Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-04-12, 20:48
  #1
Medlem
g00dstuffs avatar
Internationellt organiserad brottslighet är ett aktuellt globalt problem där de involverade lever utanför samhällets ramar och regler och begår grova brott mot mänskliga rättigheter och ruinerar tillvaron för enskilda människor. Deras illegala verksamhet finansieras till stor del på narkotikaförsäljning och samhället svarar genom att förbjuda deras varor och straffa de som nyttjar dem med böter och långa fängelsestraff. Men vad resulterar förbudet i? Jo, förutom den personliga misär som drabbar den åtalade och dömde individen så säkrar man dessutom den organiserade brottslighetens ekonomi genom att ge dem monopol på drogförsäljning eftersom man vägrar inse att efterfrågan är högre än någonsin, alla lagar till trots. Således uppnår lagstiftarna inte sitt ändamål. Därför måste Sverige föregå med ett gott exempel och ta täten bland de första nationer som legaliserar all narkotika och konkurrerar ut den illegala marknaden.

I en demokrati måste man ständigt ifrågasätta, kritisera och diskutera samhället på ett omfattande plan för att alla olika perspektiv ska kunna lyftas fram och behandlas och för att livsvillkoren ska kunna förbättras ytterligare, samt även för att folkstyret ska kunna upprätthållas och utvecklas. En viktig och högst aktuell fråga är vad som per definition är ett brott och vad som inte är det. Utan att hänvisa till den befintliga officiella definitionen av ett brott så hävdar jag att något som inte påverkar, skadar eller förstör för omgivningen knappast kan vara ett brott. En människa som brukar narkotika som ett alternativt rusmedel, eller medicin, och som inte är aktör i andra kriminella sammanhang borde rimligtvis inte kunna ses som en förbrytare, så länge hans bruk inte leder till missbruk och att han på så vis skadar sina anhöriga eller andra. Det är fruktansvärt obefogat och ogenomtänkt att stämpla så många oförtjänande som kriminella, framförallt när man inte kan bortse från bakomliggande orsaker till bruket. Till exempel så leder nedskärningar inom sjukvården till att många behövande blir lämnade utan hjälp, vilket ofta kan resultera i självmedicinering, bara för att dessa otursamma individer ska kunna hantera vardagen. Istället för att se problemet för vad det är så stämplas dessa människor som narkomaner och brottslingar och straffas enligt våra stränga narkotikalagar. Ytterligare en gång sviker samhället dem. Vi måste börja skilja på brott och brott och börja tänka på hur vi värderar människoliv i dagens Sverige.
I mina ögon är det bara obildat och trångsynt att tro att våra lagliga droger är så mycket mindre farliga än de olagliga, bara för att de är vanligt förekommande och socialt accepterade. All propaganda som cirkulerar kring droger får naturligtvis det att låta som att all narkotika leder raka vägen till sprutnarkomani och följaktligen döden. Då kan man ifrågasätta hur sjukvården kan använda sig av narkotikaklassade preparat i sitt arbete utan att alla involverade blir beroende, det sker uppenbarligen under kontrollerade former och det är givetvis exakt så som droger ska hanteras, även vid en förmodad legalisering. Sjukvården är ett konkret bevis på många kemikaliers positiva effekter och att de går att använda på ett konstruktivt sätt. Man kan fråga sig varför, till exempel, nikotin inte är särskilt vanligt förekommande inom vården, trots att det är helt lagligt?

Man kan med lätthet urskilja ett allvarligt fel i systemet när de juridiska konsekvenserna av ett drogbruk är mycket mer förödande än de kemiska bieffekterna från själva drogen. I Sverige finns flera dokumenterade fall där människor avlidigt efter att ha överdoserat droger trots att det egentligen fanns tid och resurser att rädda dem. Fenomenet går att härleda direkt till våra överdrivna narkotikalagar. Människor är så rädda att åka dit för ett narkotikabrott att de inte vågar åka in till sjukhuset, trots att de uppvisar symptom som entydigt tyder på överdos eller andra livshotande narkotikarelaterade problem. De stannar hellre hemma och hoppas att tillståndet ska gå över av sig själv. Ibland missbedöms situationens alvarlighet och människor avlider av åkommor som med enkelhet kunnat regleras vid ett sjukhus. Om narkotika vore lagligt så skulle fler människor, utan att tveka, besöka sjukhus vid förmodad ohälsa, oavsett anledning.

Naturligtvis finns det människor med åsikter som motsäger sig mina och många av dem menar att en legalisering skulle leda till fler narkotikabrukare och således även fler missbrukare, och det är naturligtvis inte en omöjlighet. Om detta skulle inträffa, vilket är svårt att förutse, så skulle det hursomhelst ske under avsevärt mer betryggande omständigheter. Brukarna, men även de redan ansatta missbrukarna, skulle slippa beblanda sig med kriminella för att få sitt speciella rusmedel och därmed skulle många av de farliga och ohälsosamma inslagen i ett klassiskt missbrukarliv elimineras. Människorna får på så sätt möjligheten att sköta sitt liv och leva efter bästa förmåga, trots att de använder alternativa berusningsmedel. Jag tycker att det är fel att tvinga in människor i kriminalitet pågrund av att de uppskattar narkotika mer än de lagliga alternativen. Vad individen gör med sig kropp är hans ensak.

Om vi legaliserar narkotika och konkurrerar ut den internationella verksamheten totalt, genom ett samarbete nationer emellan, så har vi för första gången tagit kontroll över situationen. Därifrån kan tillgången medvetet anpassas efter efterfrågan och alla droger skulle vara rena och outspädda, vilket skulle eliminera den vanliga osäkerhetsfaktorn gällande potens och renhet och därigenom skulle vissa fall av överdosering kunna undvikas. Från detta utgångsläge skulle vi ha ett sällan skådat tillfälle att verkligen påverka och skapa en långsiktig förändring. Fler kanske skulle testa narkotika men i denna gång tror jag att det kanske måste bli lite värre innan det kan bli bättre och övergången kommer ske när vi agerar och tar kontrollen över distributionen. Det är den vägen vi måste ta, narkotikaförbudet är val beprövat vid det här laget och det fungerar uppenbarligen inte.
Citera
2010-04-12, 21:33
  #2
Avstängd
oehaes avatar
Milton Friedman kan man tycka vad man vill om. Jag avgudar honom och hans intellekt.

Han var den absolut bäste debattören för en legalisering av narkotika: http://www.youtube.com/watch?v=nLsCC0LZxkY
Citera
2010-04-12, 21:37
  #3
Medlem
Roadrages avatar
Här har ni lite info om hur tongångarna börjar gå inom EU angående det förlorande kriget mot narkotika.

http://encod.org/info/EUROPEAN-UNION...E-ROAD-TO.html
Citera
2010-04-12, 21:39
  #4
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Portugal verkar det ju iallafall fungera bra för. Människan tycker om att berusa sig på olika sätt, det ligger i vår natur och det är väl dokumenterat att andra djurarter också berusar sig på olika sätt. Folk skulle inte börja missbruka droger bara för att det blev lagligt, folk vet ju fortfarande hur pass beroendeframkallande det är och vilken social stigmatisering det innebär. I Holland så har man lyckats göra cannabis "tråkigt" och vanliga holländare är trötta på horderna av stenade turister, något som skulle undvikas om grannländerna också öppnade några coffeeshops, verksamheten drar dock in gigantiska summor till staten i skatt. Den överdrivna droginformationen har bara motsatt effekt när folk träffar någon rökare som sköter sig och testar själva och inser att de blivit felinformerade. Denna "nyfrälsning" kan leda till ett cannabismissbruk där man helt förkastar alla somhelst negativa aspekter med cannabis och eftersom det inte är accepterat i andra kretsar isolerar man sig, denna nyfrälsning kan mildras med mer sund inställning och information om cannabis tror jag. T.ex. att inte gasta om apelsinmän som försöker skala sigsjälva utan om isolering och passivitet vid större mängder.

Narkotikan kommer flöda sålänge man inte gör som i gamla Kina och avrättar alla man haffar eller totalt stänger alla gränser. Med rätt omständigheter kan ett land utvecklas som mexico där knarkkartellerna helt och hållet styr vissa städer och har börjat köpa över armen till sin sida, det största gänget grundade sin makt med att smuggla alkohol till Chicago under förbudstiden och nu kan dom köpa eller mörda vem som helst.
Citera
2010-04-12, 21:44
  #5
Medlem
Kort fråga till er drogliberaler, lite OT kanske: Gäller era ståndpunkter endast cannabis eller är det hela vägen till heroin?
Citera
2010-04-12, 21:52
  #6
Medlem
g00dstuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Kort fråga till er drogliberaler, lite OT kanske: Gäller era ståndpunkter endast cannabis eller är det hela vägen till heroin?

Den önskade legaliseringen gäller all narkotika men det innebär naturligtvis inte att samma omständigheter borde gälla kring alla droger.

De flest håller förmodligen med om att heroin kräver större respekt än till exempel cannabis, om man inte vill dra på sig ett beroende. Därför bör de olika drogerna distribueras och kontrolleras på olika sätt.
Citera
2010-04-12, 21:53
  #7
Avstängd
oehaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Kort fråga till er drogliberaler, lite OT kanske: Gäller era ståndpunkter endast cannabis eller är det hela vägen till heroin?

Bra fråga, jag anser att CB borde legaliseras. Även tyngre droger i mindre mängder. Helst hade jag sett att det var helt lagligt att bruka alla droger men då ska vi ha en nattväktarstat där någons dekadens inte påverkar andras ekonomi negativt. Idag har vi en stor välfärdsstat och då fungerar det inte att vissa missbrukar hela dagarna samtidigt som de blir försörjda av andra människors hårda arbete.
Citera
2010-04-12, 21:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oehae
Bra fråga, jag anser att CB borde legaliseras. Även tyngre droger i mindre mängder. Helst hade jag sett att det var helt lagligt att bruka alla droger men då ska vi ha en nattväktarstat där någons dekadens inte påverkar andras ekonomi negativt. Idag har vi en stor välfärdsstat och då fungerar det inte att vissa missbrukar hela dagarna samtidigt som de blir försörjda av andra människors hårda arbete.

Uppenbarligen gör det det... om än haltande.
Citera
2010-04-12, 21:59
  #9
Medlem
g00dstuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asensgammaldags
I Holland så har man lyckats göra cannabis "tråkigt" och vanliga holländare är trötta på horderna av stenade turister, något som skulle undvikas om grannländerna också öppnade några coffeeshops, verksamheten drar dock in gigantiska summor till staten i skatt.

Huruvida cannabis tappat sin glans bland holländare eller ej går förmodligen att diskutera, men det vore intressant att veta hur stor den illegala marknaden för cannabis är i Holland.

Hur ligger gatupriserna jämfört med priserna i coffeeshops?
Citera
2010-04-12, 22:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g00dstuff
Den önskade legaliseringen gäller all narkotika men det innebär naturligtvis inte att samma omständigheter borde gälla kring alla droger.

De flest håller förmodligen med om att heroin kräver större respekt än till exempel cannabis, om man inte vill dra på sig ett beroende. Därför bör de olika drogerna distribueras och kontrolleras på olika sätt.
Så en myndighet, statlig kanske, ska alltså hålla koll på drogdistributionen? Är lite tveksam till att jag skulle vilja finansiera ett säkert drogande med mina skattepengar. Men det är ju jag det

För mig, i min enfaldiga värld, så känns det litegrann som att tankar om ett helt drogliberalt samhälle är ganska utopiska. Å ena sidan så kan det väl anses ganska självklart att det skulle eskalera om drogmarknaden släpptes fri. Å andra sidan så tror jag inte att så många skulle vilja se sina pengar gå till ett statskontrollerat drogande.

Cannabis har man ju dock börjat inse att det är ganska harmlöst, skulle då inte banga om det blev lagligt men jag klarar mig bra utan det också.
Citera
2010-04-12, 22:07
  #11
Medlem
g00dstuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oehae
Bra fråga, jag anser att CB borde legaliseras. Även tyngre droger i mindre mängder. Helst hade jag sett att det var helt lagligt att bruka alla droger men då ska vi ha en nattväktarstat där någons dekadens inte påverkar andras ekonomi negativt. Idag har vi en stor välfärdsstat och då fungerar det inte att vissa missbrukar hela dagarna samtidigt som de blir försörjda av andra människors hårda arbete.

Jag inser naturligtvis att man inte kan bortse från den ekonomiska faktorn, men precis som jag skriver i mitt första inlägg så tror jag att det kan vara ett "nödvändigt ont" som man får räkna med, för att vi ska kunna ta kontrollen över narkotikahandeln och konsumtionen i Sverige.

Kan även tillägga att ursprungstexten är ett av mina aktuella skolarbeten som jag tyckte lämpade sig att diskutera här på Flashback.
Citera
2010-04-12, 22:08
  #12
Medlem
Roadrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Kort fråga till er drogliberaler, lite OT kanske: Gäller era ståndpunkter endast cannabis eller är det hela vägen till heroin?
Personligen så tycker jag inte att man kan jämföra cannabis med de tyngre drogerna. Jag tycker dock inte att man skall straffas för att man använder narkotika, vare sig det är en lätt drog så som cannabis eller en tung drog som heroin.

Men att legalisera all narkotika kommer nog aldrig att ske, i alla fall inte inom dom närmsta årtiondena. En avkriminalisering håller som sagt var på att vinna mark inom EU, vilket är bra, och den kommer mest troligt att gälla all form av narkotika.

Cannabis är lite mer realistiskt att det inom en snar framtid kommer att kunna legaliseras fullt ut.

I Californien kommer detta år invånarna att rösta för en full legalisering, vilket mest troligt kommer att röstas igenom. Detta kommer att bli pilotprojektet som alla andra stater i USA kommer att följa med intresse. När även andra stater börjar att legalisera cannabis, så dröjer det inte länge innan hela USA har det legaliserat.

Next stop Europe.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback