Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-17, 13:43
  #1
Medlem
Detta är som framgår av rubriken tänkt som en samlingstråd för allt gäddrelaterat.
Till att börja med efterlyser jag en ungefärlig tid under vilken en rökt gädda som förvaras fryst är duglig att tjäna som människoföda?

Dela gärna med er av gäddhistorier och observationer av gammelgäddor och dylikt.
Citera
2010-04-17, 14:36
  #2
Medlem
BrainDisorders avatar
Det kommer börja fiskas vilt efter gammelgädda om någon vecka iallafall, för min del.
Citera
2010-04-19, 15:54
  #3
Medlem
Berralainens avatar
Vad gäller just rökt fisk i frysen vet jag inte, men jag hittade info om bara vanligt fryst fisk:

Hållbarhet i frys, -18°C, eller kallare.
Fet fisk kan förvaras i ca 3 månader i
frys.
Mager fisk kan förvaras i ca 6 månader
i frys.
Skaldjur i lag kan förvaras i ca 2 månader
i frys.

Antar att gädda är mager ?

Källa: http://www.svenskfisk.se/media/38816...gsguiden_4.pdf

Förövrigt så börjar det verkligen bli dags att ge sig ut på vårgädda nu.
Citera
2010-04-19, 16:47
  #4
Medlem
rayraviolis avatar
Gäddan är en mycket mager fisk. Jag tror att det går att ha fisken i frysen betydligt längre än ett halvår utan att smaken försämras avsevärt.

Förresten, är det inte lite taskigt att fiska gädda nu när gäddan leker? (Beror ju på var i landet man befinner sig förstås.)
Citera
2010-04-19, 18:35
  #5
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Gäddan är en mycket mager fisk. Jag tror att det går att ha fisken i frysen betydligt längre än ett halvår utan att smaken försämras avsevärt.

Förresten, är det inte lite taskigt att fiska gädda nu när gäddan leker? (Beror ju på var i landet man befinner sig förstås.)

Det är nog framförallt honorna man ska vara noga att släppa tillbaka samt de större. Folk överlag har en snedvriden syn på stora gäddor och vilken plats de faktiskt har i ekosystemet.
Citera
2010-04-19, 20:25
  #6
Medlem
Berralainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Gäddan är en mycket mager fisk. Jag tror att det går att ha fisken i frysen betydligt längre än ett halvår utan att smaken försämras avsevärt.

Förresten, är det inte lite taskigt att fiska gädda nu när gäddan leker? (Beror ju på var i landet man befinner sig förstås.)

Grejen med att fiska gädda nu är väl att få en bra vikt på den. Men jag tycker definitivt man ska släppa tillbaka honor som bär. Och all annan fisk man inte tänkt äta för den delen.

Ja gäddor har nog fått mycket oförtjänt skit. Det är ju ändå särskilt de stora som ser till att hålla annan fisk, samt mindre gäddor i rimligt antal så att andra faktiskt kan bli stora. Och så att vi får en trevlig fångst.
Citera
2010-04-19, 21:28
  #7
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Gäddan är en mycket mager fisk. Jag tror att det går att ha fisken i frysen betydligt längre än ett halvår utan att smaken försämras avsevärt.

Förresten, är det inte lite taskigt att fiska gädda nu när gäddan leker? (Beror ju på var i landet man befinner sig förstås.)
Nu är läge att leta stora madamer utanför lekvikarna. Dom är trögfiskade, men stora gäddor går nu och väntar på leken på lite djupare vatten. Givetvis är det C&R som gäller och ett varsamt handhavande.
Citera
2010-04-19, 21:35
  #8
Medlem
Kadeks avatar
Känns inte okej att fiska efter lekande fisk. "Finare"(harr, öring) fisk är fredad under leken men ingen verkar bry sig om gäddan som är vår viktigaste fisk. Väntar tills efter leken.
Citera
2010-04-19, 21:55
  #9
Medlem
MT-snubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Känns inte okej att fiska efter lekande fisk. "Finare"(harr, öring) fisk är fredad under leken men ingen verkar bry sig om gäddan som är vår viktigaste fisk. Väntar tills efter leken.

Man fiskar inte direkt efter lekande fisk, under leken är de upptagna med annat och svåra att få till napp (även om det går att reta till hugg). Det man fiskar efter är för och efterleksfisk.

Tog en tur i helgen och fiskade utanför lekvikarna, det var mest små hanar och ett par mindre honor som klev på, de stora madamerna har nog inte gått upp än. Resultatet blev ett hyfsat magert 8st på två fiskare.

Förra helgen såg jag att det var något oetiskt as som hade satt ett antal nät och hommor i vikarna...man borde nästan göra något åt det.
Citera
2010-04-20, 13:05
  #10
Medlem
Kadeks avatar
MT: De är inställda på lek så jag tycker att det räknas som lekfiske. Man gör som man vill och en absolut majoritet av gäddfiskarna behandlar gäddan skonsamt.

Angående nätet så är det enda rätta att ta upp det och slänga det på tippen. Har själv ingifta släktingar som varje år lägger flera nät i lekvikar. De får massor med gädda som rensas, torkas och blir hundmat... Sen så skall det klagas resten av året att det inte finns någon fisk i sjön.


Vad har ni köpt för nya beten inför säsongen?
Citera
2010-04-20, 15:32
  #11
Medlem
ehi1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek


Vad har ni köpt för nya beten inför säsongen?

Har köpt: http://img28.imageshack.us/img28/9612/fiske028.jpg men har redan blivit av med skitmörten och den gröna ålen pga av att jag inte använde jerktafsar
Citera
2010-04-20, 17:31
  #12
Medlem
Gustapos avatar
Landade första Gäddan för året igår, 1,5-2 kg skulle jag tro! Tog på en gul Pig.

Funderade på att investera i lite tailbeten, typ Zam Z?

Någon med erfarenheter och tips rörande dessa beten?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback