Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-04-19, 15:13
  #13
Medlem
Moff .. es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spocknax
Jag har sålt både fonder och aktier iaf.

Är de dags att köpa aktier i tågbolag kanske?
Det var nog klokt. Ingen vidare öppning idag på börsen.
(sen menade jag naturligtvis 11 sept. Kastade om siffrorna lite där)
Citera
2010-04-19, 15:22
  #14
Medlem
Alguiens avatar
Berodde dock inte på vulkanen. Allt är som vanligt snart.
Citera
2010-04-19, 17:41
  #15
Medlem
SparkMans avatar
Finns inte så mycket mer att komplettera då det mesta redan tagits upp. Förresten så verkar inte lite askmoln störa flygbolagen som mer än gärna lyfter sina plan igen. Snart är allt precis som vanligt, köp dock inte aktier i sas inom närmsta tiden
Citera
2010-04-19, 19:53
  #16
Medlem
Nemans avatar
Jag tror att vi kommer att få se en nedgång på 6-8% de närmsta 3 månaderna. Tycker det finns flera faktorer som pekar på detta, bl.a. svenskarnas optimism gentemot ekonomin.

Själv har jag sålt av mycket aktier som jag tycker följer index och ersatt dem med derivatinstrument. Jag vet att detta är ett stort risktagande, men jag litar på mina egna prognoser och ingen annans.
Citera
2010-04-19, 20:00
  #17
Medlem
Alguiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neman
Jag tror att vi kommer att få se en nedgång på 6-8% de närmsta 3 månaderna. Tycker det finns flera faktorer som pekar på detta, bl.a. svenskarnas optimism gentemot ekonomin.

Själv har jag sålt av mycket aktier som jag tycker följer index och ersatt dem med derivatinstrument. Jag vet att detta är ett stort risktagande, men jag litar på mina egna prognoser och ingen annans.
Var har jag hört det förut?

Just det: https://www.flashback.org/t1106514

Säger inte att du har fel. Vad som helst kan hända.
Citera
2010-04-22, 14:01
  #18
Medlem
Moff .. es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neman
Jag tror att vi kommer att få se en nedgång på 6-8% de närmsta 3 månaderna. Tycker det finns flera faktorer som pekar på detta, bl.a. svenskarnas optimism gentemot ekonomin.

Själv har jag sålt av mycket aktier som jag tycker följer index och ersatt dem med derivatinstrument. Jag vet att detta är ett stort risktagande, men jag litar på mina egna prognoser och ingen annans.
Jag tror att det går betydligt snabbare.
__________________
Senast redigerad av Moff .. e 2010-04-22 kl. 14:03.
Citera
2010-04-22, 14:20
  #19
Medlem
MFCs avatar
Om jag får säga vad jag tror så tror jag att vulkanutbrottet är ett mindre problem än kreditkrisen som nu är på uppsegling. Charaderna i Grekland som IMF, ECB och Geossmerapapperspengarolos håller på med ter sig bara alltmer panikartat. Grekiska statspapper nådde igår över 8% med en spread på över 5% om jag förstått det rätt och då har Grekland inte ens börjat gå i konkurs än (a.k.a ställt in sina betalningar). Sedan står både ett och annat sydeuropeiskt land i kö.

Samtidigt som detta sker så har flera stämningar börjat dyka upp mot banker, tänker främst på Goldman Sachs där en tysk bank nu avslutat allt samarbete med Goldman Sachs. Holländska politiker pratar om att bryta samarbetet mellan deras finansdepartement och Goldman Sachs och likaså Storbritannien undersöker Goldman Sachs förehavanden där. Fler banker står i kö allteftersom den ursprungliga stämningen från amerikanska finansinspektionen, SEC, rullas upp. Flera bankchefer runtom i europa kan redan nu börja boka in en resa till Washington och förhöret med SEC.

Ni förstår, vulkanutbrottet är bara grädden på allt detta...

Jag önskar Grekland lycka till...

UPPDATERING:
Detta är från igår, lägg till detta dagens nyheter om Grekland:

10-års obligationerna
Greece: 8.37% (!)
__________________
Senast redigerad av MFC 2010-04-22 kl. 14:38.
Citera
2010-04-22, 16:43
  #20
Medlem
Börskrascher sker inte på grund av enskilda händelser, det är en uppbyggnad under en längre tid där ekonomin byggt upp systematiskt fel vilket måste korrigeras. Naturkatastrofer och terroristattacker kan som bäst vara en katalysator för att redan existerande problem kommer fram mer tydligt. Det var liksom inte skotten i Sarajevo som skapade första världskriget, eller Hitler vid makten i Tyskland som skapade andra världskriget, det var många söker över en längre tid

Men nog tror jag det kommer vända neråt ett tag nu i väst medan Asien och Öst forstätter sitt Rally medan de håller sig för skratt över hur våra korkade politiker agerar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback