2010-04-16, 10:06
Medlem
Jag tänkte laga lönnsirapsglaserad lax, en rätt som förekommer tämligen ofta i Kanada. När jag söker på recept på nätet hittar jag dock inte så många. De flesta verkar förorda soja och svartpeppar utöver lönnsirap i marinaden, marinera laxen en stund sedan in i ugnen tills den är klar. Jag tänkte att man kan pensla laxen ett par gånger under pågående ugnsbakning, tänkte även spara litet marinad att ha som sås, så att det inte blir för torrt. Därtill har jag tänkt ha vildris och brockoli.

Är det någon som har ett recept på nämnda rätt, eller som kan hjälpa till med tips på vad man annars skulle kunna ha i marinaden?
Citera
2010-04-16, 10:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Jag tänkte laga lönnsirapsglaserad lax, en rätt som förekommer tämligen ofta i Kanada. När jag söker på recept på nätet hittar jag dock inte så många. De flesta verkar förorda soja och svartpeppar utöver lönnsirap i marinaden, marinera laxen en stund sedan in i ugnen tills den är klar. Jag tänkte att man kan pensla laxen ett par gånger under pågående ugnsbakning, tänkte även spara litet marinad att ha som sås, så att det inte blir för torrt. Därtill har jag tänkt ha vildris och brockoli.

Är det någon som har ett recept på nämnda rätt, eller som kan hjälpa till med tips på vad man annars skulle kunna ha i marinaden?
När det gäller glaze så är det ju endast fantasin som sätter gränser. Du kan kombinera din lönnsirap med t ex:
  • citrongräs
  • galangal
  • färsk ingefärsrot
  • citronzest
  • citronsaft
  • Colman's senapspulver
  • Worcestershiresås
  • mörkt öl
  • sherry (torr)
  • cognac
  • soja
  • vinäger
  • senap
  • vitlök
  • tomatpuré
  • chilisås
  • Sriracha och liknande
  • massvis med kryddor bortsett från salt och peppar (återigen endast fantasin som sätter gränser)
  • diverse fruktsafter (helst syrliga)
Bland annat .

Jag skulle inte använda den överblivna marinaden till sås. Den kommer bli mycket sötsliskig. En liten del av marinaden kan du dock använda. Du bör dock späda ut den med andra smakgivare.

~Paul~
Citera
2010-04-16, 13:28
Medlem
Tack för svaret. Nu blev det förstås bara mer komplicerat. Jag vill dock att lönnsirapssmaken skall framträda, så jag vill inte använda så mycket andra smaksättare att den inte dominerar. Att smaksätta med mörkt öl låter förstås intressant. Jag har Köstritzer Schwarzbier hemma i kylen. Man skall nog inte taga för mycket då?

Skulle du kunna utveckla hur du menar att man kan förvandla en del av marinaden till passande sås? Skulle helst undvika grädde i den, inte för att jag inte gillar fett (det gör jag), utan för att jag tycker att det stilmässigt inte skulle passa.
Citera
2010-04-16, 14:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
1. Jag vill dock att lönnsirapssmaken skall framträda,

2. Jag har Köstritzer Schwarzbier hemma i kylen. Man skall nog inte taga för mycket då?

3. Skulle du kunna utveckla hur du menar att man kan förvandla en del av marinaden till passande sås?

4. Skulle helst undvika grädde i den, inte för att jag inte gillar fett (det gör jag), utan för att jag tycker att det stilmässigt inte skulle passa.
1. Dra i så fall ner på de övriga ingredienserna. Det hela har med proportioner att göra.

2. Se punkt 1. Du blir tyvärr tvungen att smaka dig fram.

3. Utgå från själva marinaden men smaksätt den med färska kryddor/örter och kanske rotfrukter. Samma sak som gäller i fråga om marinad gäller här också. Det är du som bestämmer åt vilket håll du vill styra smaken. T ex åt det asiatiska, mellaneuropeiska, sydeuropeiska eller amerikanska. Allt har att göra med vilka mer ingredienser du tillför din sås, trots att basen består av lönnsirap.

4. Håller med. Grädde och lönnsirap får jag heller inte ihop.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in