Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-03-22, 20:28
  #1
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Jag har nu formaterat hela datorn och intallerat Windows XP (he) igen. För er som kommer ihåg det så kunde jag bla inte komma in på vissa passwordsiter (mail och amazon tex) men det fungerar finfint nu. Allt fungerar faktiskt bra utom om jag vill få skärmuppläsning 1024x600. Då skapas det som små "genomskinliga" ränder vågrätt över hela skärmen. Det är svårt att förklara hur det ser ut men det blir lite suddigare (det märks främst när man flyttar objek på skärmen eller när man besöker hemsidor (och annat) med vit bakgrund. Jag har försökt att få hjälp genom felsök men jag har inte lyckats rätta till det. Någon som vet vad det kan vara som ligger och spökar?
Citera
2004-03-22, 20:32
  #2
Medlem
XSSs avatar
Det kanske inte är en normal inställning, testa istället med 1024x768
Citera
2004-03-22, 20:44
  #3
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Sorry jag skrev fel. Jag har inställningen 1024x768 just nu (den som inte fungerar. Den enda som fungerar bra är den som är snäppet under.
Citera
2004-03-22, 20:45
  #4
Medlem
snousers avatar
skärmen klarar inte hz:en då blir de så..
är skärmen gammal?
Citera
2004-03-22, 20:46
  #5
Banned
kolla i enhetshanteraren eller vad det heter så att du inte har m$ standard drivrutiner, det är iallafall antagligen i drivisarna felet ligger,, om du inte har plockat isär datorn o satt i bildskärmskortet dåligt??
edit: drivisar till skärm och till bildkskärmskort alltså..
Citera
2004-03-22, 21:37
  #6
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Skärmen kom med datorn då den köptes på en vanlig stor elkedja där allt ingick. Inget har bytts ut utom cd och dvd brännare (och det ska väl inte ha någon betydelse för grafiken skulle jag tro).

Var hittar jag enhetshanteraren? Och när jag ändå är igång så kan jag passa på att fråga exakt hur jag ska gå till väga när jag väl hittat dit.

Jag kan ju tillägga att allt fungerade perfekt med grafiken innan jag formaterade datorn. och det var för ca 8 timmar sedan. Jag skulel tro att det bara är en inställning eller liknande som är fel.
Citera
2004-03-22, 21:53
  #7
Medlem
snousers avatar
om du andvänder Xp så är det kontrollpanelen>system>masinvara>enhetshanteraren
Citera
2004-03-22, 21:54
  #8
Medlem
TWATEs avatar
Kolla så du inte har på 256 färger åsså..
Citera
2004-03-22, 21:56
  #9
Banned
ChamrOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TWATE
Kolla så du inte har på 256 färger åsså..

lol, det hade varit pinsamt
Citera
2004-03-22, 21:58
  #10
Medlem
TWATEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChamrOn
lol, det hade varit pinsamt

Yeps. Men ännu pinsamare om han hade tanka alla drivare, å sen sett att de va de som va felet.. =)
Citera
2004-03-22, 22:10
  #11
Medlem
Prova att öka antal Hz skärmen använder vid den aktuella upplösningen. Standard när man installerar om windows brukar vara 60Hz vilket flimrar ganska ordentligt.
Högerklicka på skrivbordet välj Properties. Välj Settingsflicken, Välj Advanced, Klicka på monitorflicken (har du svenskt windows så får du försöka översätta det där på egen hand) . Där kan man normalt ändra antal Hz skärmen använder ifall du har grafikkortsdrivrutiner installerade. Allt under 85Hz brukar upplevas som mer eller mindre flimrigt. Ibland får man klicka bort "Hide modes that this monitor cant display" eftersom windows inte alltid lyckas identifiera skärmen ordentligt.
Citera
2004-03-22, 22:10
  #12
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Hehe... Nej ni... Inte hade jag 256 färger inte Men jag provade faktiskt det när jag ändå var igång. Linjerna försvann visserligen men å andra sidan så försvann många färger och det blev fel på andra sätt då
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback