Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-04-17, 20:34
  #1
Medlem
Moff .. es avatar
Kommer börsen att gå ner med ilfart nu?
Vulkanen påverkar ju åtminstone hela Europa.
Så min fråga är: bör man sälja alla ev. aktier/fonder snarast?
(dum fråga kanske )
Citera
2010-04-17, 20:38
  #2
Medlem
Windiss avatar
Förstår inte hur vulkanen på island skulle kunna påverka den globala ekonomin. Jag tror inte att fonderna kommer att rasa direkt på grund av att flygbolagen inte kan casha in stålar. Visserligen så sker endel transporter via flyg men jag kommer inte att sälja av i nuläget. Visst äger du aktier i diverse flygbolag så kanske du ska sälja av : )
Citera
2010-04-17, 20:51
  #3
Medlem
ExplainThisBullshits avatar
Är ni dumma i huvudet på riktigt era jävla as? Ni lurar ju folk för helvete med dessa värdelösa ogenomtänkta tips!

Vadå sälja av? Ni ska för FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN BLANKA SÖNDER HELVETET FÖR SATAN!

Så, om vi nu lugnar ner oss: Stalltips = Blanka. Inte sälja av, tattare. Snitta ner er i värsta fall.

Spela poker istället!
Citera
2010-04-17, 21:10
  #4
Medlem
Windiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExplainThisBullshit
Är ni dumma i huvudet på riktigt era jävla as? Ni lurar ju folk för helvete med dessa värdelösa ogenomtänkta tips!

Vadå sälja av? Ni ska för FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN BLANKA SÖNDER HELVETET FÖR SATAN!

Så, om vi nu lugnar ner oss: Stalltips = Blanka. Inte sälja av, tattare. Snitta ner er i värsta fall.

Spela poker istället!

E du på riktigt eller? Tagga ner lite.
Under den gångna veckan så har mina rysslands fonder gått ner 0,08 och i fredags så gick den ner 1,39 % så vulkanutbrotter kan inte har påverkat utfallet nämdevärt eller inte alls till och med.
__________________
Senast redigerad av Windis 2010-04-17 kl. 21:14.
Citera
2010-04-17, 22:46
  #5
Medlem
Moff .. es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windis
Förstår inte hur vulkanen på island skulle kunna påverka den globala ekonomin. Jag tror inte att fonderna kommer att rasa direkt på grund av att flygbolagen inte kan casha in stålar. Visserligen så sker endel transporter via flyg men jag kommer inte att sälja av i nuläget. Visst äger du aktier i diverse flygbolag så kanske du ska sälja av : )
Nu tänkte jag 9/11...vilka konsekvenser blev det inte av det..
Men eftersom jag inte är så begåvad vad gäller välrdsekonomin, så ..
USAs knökliga affärer beträffande huslån mm sänkte ju rejält alla kurser. Så varför skulle inte denna världskastastrof göra detsamma?
Citera
2010-04-18, 15:04
  #6
Medlem
Windiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moff .. e
Nu tänkte jag 9/11...vilka konsekvenser blev det inte av det..
Men eftersom jag inte är så begåvad vad gäller välrdsekonomin, så ..
USAs knökliga affärer beträffande huslån mm sänkte ju rejält alla kurser. Så varför skulle inte denna världskastastrof göra detsamma?

Usa's dåliga utlånings system var i grund och botten den bidragande faktorn till den ekonomiska krisen pga att bankerna konkade och räntorna gick upp så de som hade lånat pengar utav bankerna fick sälja sina hus och hem.Antar att företag förlorade en hel del pengar med. Vad jag vet så påverkade väl inte 9/11 världsekonomin snarare så blev usa helt crazy när det gäller flygplatssäkerhet och terrorism.
Citera
2010-04-18, 15:47
  #7
Medlem
spocknaxs avatar
Jag har sålt både fonder och aktier iaf.

Är de dags att köpa aktier i tågbolag kanske?
Citera
2010-04-18, 15:52
  #8
Medlem
MFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spocknax
Jag har sålt både fonder och aktier iaf.

Är de dags att köpa aktier i tågbolag kanske?

Jag skulle vilja tipsa om rederibolag isf... kanske Maersk? Såg kanske fel men den verkar ha gått upp 300%

Ta inte detta som ett "aktieköptips".. jag gör bara min egen bedömning.

EDIT: Det första jag skrev verkar inte stämma (inte 300% iaf) men jag gissar att om vulkanutbrottet fortsätter kommer rederibolagen att blomstra!

Kan själv kolla här, verkar ha gått upp lite iaf sedan vulkanutbrottet
http://investing.businessweek.com/re...ker=MAERSKB:DC
__________________
Senast redigerad av MFC 2010-04-18 kl. 16:01.
Citera
2010-04-18, 16:05
  #9
Medlem
spocknaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MFC
Jag skulle vilja tipsa om rederibolag isf... kanske Maersk? Såg kanske fel men den verkar ha gått upp 300%

Ta inte detta som ett "aktieköptips".. jag gör bara min egen bedömning.

EDIT: Det första jag skrev verkar inte stämma (inte 300% iaf) men jag gissar att om vulkanutbrottet fortsätter kommer rederibolagen att blomstra!

Kan själv kolla här, verkar ha gått upp lite iaf sedan vulkanutbrottet
http://investing.businessweek.com/re...ker=MAERSKB:DC

Mange tak
Citera
2010-04-18, 16:17
  #10
Medlem
Caparzos avatar
Grabbar, hur många av de viktiga transporterna tror ni sker med flyg? Inte många, de flesta transporter sker redan med tankers och att sälja av rubb och stubb för ett askmoln är dumdristigt.
Citera
2010-04-18, 18:48
  #11
Medlem
MFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Grabbar, hur många av de viktiga transporterna tror ni sker med flyg? Inte många, de flesta transporter sker redan med tankers och att sälja av rubb och stubb för ett askmoln är dumdristigt.

Vissa läkemedel och vissa matvaror fraktas med flyg. Utöver detta även post och paket. Om detta håller på länge och hela Europa är drabbat så kan det bli intressant och se utvecklingen av de andra fraktmöjligheterna (båtar och tåg).

Fast att sälja rubb o stubb för att satsa på fraktbåtar är ju lite och ta i.
Citera
2010-04-18, 18:53
  #12
Medlem
Dr.Houses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Grabbar, hur många av de viktiga transporterna tror ni sker med flyg? Inte många, de flesta transporter sker redan med tankers och att sälja av rubb och stubb för ett askmoln är dumdristigt.

Ponera att en vanlig kapitalvara innehåller 1000 komponenter. Det räcker med att en komponent tar slut och måste skickas via flyg för att den inte ska gå o bygga.

En båt från Kina till Europa tar väl 2-3 månader.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback