Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-03-22, 21:11
  #1
Banned
SvenStolpes avatar
1987 slog ju Brandeby igenom med "Kurt Olssons television", med en figur som figurerat lokalt i radion sedan tidigare. Men, men: SvT sände (tror det var 86 eller våren 87) ett humorprogram med namnet "Biblioteket" där Kurtan figurerade, vill jag minns, under benämningen "reportern": en fullständigt galen och betydligt frispråkigare och aggressivare Kurtan (fantastiskt rolig och inte lika "folkhemsk" som han senare utvecklades till).

Idag är alla spår efter denna serie igensopade! Omöjligt att hitta några referenser till den på nätet eller annorstädes och den nämns aldrig i Brandeby-intervjuer eller liknande. Någon där ute som kan hjälpa till?!! Som kanske t o m har något inspelat? Skulle offra en vital kroppsdel för att återuppleva reporterns trakasserande av en pensionär och en A-lagare ("tig din vidriga alkis!", spelade f ö av Ove Tjernberg, har jag för mig att han hette, och liraren som gjorde "Snoken").
Citera
2004-03-22, 22:58
  #2
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenStolpe
, och liraren som gjorde "Snoken").

Sven-Åke Gustafsson

Säkert att du inte drömt om att serien funnits?
Nåväl, finns den kommer du säkert få svar här på FB.
Citera
2004-03-26, 00:01
  #3
Banned
SvenStolpes avatar
Nej - den finns!!! Snälla någon..?
Citera
2004-04-01, 18:48
  #4
Banned
SvenStolpes avatar
Erkänner att jag gör detta inlägg enkom för att hålla tråden på förstasidan... någon fler än undertecknad måste känna till detta..?
Citera
2004-04-22, 03:43
  #5
Banned
SvenStolpes avatar
Som ovan - och blir väl snart varnad för "hållande av tråd på förstasidan".

Någon som minns "Biblioteket"...???!!!
Citera
2004-04-22, 08:01
  #6
Medlem
Hispervispers avatar
Jag hjälper dig att vara kvar på första sidan, dels för att jag gärna vill följa sökandet efter den där TV-serien och dels för ditt nick (farsan och Sven Stolpe var polare i deras ungdom(tycker personligen att Sven Stolpe (originalet) var roligare än farsan)).

Kurt Olssons insatser som reporter är sorgligt underskattade. Tänk er KO som festreporter, som fjollan Nyhlen på AB, en absolut succe!
Citera
2004-04-26, 20:16
  #7
Banned
SvenStolpes avatar
Kan tänka mig det! Att Stolpe var jävligt kul alltså, hans memoarer är ju fyllda av roliga anekdoter - kommer just nu att tänka på den där när en träskallig bonnläpp vägrar backa sin bil trots att han står bäst till, med motiveringen att "det är den som möter som ska väja" - själv möter man ju aldrig... eller den där det är sittplatstvång vid baren och Taube utbrister (med Stolpe i guldstol): "sitter fanskapet nu då!"... kult, fast visst blev han lite senil med åren, tyvärr? Minns med förskräckelse ett inslag i TV när han ondgjorde sig över "Borgatjov" och förfallet i öst...

"Biblioteket" var det tal om, ja! (Märk hur detta svar dröjde till tråden hamnade på andrasidan...)
Citera
2018-07-28, 18:50
  #8
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Efter 14 år: mystery solved!

En vänlig själ har rotat bland sina VHS och lagt upp sekvenser från "Biblioteket" - tror dock det gick -86 snarare än 85-gissningen på tuben. "Reportern i ´Händelsernas centrum´" - en underbar parodi eller snarare satir, innan Brandeby blev folkhemsk och ofarlig.

Njut!

https://www.youtube.com/watch?v=DkwtJI2FnCg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback