrig ha råd att köpa alla böcker jag läser. Och det sparar mycket utrymme också.
Ja de allra flesta böckerna kan man ju låna, men ibland vill man ju läsa böcker som inte finns på biblioteket, men det är ju i och för sig undantagsfall. Jag ska aldrig mer köpa en ny bok(som ej är studentlitteratur) om jag kan undvika det, bra poäng.
Citera
2015-06-06, 14:18
  #932
Medlem
KonungHonungs avatar
Hade en ovillkorlig medborgarlön på 10-15k underlättat en minimalistisk livsstil?

Mindre byråkrati och pappersarbete för den arbetslöse minimalisten såklart, men utöver det?
__________________
Senast redigerad av KonungHonung 2015-06-06 kl. 14:39.
Citera
2015-06-06, 15:30
  #933
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Hade en ovillkorlig medborgarlön på 10-15k underlättat en minimalistisk livsstil?

Mindre byråkrati och pappersarbete för den arbetslöse minimalisten såklart, men utöver det?
Jag tycker inte att någon inkomst bör vara ovillkorlig men förutsatt att man står till arbetsmarknadens förfogande så tycker jag att en medborgarlön vore det bästa för samhället.
Citera
2015-06-06, 17:55
  #934
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Jag tycker inte att någon inkomst bör vara ovillkorlig men förutsatt att man står till arbetsmarknadens förfogande så tycker jag att en medborgarlön vore det bästa för samhället.
Så om man vägrar gräva gropar som sedan ska fyllas igen så är man inte värd att leva? Låter som religiös galenskap om du frågar mig.

Släpp kontrollbehovet för summor som tangerar existensminimum.
Citera
2015-06-06, 19:47
  #935
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Så om man vägrar gräva gropar som sedan ska fyllas igen så är man inte värd att leva? Låter som religiös galenskap om du frågar mig.

Släpp kontrollbehovet för summor som tangerar existensminimum.
Det finns mycket arbete som kan göras som har mening. Skulle det inte räcka till någon gång i framtiden så förespråkar jag definitivt arbetstidsförkortning så att man delar på arbetsbördan på ett solidariskt sätt.
Citera
2015-06-06, 20:47
  #936
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Hade en ovillkorlig medborgarlön på 10-15k underlättat en minimalistisk livsstil?

Nej, jag ser ingen koppling mellan ekonomi och minimalism. Jag har gott om pengarn och nästan inga prylar.
Möjligen skulle medborgarlön få de som lever påtvingat minimalistiskt att börja köpa massa skit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback