Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2023-03-05, 10:37
  #49
Medlem
Tragiskt att censuren nu även drabbar Farbror Joakim.

Själv föredrar jag Carl Barks originalberättelse om Foola Zoola och Zombien Bombie. Där agerar Farbror Joakim som en hänsynslös västerländsk affärsman som låter driva bort Foola Zoola från sin hemtrakt. En ganska osentimental och realistisk bild av hur väst betedde sig i Afrika.

Don Rosas version minns jag var lite mer politiskt korrekt och det betonas att Farbror Joakim egentligen är snäll och att hans familjemedlemmar blir upprörda över hur han behandlar afrikanerna.

Dessutom krånglar Rosa till det lite i onödan gällande Joakims utseende. I originalet är det en viktig poäng att Joakim såg ut som Kalle när han var yngre. Och eftersom det enda som skiljer dem åt i utseende är att Joakim har polisonger så är det ju ganska lätt att få till. När han var yngre hade han helt enkelt inte polisonger. Don Rosa framställer det dock som att Joakim alltid haft polisonger och att han av något krystat skäl dolde dem just när han träffade Foola Zoola.

Serien har kritiserats tidigare. Här är en woke-artikel som kritiserar den: https://bookriot.com/new-ducktales-old-colonialism/

Där visar de bland annat på hur Foola Zoolas tänder i Barks original var spetsiga men att detta censurerats i nyutgåvor eftersom det anses rasistiskt. Rosa gjorde dem dock spetsiga även i sin relativt nya serie, så kanske bad han om problem.

Även serien Donald Duck in darkest Africa har drabbats av liknande censur. Så här såg den ut i original: https://www.seriesam.com/barks/deta_...st_africa.html

Historiskt har Disney tagit bort stora läppar och spetsiga tänder och gjort afrikanerna allt mer civiliserade för varje nyutgåva, samt strukit att de var kannibaler i originalet och låter dem tala om att fånga ankorna i stället för att äta dem. Det kanske man kan köpa i serietidningar riktade till barn, men i de dyra samlar utgåvorna bör ju originalet publiceras ocensurerat.

Fast med dagens ledning för Disney var det bara en tidsfråga innan det blev totalförbud i stället.
Citera
2023-03-06, 19:51
  #50
Medlem
Rebali179s avatar
Kommer serien om Farbror Joakims Liv öka i värde nu när de blir censurering.
Menar redan att den gamla utgåvan ändå var rätt så dyr innan den utgåvan från 2017 kom ut.

En god vän fick tag på denna Farbror Joakims Liv - Den Kompletta Samlingen
som ligger på 800:- på Ginza https://ginza.se/product/farbror-joa...lingen/765162/
Citera
2023-03-06, 20:37
  #51
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Kommer serien om Farbror Joakims Liv öka i värde nu när de blir censurering.
Menar redan att den gamla utgåvan ändå var rätt så dyr innan den utgåvan från 2017 kom ut.

En god vän fick tag på denna Farbror Joakims Liv - Den Kompletta Samlingen
som ligger på 800:- på Ginza https://ginza.se/product/farbror-joa...lingen/765162/
Läste någonstans att europeiska utgivare inte kommer att följa Disneys censur. Ska se om jag kan hitta källan... Så våra svenska utgåvor blir nog inte mer samlarobjekt än vad de redan är.
Vet inte hur det blir med engelskspråkiga utgåvor dock.
Citera
2023-03-06, 21:05
  #52
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Läste någonstans att europeiska utgivare inte kommer att följa Disneys censur. Ska se om jag kan hitta källan... Så våra svenska utgåvor blir nog inte mer samlarobjekt än vad de redan är. Vet inte hur det blir med engelskspråkiga utgåvor dock.

Då kanske vi får behålla Zombie Bombie & Häxdoktor Zola.
Härligt, Joakim kommer nog ångra sig tills den dagen han dör att han brände ner deras by.
Citera
2023-03-12, 13:49
  #53
Medlem
towbs avatar
I skrivande stund finns boken fortfarande att köpa. Sitter med ett nytt exemplar framför mig. Det gäller att gå lite längre ner i sökresultaten på Google bara.
Citera
2023-03-12, 13:50
  #54
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Läste någonstans att europeiska utgivare inte kommer att följa Disneys censur. Ska se om jag kan hitta källan... Så våra svenska utgåvor blir nog inte mer samlarobjekt än vad de redan är.
Vet inte hur det blir med engelskspråkiga utgåvor dock.
Vet.inte det ja, varför skulle Disney gå med på det? Mycket lättare för dom att bara säga nej rakt igenom.
Citera
2023-03-12, 14:17
  #55
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Vet.inte det ja, varför skulle Disney gå med på det? Mycket lättare för dom att bara säga nej rakt igenom.
Gjorde lite sökningar. Och det verkar som om Egmont särar på skinkorna för Disney vid ett eventuellt nytryck.

Kan dock inte svara helt på om hur andra förlag ställer sig. Men som sagt, tyckte mig höra någonstans att några inte kommer att följa linjen.
Citera
2023-03-13, 23:08
  #56
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Gjorde lite sökningar. Och det verkar som om Egmont särar på skinkorna för Disney vid ett eventuellt nytryck.
Kan dock inte svara helt på om hur andra förlag ställer sig. Men som sagt, tyckte mig höra någonstans att några inte kommer att följa linjen.

Undrar om Egmont kommer säga att de censurerar men trycker hela sviten ändå
Men då blir det väl ett helvete
Citera
2023-03-14, 00:46
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Undrar om Egmont kommer säga att de censurerar men trycker hela sviten ändå
Nä, varför skulle de göra det egentligen...? Egmont har alldeles för mycket business med Disney för att börja tjafsa om ett nytryck om EN serie. Dessutom följer de nog ren allmänt PK-andan i samhället själva och har inget att erinra mot att bilden av neg, eh sva, öh inföd, äsch, AFRIKANER revideras...
Citera
2023-03-14, 12:24
  #58
Medlem
Fattar verkligen inte varför det ska censureras. Joakin von Anka är ju en karikatyr av en amerikansk 1800-tals/ tidigt 1900-tals kapitalist som försöker göra lite vad som helst för att komma över rikedomar runtom i världen. Vem som helst borde ju kunna se att figuren ska vara en aning omoralisk och lite av en antihero.

Men ja, vi lever ju i en dåraktid tid..
Citera
2023-05-23, 22:33
  #59
Medlem
MajorKongs avatar
I höstas såg jag av ren slump att samlingsverket hade kommit ut i en numrerad upplaga på 999 ex och köpte det av nostalgiska skäl. Don Rosa är verkligen en bra tecknare och berättare. Det är väl att betrakta som tur att samlingen gavs ut innan förbudet utfärdades.

Trots det är Rosas teckningar som är baserade på Barks förlagor inte i närheten av att vara så för svarta icke fördelaktiga som de var innan teckningarna reviderades: https://cbarks.dk/thecensorednegroes.htm

Men att porträttera stamliv istället för ett utopiskt Wakanda är kanske illa nog?

Snart kanske man ger direktiv om att censurera alla serier där borgmästare och andra politiker tecknas som grisar och bankirer, advokater och skattmasar tecknas som stornästa råttor?
Citera
2023-05-29, 12:52
  #60
Medlem
Prenumerar på Don Rosas samlade verk. Don Rosa är en stor man. En av dom största genom tiderna.

Jag är 99.9% heterosexuell. Men Ron Rosas kuk hade jag smaskat på utan att gråta då jag är en som är villig att suga av Don Rosa.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback