Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-22, 13:58
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SandalsAndSmudge
Har du kvar installationsmedia för 64-bitars Windows?

Jag har ju 32 bitars
Citera
2015-06-22, 15:44
  #170
Medlem
swebarbs avatar
Du får väl fixa nytt windows då som är 64bitars.
Citera
2015-06-22, 18:17
  #171
Medlem
Esteems avatar
Trådar sammanfogade.

/Moderator
Citera
2018-09-28, 19:30
  #172
Medlem
Win 7 , 32- eller 64 bitars, vad är bäst på "gammal" laptop?

Processorn är 64-bitars, men max ram är endast 4 GB. Trots att processorn är 64-bitars verkar det alltså som att 32-bitarsversionen av win 7 skulle vara bättre så länge som man inte har över 4 GB ram.Detta är vad jag läst mig till. Är detta rätt tänkt?
Citera
2018-09-28, 19:42
  #173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus2016
Processorn är 64-bitars, men max ram är endast 4 GB. Trots att processorn är 64-bitars verkar det alltså som att 32-bitarsversionen av win 7 skulle vara bättre så länge som man inte har över 4 GB ram.Detta är vad jag läst mig till. Är detta rätt tänkt?

Jag skulle köra 32 bitars versionen. Har extremt dålig erfarenhet av 64 bit på äldre grejer. Det segar ner så ini helvete. Och 4GB ram blir till ca 2GB ram med 64 bit, tänk på det...

Har både en laptop och stationär som gick ultra segt med 64 bit.
__________________
Senast redigerad av KristusKorus 2018-09-28 kl. 20:15.
Citera
2018-09-28, 19:59
  #174
Medlem
Noose..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristusKorus
Jag skulle köra 32 bitars versionen. Har extremt dålig erfarenhet av 64 bit på äldre grejer. Det segar ner så ini helvete. Och 4GB ram blir till ca 2GB ram med 64 bit, tänk på det...

4gb ram blir 4gb ram på ett 64-bitars system, inget annat. I övrigt så håller jag med dig om det du skriver.
Citera
2018-09-28, 20:09
  #175
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noose..
4gb ram blir 4gb ram på ett 64-bitars system, inget annat. I övrigt så håller jag med dig om det du skriver.

Sant, tror (om jag minns rätt) att ett 32-bitarssystem (win) bara kunde använda max 3,5 GB eller knappt som max RAM.

4GB räcker för att köra 64 bitar, men är rätt slött, om man jämför med större och modernare system.. (Men så är det ju alltid).

Om man absolut inte måste ha windows på en gammal burk, kan man alltid testa någon Linux-variant. Speciellt om man bara använder burken för att surfa/e-posta och ordbehandla på.
Linux brukar vara snabbare på gammal hårdvara. Kör själv linux på en gammal burk som egentligen skulle slängts, men som funkar bra med linux..
Citera
2018-09-28, 20:09
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noose..
4gb ram blir 4gb ram på ett 64-bitars system, inget annat. I övrigt så håller jag med dig om det du skriver.

Nej, en 64 bit ver käkar ungefär dubbelt så mycket ram som en 32 bitar, eftersom bit antalet är x2 så stort.

"64-bit OSes DO use more space to store memory addresses, as each address is generally twice as long (this isn't totally precise, but a generalization here will do). This means that storing the locations of data in memory takes more memory itself."

Det är därför de rek mer minne till 64 bit versionerna, tex.

https://superuser.com/questions/7728...ry-than-32-bit

Jag misstänker att det är detta som är en stor bov i dramat om varför 64 bit går så segt på äldre grejer. Swap filen går igång för jämnan.

Linux kan vara fett snabbt ja, beroende på distro =)
__________________
Senast redigerad av KristusKorus 2018-09-28 kl. 20:14.
Citera
2019-01-26, 20:34
  #177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristusKorus
Nej, en 64 bit ver käkar ungefär dubbelt så mycket ram som en 32 bitar, eftersom bit antalet är x2 så stort.

"64-bit OSes DO use more space to store memory addresses, as each address is generally twice as long (this isn't totally precise, but a generalization here will do). This means that storing the locations of data in memory takes more memory itself."
Nja, helt rätt har du då inte här. Knappt alls faktiskt.

Du har rätt i att pekarna tar upp dubbelt så mycket plats på ett 64bit-system jämfört med 32. Men det är bara pekarna. Resten behöver inte öka i storlek alls. Det KAN göra det om programmerarna är dåliga, men normalt är det enbart pekarna som behöver vara större. Så att säga att en 64-version av ett program käkar dubbelt så mycket minne som en 32-dito är en kraftig överdrift. Kan säkert stämma för enskilda program men inte som en generell tumregel.

Om man verkligen anstränger sig kan man får 64-versionerna att äta nästan identiskt med minne som 32, men det är sällan motiverat att optimera så hårt eftersom minne är billigt.
__________________
Senast redigerad av Sugminstorasalta 2019-01-26 kl. 20:37.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback