2010-04-17, 13:37
Medlem
GordonGreens avatar
Tja.

Har haft mitt körkort i några månader och är fortfarande lite osäker, nästan rädd att göra något fel och bli av med det. Hursomhelst, drack en hel del alkohol igår, tappade räkningen efter 10 öl ungefär och undrar, när "kan" man köra bil igen?

Är relativt bakfull med huvudvärk och är lite yr. Kommer detta påverka min bilkörning då jag drack min sista öl uppskattningsvis kl 1 igår natt?
Är inte direkt rädd att polisen ska stanna mig och misslyckas på nykterhetstestet utan att jag kommer köra märkbart dåligt osv.
2010-04-17, 13:42
Medlem
Strawliess avatar
Nej, det är inte lämpligt om man druckit sådana mängder. Kanske ikväll. Om du blir stoppad kan du mycket väl blåsa positivt, men det värre är väl att kroppen både är påverkad och utmattad. Rekommenderas att man lämnar bilen även dagen efter. Men de flesta brukar fuska, speciellt om man inte druckit så mycket.

På dig låter det som att du, för din egen skull, ska låta bli. Inte för att du kommer krocka eller nåt, men man ska inte börja tumma på så viktiga principer innan man haft körkortet en lååång tid, om ens alls.
2010-04-17, 13:43
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GordonGreen
Tja.

Har haft mitt körkort i några månader och är fortfarande lite osäker, nästan rädd att göra något fel och bli av med det. Hursomhelst, drack en hel del alkohol igår, tappade räkningen efter 10 öl ungefär och undrar, när "kan" man köra bil igen?

Är relativt bakfull med huvudvärk och är lite yr. Kommer detta påverka min bilkörning då jag drack min sista öl uppskattningsvis kl 1 igår natt?
Är inte direkt rädd att polisen ska stanna mig och misslyckas på nykterhetstestet utan att jag kommer köra märkbart dåligt osv.

Nä ta det lugnt.
Dom ser det väldigt allvarligt om man kör med alkohol med kroppen.

Nu gissar jag vilt, men är man bakis så har man väll antagligen alkohol kvar i blodet.
2010-04-17, 13:46
Medlem
Lodbrokers avatar
Har du tappat räkningen efter 10 öl, ska du nog inte köra alls idag.

http://wwwc.aftonbladet.se/kvinna/alkocount4.html
2010-04-17, 13:49
Medlem
Gorillabass avatar
Varför ens chansa? Varför ens tänka tanken och äventyra folks liv? Drack du bort förståndet igår också?
2010-04-17, 13:52
Medlem
BRZMs avatar
Ja, det är väldigt individuellt. Körde en gång på eftermiddagen dagen efter jag hade inmundigat en redig dos pilsner. Blev stoppad i kontroll men klarade det galant. Jag kände mig kry osv men man vet aldrig.

Ta inte risken är mitt råd.
2010-04-17, 13:53
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Varför ens chansa? Varför ens tänka tanken och äventyra folks liv? Drack du bort förståndet igår också?

Jadu, känner man sig yr som TS beskriver det så bör man faktiskt överväga.
2010-04-17, 14:12
Medlem
Mackan52s avatar
Bara för att du känner dig kry är du inte det, ta inte chansen, tar kontrollen dig märker dom direkt att du är en "dagen efter" (missade du detta i körboken?).
2010-04-18, 13:19
Medlem
Stonedboys avatar
Nja festar man till ordentligt ska man inte köra dagen efter huvudtaget tycker jag. Tror inte att man har så viktiga saker och göra dan efter så att man måste slänga sig i bilen direkt.

Bättre att ligga hemma och såsa i soffan med en schysst film istället. :P
2010-04-21, 21:28
Medlem
guess-whos avatar
Framåt 17-18 brukar jag köra, om jag slutat dricka typ 1-3, annars väntar jag lite till. Har dock aldrig blivit stoppad, tycker det fungerar ganska bra och alkoholen borde vara borta då.
2010-04-21, 22:37
Moderator
Gromguttens avatar
Førbränningsfrågor tas i Medicin och Hälsa.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in