2004-03-22, 20:09
Medlem
HonkenLarssons avatar
Har sökt här på forumet efter en lätt (light) tonfiskröra. Hittade inga jättebra tips så jag ställer nu frågan till Er här om ni har några grymma tips på hur man svänger ihop en bra tonfiskröra.
Citera
2004-03-22, 21:01
Medlem
M2ks avatar
Tips på en lätt tonfiskröra

Kommer j-vligt långt efter frågeställningen, men... 'bättre sent än aldrig':

Den här är läcker. Garanterat bra om/när man vill impa på brudar med sina kockegenskaper. Kan med fördel avnjutas med en Riocha som sköljmedel... mmm... det vattnas i gommen.

Recept - grekisk tonfiskröra:
- Två gula lökar
- Två burkar tonfisk (i bitar, viktigt, olja el. vatten spelar ingen roll. Tips: Saluförs på OBS/B&W-varuhusen, 'Rainbow' <5:- per burk)
- Pasta i valfri form (Tagliatelle rek. - snabbmakaroner...? Nej tack!)
- 2 hekto färska champinjoner
- Ett knippe persilja
- Svartpeppar
- Salt (gärna örtsalt)
- Curry !!!
- Olivolja
- Craime fraiche, 2 dl
- Färsk vitlök, 2 klyftor

Tillagning:
1. Fräs den hackade löken o svampen i olja, inte för häftigt, tuggmotståndet skall bevaras. 'Dränk' blandningen med curry.
2. Blanda produkterna från pkt 1 med övriga ingredienser i kastrull. Låt sjuda på värmeläge '4', avsmaka då och då (förstärk med curry, salt o svartpeppar, 'går inte att göra fel').
3. Effektiv beredningstid, ca 15-17 minuter.
4. Spetsa med vitlök - 2 råpressade klyftor blandas ned i röran -inom den sista 3-minuters-tillagnings-perioden.

Vid servering - klipp den färska persiljan över pastan. Komplettera med färskskivad tomat och gurka.

Edit:
Noterade att inget tidigare svar avgivits på denna eminenta trådförfrågan. Märkligt... var är FB's matexperter ??

===============================
Egen framgång är guld värd, andras motgång heller icke att förakta
===============================
*Håll dig till ämnet*Kocklandslaget*
Citera
2004-03-23, 12:52
Medlem
irrblosss avatar
Beror på vad du menar med lätt. Själv brukar jag blanda smaksatt crème fraiche med lätt mosade kikärter och lättonfisk. Sedan i med lite salt och svartpeppar och eventuellt en pressad vitlöksklyfta. Den smaksatta crème fraichen med paprika & chili funkar bra till tonfisk.
Citera
2004-03-23, 12:55
Medlem
HonkenLarssons avatar
Ma tackar för båda tipsen! M2k din variant var ju lite avancerad något att imponera med. Jag hade mer tänkt nått snabbt och lätt som man kunde ha på mackan ungefär som Irrblossets.

Tack så mkt.
Citera
2004-03-25, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Edit:
Noterade att inget tidigare svar avgivits på denna eminenta trådförfrågan. Märkligt... var är FB's matexperter ??
Du svarade ju faktiskt en timme efter att tråden skapats. Det skulle inte jag kalla att komma "j-vligt långt efter frågeställningen"...
Citera
2004-03-26, 00:55
Medlem
M2ks avatar
Tips på en lätt tonfiskröra

Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Du svarade ju faktiskt en timme efter att tråden skapats. Det skulle inte jag kalla att komma "j-vligt långt efter frågeställningen"...
Du har helt rätt Caine_Gothenburg. Förstår inte varför jag upplevde just den timman så seg?

=====================================
Egen framgång är guld värd, andras motgång dock heller icke att förakta
=====================================
*Håll dig till ämnet*
Citera
2004-03-26, 11:44
Bannlyst
Vad hande med:

- Tonfisk
- Majonas
- Lok
- Svartpeppar

Mixa ihop grejerna och skicka pa roran pa farsk formfranska.
Citera
2004-03-26, 12:00
Medlem
majonäs
ketchup
svartpeppar
vitlökspulver

enkelt och bra.
Citera
2004-03-26, 20:19
Medlem
Fiddlers avatar
hmm...en riktigt enkel och snabb variant är

tonfisk i olja
lök
creme fraiche
svart- och vitpeppar och salt

sväng ihop till en smet tillsammans med pastan.

Klart!
Citera
2004-03-28, 17:24
Medlem
Men personen efterfrågade väl en lätt röra -> Lätt som i enkel eller lätt som i fettsnål? Ska den vara fettsnål kan man bara skippa allt vad majonäs och crème fraiche heter till fördel för keso som innehåller desto mer protein.

Här är idé på röra som är lätt på fler sätt en ett:
Jag har tonfisk, hackad purjolök, hackat helkokt ägg, keso + persilja och kryddor (salt, peppar m m) i mängd och variation beroende på vad jag känner för. En klick dijonsenap är inte helt fel heller. Man kan variera den med lite riven morot och lite majs närhelst, beroende på vad man tycker om och vad man vill få i sig näringsmässigt. Gott på rostad macka och på bakad potatis.
Citera
2004-03-29, 07:47
Medlem
HonkenLarssons avatar
Man tackar. Men bara för det skall ni inte sluta skriva in fler tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in