Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-05-08, 21:33
  #13
Medlem
Är du en sån person som alltid måste ha nått "projekt" att hålla på med (som tex olika datorspel eller kanske träning) och verkligen går in för det du gör? Isf kanske det skulle kunna hjälpa om du ersätter spelandet med nått annat intresse, nått som du kan satsa på utan att ditt sociala liv och dina andra mål och ambitioner blir lidande.

Tänk över vad du vill göra med ditt liv och planera/agera utefter. Försök hitta meningsfulla saker du kan göra istället för spelandet.
__________________
Senast redigerad av Hudfadern 2010-05-08 kl. 21:37.
Citera
2010-05-09, 16:03
  #14
Medlem
Escapisms avatar
Olika former av missbruk är svårt. Det verkar ju som att du redan har förändrat din livssituation, vilket är det första man bör göra. Snacka med dina vänner, om du är seriös med att sluta så borde du inte ha något problem att be dina vänner om hjälp. Säg precis hur det ligger till och att du vill att de hjälper dig. Nu när jag har uppehåll så är allt jag säger "Kan jag hänga här några dagar? Jag behöver bara vara nykter någonstans." Det behöver inte vara svårare än så.

Dock är det som krävs i längden något som kan fylla ditt liv som det gjorde. Testa att måla eller göra musik eller skriva noveller.
Citera
2010-05-09, 16:13
  #15
Medlem
Grandmaster-Ms avatar
Det är ett jävla bullshit att man kan bli beroende av datorspel. Det är bara ett intresse och är man riktigt intresserad och gillar det är det klart att det är det man spenderar sin tid med. Du har blivit hjärntvättad av din omgivning: att det skulle vara något sorts "beroende". Med beroende snackar man fan om knarkare och alkoholister.
Citera
2010-05-09, 16:14
  #16
Medlem
Escapisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster-M
Det är ett jävla bullshit att man kan bli beroende av datorspel. Det är bara ett intresse och är man riktigt intresserad och gillar det är det klart att det är det man spenderar sin tid med. Du har blivit hjärntvättad av din omgivning: att det skulle vara något sorts "beroende". Med beroende snackar man fan om knarkare och alkoholister.


Man kan missbruka mat, sex, gambling, men inte datorspel?
Citera
2010-05-09, 16:39
  #17
Medlem
Grandmaster-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Escapism
Man kan missbruka mat, sex, gambling, men inte datorspel?

Går inte ens att jämföra. Är precis som vilken hobby som helst som tar upp tid.
Citera
2010-05-09, 17:00
  #18
Medlem
Escapisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster-M
Går inte ens att jämföra. Är precis som vilken hobby som helst som tar upp tid.


Ja, fast när något sådant går till överdrift så kan man kalla det missbruk. Knark är också en hobby som folk har (jag är inte ironisk.) Det handlar om att "hobbyn" går ut över andra saker, t.ex. att man ljuger för folk om det, att man undviker social kontakt på grund utav det etc. Väldigt många klassiska tecken på missbruk finns med i det han skrivit, oavsett om det är knark, alkohol eller en hobby.

Har du inte varit i en sån situation så kan du helt enkelt inte relatera till det. Det är inte drogernas biologiska effekt (bara) som gör att folk har svårt att sluta med det. Det är ett beteende.
Citera
2010-05-10, 01:15
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster-M
Det är ett jävla bullshit att man kan bli beroende av datorspel. Det är bara ett intresse och är man riktigt intresserad och gillar det är det klart att det är det man spenderar sin tid med. Du har blivit hjärntvättad av din omgivning: att det skulle vara något sorts "beroende". Med beroende snackar man fan om knarkare och alkoholister.

Visst kan man bli psykiskt beroende av datorspel. Om man läser första inlägget är det ganska uppenbart att TS har varit beroende av datorspel.

Att vara beroende av nått är att inte kunna sluta med det. Om man vet att man borde sluta spela men ändå inte klarar av det så är man beroende.
__________________
Senast redigerad av Hudfadern 2010-05-10 kl. 01:19.
Citera
2010-05-10, 11:23
  #20
Avstängd
EvilBlackout666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emil111
Text

Mycket intressant läsning. Det enda sättet att sluta helt är att göra så att du inte kan få återfall. Därmed göra det omöjligt för dig att nå spelet.
Du kan ju fortfarande ladda ner spelet men kan du göra dig av med konton?
Citera
2010-05-17, 05:13
  #21
Medlem
opiiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster-M
Det är ett jävla bullshit att man kan bli beroende av datorspel. Det är bara ett intresse och är man riktigt intresserad och gillar det är det klart att det är det man spenderar sin tid med. Du har blivit hjärntvättad av din omgivning: att det skulle vara något sorts "beroende". Med beroende snackar man fan om knarkare och alkoholister.

Du vet inte vad du snackar om. Du kan vara glad att du inte har varit i kontakt med (dator)spelberoende. Det har förstört många liv, även mitt.
Citera
2010-05-17, 14:15
  #22
Medlem
PCWins avatar
´jag har själv testat att bli av med mitt beroende. och jag kom på ett knep som funkade hos mig.
jag gjorde backup på mina viktiga filer som typ skolarbeten filmer foto osv. sen installerade jag Linux. fan vad det hjälpte!!
det sket sig bara när jag blev tvungen att gör ett skolarbete som krävde ett program som bara funkar på Windows och 5 dagar efter att Windows var installerad så var jag beroende av spelet igen.
men det var för ett år sen.

nu kör jag Linux igen och försöker att umgås med mina kompisar och får skolan avklarad.

hoppas detta tipps hjälper er som vill bli av med ert beroende.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback