Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2010-04-15, 01:07
  #25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Genuint motbjudande människa.

Hon angriper och föraktar inte bara landet, utan även dig och mig, varje svensk. Det är personligt i allra högsta grad. Att en partiledare för Sveriges största parti kan göra så är en bottenlös skam. En sån jävla äcklig fitta. Det törs jag verkligen säga.
2010-04-15, 01:28
  #26
Medlem
Juvelidiots avatar
Jag vill härleda ordet till tidigt 90-tal eller tom sent 80-tal.
När Svin-Olle utlyste folkomröstning i Sjöbo och Sverigedemokraterna tog sina första stapplande steg var det ett ganska kompakt fördömande från medieeliten.

Ni kan ju tänka er klimatet utan internet eller en sån enkel sak som flera TV-kanaler. Då satt Göran Skytte (då fortfarande vänster) i SVT ivrigt påhejad av de stora tidningarna och SR och bedrev en fruktansvärd hätsk jakt på dessa "rasister och fascister". En vanligt synpunkt från etablerade politiker var att invandringen berikade vårt land. Eftersom ord som invandrare, flykting eller för den delen blatte var väldigt laddade så började det i de nationella leden talas om kulturberikare - naturligtvis ironiskt menat.
Minne kan möjligen narras men jag tror som sagt att 89-90 var det ett etablerat uttryck. Kanske myntat av nån Sverigepartist/demokrat
2023-02-03, 17:26
  #27
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Årets första necrotråd, men är det någon som på riktigt hört uttrycket "kulturberikare" användas icke-ironiskt? Jag börjar tro att alla dessa vittnesmål om var man hört uttrycket, är lite av ett falskt minne, ungefär som när många påstår sig ha hört "Bapelsin då gubbjävel" när det sändes, trots att det aldrig var det som sades.
2023-02-04, 00:44
  #28
Medlem
Zilvios avatar
Språkliga frågor diskuteras bättre i forumet (FB) Språk och där finns bla tråden:
(FB) Kulturberikare (Ordets härkomst /Mod) för de som vill gå till botten med kulturberikare.

Den här tråden stängs.

/MOD
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback