2010-04-16, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adhdbarn1
"åtalad för grov våldtäkt på en då endast femårig flicka. "

är ni helt dumma i huvudet? skulle hon hitta på något eller? tänker på posterna i början.

...jag säger inte att hon ljuger, det e mkt möjligt att det e sant, men det vore inte första gången någon ljuger ihop en sån här historia.
Citera
2010-04-16, 20:58
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geccko
Kanske kommer jag då på att farsan för 12 år sedan knullade mig hårt i röven? Givetvis finns ju inga bevis i form av sperma i mitt rövhål eller liknande utan rätten har bara att gå på mina detaljerade minnen som jag kan sitta och fabulera ihop.

Det kallas ord emot ord, och det blir friande dom i så fall.

För övrigt tycker jag din farsa är ett svin som rövknullade dig.
Citera
2010-04-16, 21:53
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Missade du att åklagaren säger att han våldtagit 5-åringen med "särskild hänsynslöshet och råhet".
Den särskilda hänsynslösheten består sannolikt i att flickan var fem år gammal vid tiden för den aktuella händelsen.

Jämför med att det inte finns något brott som heter kvinnofridskränkning. Det finns bara grov kvinnofridskänkning.
Citera
2010-04-16, 21:56
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sipsik
Låter som att du tycker att det är helt normalt... synd då... skulle du uttrycka dig på samma sätt om det skulle gälla din 5 åriga dotter... eller kanske dig själv?
Och förresten tänk hur många sådana här fall funnits/finns utan att någon fått sitt straff, utan lever vidare som ingenting har hänt och fortsätter att vifta med sina snoppar fram för småttingar och förstör deras framtida liv ;(
Bra att majoriteten resonerar annorlunda och ändrar lagar för att åtminstone ge en chans till de drabbade att bli hörda, gärnings män att bli straffad och sådana som du att bli rädda för att göra nåt dumt..
Jag tycker att ordet våldtäkt skall vara reserverat för just våldtäkter, d.v.s. när en person genomför samlag med en annan person mot dess vilja.

Att vifta med kuken framför någon kan möjligtvis räknas räknas som sexuellt ofredande.
Citera
2010-04-16, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Jag tycker att ordet våldtäkt skall vara reserverat för just våldtäkter, d.v.s. när en person genomför samlag med en annan person mot dess vilja.

Att vifta med kuken framför någon kan möjligtvis räknas räknas som sexuellt ofredande.

Är ingen psykolog, men måste ett barn ha båda fysisk och psykisk trauma?? Själv vet jag att det är det man upplevde psykiskt är värst... en sår kan ju läckas..
Om du läser om artikeln så står det att åklagaren framförde att "...hade han tvingat sig till ett fullbordat samlag. " - så dina tidigare spekulationer är irrelevanta.
Citera
2010-04-17, 10:37
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sipsik
Om du läser om artikeln så står det att åklagaren framförde att "...hade han tvingat sig till ett fullbordat samlag. " - så dina tidigare spekulationer är irrelevanta.
Mina synpunkter är inte alls irrelevanta eftersom att alla former av sexuella närmanden mot barn idag systematiskt klassas som våldtäkt.

Att det just i detta fall rör sig på ett påstått samlag förändrar inte grundkritiken.

Detta får till följd att folk tror att t.ex. Anders Eklund knullade ut njuren ur näsan på Engla när han i själva verket kanske tafsade lite på henne.
Citera
2010-04-17, 16:06
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Det kallas ord emot ord, och det blir friande dom i så fall.

För övrigt tycker jag din farsa är ett svin som rövknullade dig.

Stämmer inte: Se t.ex. Tito-Beltranfallet m.fl.
Citera
2010-04-17, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaH
Stämmer inte: Se t.ex. Tito-Beltranfallet m.fl.

Högsta domstolen och advokatsamfundet håller inte med dig: http://www.advokatsamfundet.se/templ...n.aspx?id=9649

Men vad vet väl dom...
Citera
2010-04-17, 16:35
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Högsta domstolen och advokatsamfundet håller inte med dig: http://www.advokatsamfundet.se/templ...n.aspx?id=9649

Men vad vet väl dom...

Togs inte i plenum...

Skrev detta i ett PM vt-08:

Slutsatser
Min slutsats är som framgått ovan att hovrätten troligtvis kommer att fälla den tilltalade. Detta förutsätter för det första att hovrätten undviker felkällor vid bevisvärderingen. Dessutom måste hovrätten akta sig för att värdera de inblandades personer vid bedömningen av den tilltalades respektive målsägandens utsagor. Slutligen finns det inga hinder i bevisrättslig rättspraxis mot att döma den tilltalade utan vare sig teknisk bevisning eller stödbevisning till stöd för temat. Att en tillförlitlig och trovärdig målsägandeutsaga räcker för en fällande dom, framgår av ovannämnd rättspraxis, se särskilt rättsfallen NJA 1991 s. 83 och NJA 1988 s 40. Jag anser inte att NJA 2005 s. 712 kan anses som ett steg i en riktning mot ett allmänt krav på stödbevisning. Ett sådant krav är enligt min mening oförenligt med den fria bevisprövningen och skulle innebära ett steg tillbaka till legal bevisteori. Jag skulle inte bli förvånad om Tito Beltran målet kommer att överklagas till Högsta Domstolen, där det kan finnas skäl för ett avgörande i plenum.
I detta arbete har jag bedömt hur hovrätten kommer att döma mot bakgrund av den gällande bevisrätten, till syvende och sist handlar det dock om en värdering av de enskilda bevisen, vilket mycket väl kan falla ut annorlunda än i tingsrätten. Om så blir fallet återstår att se.
Citera
2010-04-21, 15:00
Medlem
Nordisk-Stolthets avatar
Citat:
Polisen har aldrig fel i såna här fall...

Vilken polis? Du talar i nattmössan!
Själva artikeln du länkade är bra saggig, står enbart Publicerad: 2010-04-15 14:37
men ej vem som skrivit den.
Om det nu "påstådda" brottet ägde rum för 16 år sedan (flickan då 5år, nu 21 år).
Vem fan vet som egentligen hände, jag hoppas att kammaråklagare Kristoffer Magnusson
har nåt mera att gå på en dagboksanteckningar och ett 16 år gammal minne från en 5 årigs hjärna, annars är han en idiot och kommer torska.
Förresten preskriberas inte grov våldtäkt efter 15 år?
Citera
2010-04-21, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordisk-Stolthet

När det gäller grov våldtäkt mot barn så räknas det som 15 år efter brottsoffrets fyllt 18 år. Källa.
Citera
2010-04-21, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordisk-Stolthet
Vilken polis? Du talar i nattmössan!
Själva artikeln du länkade är bra saggig, står enbart Publicerad: 2010-04-15 14:37
men ej vem som skrivit den.
Om det nu "påstådda" brottet ägde rum för 16 år sedan (flickan då 5år, nu 21 år).
Vem fan vet som egentligen hände, jag hoppas att kammaråklagare Kristoffer Magnusson
har nåt mera att gå på en dagboksanteckningar och ett 16 år gammal minne från en 5 årigs hjärna, annars är han en idiot och kommer torska.

Det finns fler vittnen till händelsen än bara en 5-årig flicka, och fler dagboksanteckningar än bara hennes egna, från folk som var mycket äldre när händelsen inträffade. Domen är inte fastställd än, men enligt min uppfattning så borde den bli fällande.
GM har dessutom nu fått två egna barn, två flickor, vem vet om han gör samma sak mot dom sen? Vågar man chansa på att han inte gör det? Och precis som Deckardrottningen skriver så är brottet inte preskiberat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in